Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (18)Реферативна база даних (52)
Пошуковий запит: (<.>K=РЕПРЕСІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 8
Представлено документи з 1 до 8

      
1.

Рафальська Т.Л. 
"Великий терор" на Житомирщині (липень 1937 р. - листопад 1938 р.): автореф. дис. ... канд. іст. наук: 07.00.01 / Т.Л. Рафальська ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2010. — 19 с. — укp.

Проаналізовано терористичну політику сталінського режиму на Житомирщині у 1937 - 1938 рр. на підставі маловідомих архівних документів та опублікованих матеріалів. Висвітлено соціально-економічний та політичний розвиток регіону напередодні "великого терору" та створення механізмів для його проведення. Досліджено специфіку, інтенсивність та технологію репресій, їх регіональні особливості. Визначено основні причини та етапи терору, розв'язаного владою проти різних категорій населення регіону, зв'язок регіональних репресивних акцій з репресіями в СРСР, роль та місце виконавців репресивної політики влади у регіоні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР-4ЖИТ)6-49
Шифр НБУВ: РА371137 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Очеретянко В.І. 
Обмеження інтелектуальної свободи як один із засобів формування і функціонування тоталітарної системи в Україні (20-30-ті рр. XX ст.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / В.І. Очеретянко ; Харк. держ. ун-т. — Х., 1999. — 19 с. — укp.

Досліджується державна політика щодо української наукової і творчої інтелігенції в 20-30-х роках, форми і методи обмеження її інтелектуальної праці. Основна увага, в зв'язку з цим, приділена з'ясуванню основних етапів формування і становлення політичної цензури, її основних напрямків. Стверджується, що інститут політичної цензури завжди залишався дієвим засобом впливу на добір, зберігання, розповсюдження та споживання соціальної інформації. Таким же незмінним залишались і функції цензури - контроль, охорона, санкція, регламентація, репресія, але значення їх змінювалося в часі, в залежності від політичної кон'юнктури. Тому, в різні часи табулювалися ті чи інші проблеми, факти, особистості, замовчувалися цілі історичні періоди. Висвітлюються структурні реорганізації в науково-дослідних установах, культурно-освітніх закладах, творчих організаціях, громадських об'єднаннях, а також хід і наслідки кадрових чисток, застосування щодо інтелігенції жорстких репресивних заходів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)61-7

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Леськів М.М. 
Радянський режим у західних областях України (1944 - 1953 рр.): автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / М.М. Леськів ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2008. — 18 с. — укp.

Комплексно досліджено процес поновлення радянського режиму у західних областях України у 1944 - 1953 рр., зокрема, відтворення політичної, економічної та соціальної структури, що складали основу суспільного ладу в СРСР у даний період. Розглянуто методи реалізації радянської кадрової політики у регіоні, розкрито їх недемократичний характер. Досліджено процес встановлення однопартійної політичної системи радянського зразка з монополізацією комуністичною партією державної влади. Описано форсований перехід до державної директивної економіки, здійснений у даний період методом ліквідації приватної та встановлення державної власності на засоби виробництва. Досліджено перебудову аграрного сектору краю, зокрема, проведення насильницької колективізації на селі, розпочатої владними структурами у 1947 році. Доведено, що режим, встановлений на західноукраїнських землях у 1944 - 1953 рр., мав тоталітарний характер. З'ясовано, що тоталітарний контроль поширювався також на всі сфери духовного життя і супроводжувався його жорсткою ідеологізацією, зокрема було ліквідовано Українську греко-католицьку церкву, яка відстоювала ідею національної державності. Проаналізовано соціально-економічні та культурні наслідки процесу радянізації регіону. Виявлено, що форсоване інтегрування західних областей України у тоталітарну систему супроводжувалося репресіями, порушеннями законів і прав людини. Висвітлено національно-визвольний рух та опір місцевого населення встановленню радянського політичного режиму.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР33)63-5 +
Шифр НБУВ: РА359575

Рубрики:

      
4.

Ямборко Н.А. 
Стійкість мікробних угруповань грунту до генотоксичного впливу деяких пестицидів: Автореф. дис... канд. біол. наук: 03.00.07 / Н.А. Ямборко ; Ін-т мікробіології і вірусології ім. Д.К.Заболотного НАН України. — К., 2005. — 22 с. — укp.

Розроблено новий метод визначення токсичного і мутагенного впливу пестицидів на мікробні угруповання грунту. Вперше показано, що агротехнології біологічного землеробства сприяють підвищенню стійкості мікробних угруповань грунту до пестицидів, за умов застосування хімічної агротехнології підвищується вразливість мікроорганізмів до мутагенної дії пестицидів. Вперше виявлено, що під впливом пестицидів у спектрах ферментів грунтових мікроорганізмів можуть виникати наступні зміни: перерозподіл активності між окремими молекулярними формами ферменту, зникнення існуючих чи поява нових молекулярних форм ферменту, повна репресія його синтезу. Досліджені пестициди мають властивості слабких мутагенів та індукують зміни у спектрах глюкозофосфатізомерази, ізоцитратдегідрогенази, естерази, фосфоглюкомутази, глюкозо-6-фосфатдегідрогенази, діафорази, алкогольдегідрогенази, глутаматдегідрогенази, супероксиддисмутази, 6-фосфоглюконатдегідрогенази і сорбітолдегідрогенази грунтових мікроорганізмів. Одержано нові характеристики пружної стійкості мікробного ценозу грунту за умов дії пестицидів. Показано, що дія пестицидів проявляється у гальмуванні швидкості метаболічних процесів у мікроорганізмів, що в свою чергу призводить до зниження більшості показників біологічної активності грунту.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П032.513 +
Шифр НБУВ: РА335558

Рубрики:

      
5.

Кравчук Л. В. 
Суспільно-політичні та соціально-економічні трансформації на Тернопільщині (вересень 1939 – червень 1941 рр.). / Л. В. Кравчук. — Б.м., 2020 — укp.

У дисертації висвітлено результати комплексного аналізу трансформаційних процесів, здійснених радянською владою на території Тернопільщини впродовж вересня 1939 – червня 1941 рр.: від часу вступу Червоної армії на територію області і до початку німецько-радянської війни. Встановлено, що зміни у суспільно-політичному, соціально-економічному та культурному житті регіону відбулися впродовж трьох етапів: перший – 17 вересня – 10 грудня 1939 р. – формування тимчасових органів влади під контролем політуправлінь Червоної армії; другий – 10 грудня 1939 – 3 лютого 1940 р. – перехід функцій тимчасових управлінь до створених органів радянської влади на місцях; третій – лютий 1940 – червень 1941 рр. – розбудова партійних, радянських, правоохоронних, силових, господарських структур управління.Аргументовано, що приєднання Західної України, у тому числі Тернопільщини, до складу УРСР і СРСР було викликано насамперед зовнішнім чинником – політикою керівництва СРСР, спрямованою на силове приєднання регіону до Радянського Союзу.Проаналізовано встановлення радянської влади на Тернопільщині та визначено її тоталітарний характер; політичними центрами влади стали органи більшовицької партії – обком, міськкоми і райкоми КП(б)У; усі важливі посади у структурах влади займали вихідці із східних областей УРСР; влада не довіряла місцевим кадрам.Встановлено, що вступ Червоної армії на територію області викликав неоднозначну оцінку місцевого населення, хоча на початковому етапі радянізація позитивно сприймалася у регіоні: зміни у сфері освіти і культури, розвиток закладів охорони здоров'я, створення санітарної служби, радіофікація, телефонізація, ремонт і будівництво доріг тощо; зміни у ставленні до радянських урядових органів були викликані масовими репресіями, які були пов'язані з ув'язненнями, депортаціями і навіть фізичним знищенням населення.Досліджено процеси націоналізації в сфері промисловості, банківської справи, торгівлі; визначено характер колективізації одноосібних господарств на селі.З'ясовано характер перетворень в освітній сфері та культурі, де окрім позитивних змін – зростання кількості шкіл і клубних закладів, безплатне навчання, кіно, охоплення населення гуртковою роботою, – постійно здійснювався ідеологічний тиск та організаційний контроль, влада встановила нагляд за церквою, духовне життя обмежувалося орієнтацією на марксистсько-ленінську ідеологію.Досліджено, що приєднання Західної України, у тому числі Тернопільщини, до складу УРСР, попри навіть символічний характер її державності, стало важливим етапом на шляху до соборності та здобуття незалежної держави.^UThe dissertation covers the results of a complex analysis of the transformational processes of Soviet power in the Ternopil Region during September 1939- June 1941, from the time of the occupation of the RSChA region to the time of the occupation of Western Ukraine by Nazi Germany.The process of force changes introduced by the Soviet government in Ternopil is described. They dramatically affected the socio-economic, socio political and cultural life of the region during three stages of its functioning: the first stage: September 17-December 10, 1939 the formation of the year-old temporary government bodies under control Red Army, the second stage: December 10, 1939-February 3, 1940-the transition of the functions of interim administrations to the creation of organs of Soviet, law enforcement, power, economic management structures. The features of the introduction and application of the command-administrative methods and principles of organizing the smoth management of the industrial and economic complex of the region with the aim of incorporating it into a single national system of the USSR are investigated. The main directions of the implementation of Soviet reforms are analyzed, the purpose of which was the destruction of national-cultural, spiritual values and traditions, the elimination of private and cooperative property of political parties and public organizations, the planting of Soviet patterns, communist morality and an atheistic worldview. The leading role of the CPSU has been clarified and analyzed as a center of concentration of the state, economic and individual sectors, as well as the possession of the right to use power structures to punitive actions against the indigenous population of the region that did not perceive Soviet politics. Studying the socio-political and socio-economical transformations of the western Ukraine region on local scale (using the example of Ternopil Region) allowed us to come closer to solving thematic problems in its most substantive and concrete manifestations. A detailed analysis of the transformation processes of public life of a particular territorial, local unit gives an idea to the methods, forms, means, efficiency, consequences and perception of the population of the region of all aspects of public policy out by the authorities of the specified period. Keeping the chronomical principle and material statements, emphasis is placed on the importance of the region on interstate relations on the eve of the Soviet-German conflict.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Сидоренко А. В. 
Формування АРМУ в Київському художньому інституті та її вплив на живопис українського модернізму / А. В. Сидоренко. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації досліджено історію формування спільноти Асоціації революційного мистецтва України (АРМУ) в Київському художньому інституті (КХІ) та її вплив на розвиток живопису українського модернізму.Було проаналізовано: історичні обставини становлення українського модернізму з 1917 по 1932 рр.; творчі принципи провідних живописців АРМУ в КХІ; боротьбу радянської влади з формалізмом і репресії проти української творчої інтелігенції. Виявлено, що АРМУ була заснована в короткий період часткової лібералізації суспільного життя в УСРР епохи НЕП і українізації, який у 1930-ті рр. був згорнутий сталінськими репресіями. АРМУ стала найбільшим мистецьким об'єднанням українського модернізму, в формуванні якого ключове значення мали ректор і професори КХІ. На основі матеріалів архівних фондів уточнено факти з історії УАМ, КХІ, АРМУ і біографій їхніх діячів. Виявлено, що серед членів АРМУ в КХІ на розвиток живопису українського модернізму найбільший вплив мали творчі принципи О. Богомазова, М. Бойчука, П. Голуб'ятникова та В. Пальмова.^UThe dissertation explores the community of the Association of Revolutionary Art of Ukraine (Аsotsiatsia revolutsyinoho mystetstva Ukrainy, or ARMU) at the Kyiv Art Institute, the stages of its formation and its historical influence on painting of Ukrainian modernism. The study analyzes the historical circumstances of formation of modernism in Ukraine since the February Revolution and until the collapse of the NEP. Also studied are the creative principles of leading ARMU painters in the Kyiv Art Institute, the struggle of the Soviet government against formalism and repressions against the Ukrainian creative intelligentsia in the 1930s.It was revealed that ARMU was founded during a short period of partial liberalization of public life in the Ukrainian SSR during the NEP and Ukrainization era, which was cut short by Stalin's repressions in the 1930s. During this period, the ARMU became the largest artistic association of Ukrainian modernism, founded directly by the rector and professors of Kyiv Art Institute. In their activities, the leaders of the ARMU strive to intensify the artistic life of the Ukrainian SSR, protect it from the influence of the Russian art associations and to establish ties with European cultural and educational institutions. This ideological position, which combined a pro-European orientation with the desire for an anti-colonial revival of national culture, united many intellectuals in the Ukrainian SSR during the 1920s, most of whom were later repressed or physically exterminated by the USSR punitive authorities. Among the members of the ARMU, M. Boychuk and some of his followers were executed. The range of artistic pursuits of ARMU artists who taught at the Kyiv Art Institute varied from different movements of modernism to experiments with neo-primitivism. It was discovered that some of the artists, especially O. Bogomazov, M. Boychuk, P. Golubyatnikov, and V. Palmov, had a significant influence on the painting of Ukrainian modernism. Their common feature was the desire to create images rather inspired by artistic imagination, than by copying from nature that was required by socialist realism. To achieve this goal, each of them employed his own method: M. Boychuk used the method of compositional analysis of works of different eras and cultures, P. Golubyatnikov created a fantastic perspective in his paintings and enhanced color contrasts, O. Bogomazov experimentally developed his theory of visual perception of colors and shapes on a picture plane, and V. Palmov practiced expressive, unplanned improvisation. Despite the fact that their creative principles were quite different, the younger generations of artists actively synthesized them in search of their individual style. This is clearly evidenced by catalogs and reviews of all-Ukraine exhibitions held in Kyiv, Kharkiv, Odesa, and Dnipropetrovsk. The members of the ARMU among the professors of the Kyiv Art Institute in different periods were: B. Kratko, V. Meller, Ye. Sagaidachny, A. Taran, V. Tatlin and others. In accordance with the orientation of the ARMU on the concept of industrial art, in addition to easel painting, its exhibitions included separate sections of graphics, sculpture, ceramics, theater design, architecture, photography, etc.The author of the dissertation analyzed and for the first time published selected visual instructions, sketches, notes of O. Bogomazov from the Central State Archive Museum of Literature and Arts of Ukraine, revealed the identities of some previously undiscovered Bogomazov's students in the Kyiv Art Institute. The exploration of several works of the 1920s and early 1930s from the National Academy of Fine Arts and Architecture Archives, made under the influence of ARMU members in the Kyiv Art Institute, allowed to clarify their attribution. Some publications in the 1910s–1920s periodicals, which were not previously involved in the study of Ukrainian Academy of Arts, Kyiv Art Institute, ARMU and their figures, are considered. In particular, statements about foundation of the ARMU made by I. Vrona and P. Gorbenko in the rare newspaper articles of 1925, are quoted.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Прозорова Т. М. 
Функціональний стан лімфоцитів брижового лімфатичного вузла у нащадків щурів з експериментальним гестаційнимдіабетом і в умовах індукції оральної толерантності до інсуліну / Т. М. Прозорова. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційна робота присвячена з'ясуванню особливостей змінфункціонального стану лімфоцитів брижових лімфатичних вузлів у нащадківщурів з експериментальним гестаційним діабетом і в умовах індукції оральноїтолерантності до інсуліну з допомогою імунофлюоресцентних і молекулярно-генетичних методів.Встановлено, що у нащадків щурів з експериментальним гестаційнимдіабетом спостерігається значне зниження вмісту мРНК аутоімунного регулятораAire в 8,1 рази у 1-місячних та в 2,3 рази у 6-місячних щурів. Вміст мРНКтранскрипційного регулятора Deaf1 у 1-місячних тварин достовірно незмінювався, а у 6-місячних нащадків спостерігалося її зменшення в 9,2 рази. Щостосується мРНК транскрипційного фактору Foxp3, то у 1-місячних щуріввиявлено значне його зменшення – у 50 раз, а у 6-місячних – в 2,5 рази упорівнянні з контролем. Транскрипційна репресія гена Foxp3 призводить додефіциту супресорної сигналізації, що підтверджується пригніченням експресіїгенів супресорного цитокіну IL-10 та негативної костимуляторної молекулиCtla4. Групи тварин, нащадків щурів з ЕГД, яким перорально протягом перших14 днів життя вводили інсулін показали наступні результати: у 1-місячних щурівспостерігалася транскрипційна індукція гену Aire − вміст мРНК аутоімунногорегулятора збільшувався в 13,2 рази, у 6-місячних – в 2 рази. Транскрипційнийрегулятор Deaf1 в першій віковій групі продемонстрував значне зростання – в 311,5 разів. Дослідження експресії транскрипційного фактору Foxp3 показало, щоу 1-місячних щурів відбулося збільшення вмісту його мРНК в 5,2 рази, а у6-місячних – в 3,3 рази.В експериментальних групах, що отримували перорально інсулін, такожбули досліджені експресія мРНК костимуляторних молекул Ctla4 та Тreg-залежного супресорного цитокіну IL-10. Були отримані наступні результати: увіці 1 місяця відносна кількість мРНК гену Ctla4 зросла у 12,2 рази, а у віці 6місяців – достовірно не змінювалась. Вміст мРНК IL-10, навпаки, у першійвіковій групі не змінювався, проте в 6-місячних щурів він зріс у 15 разів.Доведено, що у нащадків щурів з ЕГД спостерігається значне збільшеннявмісту мРНК гену Ccr7 – в 26,8 рази у 1-мiсячних та в 21 раз у 6-мiсячнихнащадків. Що стосується вмісту мРНК рецептору Cxcr4, то в обох вікових групахвін достовірно не змінився. Відносна нормалізована кількість мРНК адресинуMAdCAM-1 у віці 1 місяця зросла у 2,4 рази, а в 6 місяців – в 2,3 рази. Придослідженні експресії гену S1pr1 були отримані такі результати: у першій віковійгрупі вміст мРНК S1PR1 збільшився у 3,6 рази, у старших тварин цей показникзріс у 5 раз. Групи тварин, нащадків щурів з експериментальним гестаційнимдіабетом, яким перорально протягом перших 14 днів життя вводили інсулінпоказали наступні результати: кількість мРНК гену Ccr7 у 1-місячних тваринзменшилась на 81 %, а у 6-місячних щурів достовірних змін не виявлено.Експресія гену Cxcr4 не зазнала достовірних змін у обох вікових групах.Кількість мРНК адресину MAdCAM-1 у віці 1 місяця зменшилась на 95 %, тодіяк у 6-місячних щурів збільшилась в 3,9 рази. Вміст мРНК гену S1pr1 у щурівпершої вікової групи знизився на 65 %, а старшої – на 96 %.^UThe dissertation is devoted to the clarification of the peculiarities of changes inthe functional state of the mesenteric lymph nodes in the rats with experimentalgestational diabetes and in the induction of oral insulin tolerance by means ofimmunofluorescence and molecular genetic methods.It has been established that in the offspring of experimental rats with gestationaldiabetes, a significant decrease in the content of mRNA of the autoimmune regulatorAire was 8.1 times in the 1-month and 2.3-fold in the 6-month rats. The content ofmRNA of the transcriptional regulator Deaf1 in 1-month-old animals did notsignificantly change, and in the 6-month-old descendants it was observed to decreaseby 9.2 times. Regarding mRNA of the transcription factor Foxp3, in the 1-month-oldrats, a significant decrease was detected – 50-fold, and 6-month – two-fold, comparedto control. Animal groups, the descendants of rats with EGD, which were injectedinsulin over the first 14 days of life, showed the following results: in the 1-month-oldrats, transcriptional induction of the Aire gene was observed: the content of theautoimmune regulator mRNA increased by 13.2 times, at 6 months at 2 times Thetranscriptional regulator Deaf1 in the first age group showed a significant increase –11.5 times. The Foxp3 transcription factor expression study showed that in one-montholdrats, the content of its mRNA increased by 5.2-fold, and in the 6-month-old – by3.3-fold.In the experimental groups receiving oral insulin, the expression of the mRNAof the costimulatory molecules Ctla4 and the Treg-dependent suppressor cytokine IL-810 was also studied. The following results were obtained: at the age of 1 month, therelative number of mRNA of the Ctla4 gene increased by 12.2 times, and at the age of6 months, it did not change significantly. The IL-10 mRNA content, on the contrary,did not change in the first age group, but in the 6-month-old rats it increased 15-fold.It has been shown that in the offspring of rats with EGD there is a significantincrease in the content of the mRNA of the gene Ccr7 – 26.8 times in 1-month and 21times in the 6-month-old descendants. Regarding the content of the mRNA receptorCxcr4, in both age groups it has not significantly changed. Relative normalized amountof mRNA addresses MAdCAM-1 at the age of 1 month increased by 2.4 times, and in6 months – by 2.3 times. In the study of expression of the S1pr1 gene, the followingresults were obtained: in the first age group, the S1PR1 mRNA content increased 3.6-fold; in older animals, this figure increased 5-fold. Animal groups, the descendants ofexperimental gestational diabetes mice who were given oral insulin during the first 14days of life showed the following results: the amount of mRNA of the Ccr7 gene in 1-month-old animals decreased by 81 %, and no significant changes were observed in 6-month-old rats. Expression of the gene Cxcr4 has not undergone a significant changein both age groups. The number of mRNA addresses MAdCAM-1 at the age of 1 monthdecreased by 95 %, while in the 6-month rats, the increase was 3.9-fold. The contentof the mRNA of the S1pr1 gene in rats in the first age group decreased by 65 % andthe older ones by 96 %.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Мосендз О. О. 
Символіка кольору і світла в українському живописі першої третини ХХ ст. в контексті пошуків національного стилю / О. О. Мосендз. — Б.м., 2022 — укp.

Дисертація присвячена дослідженню ролі символіки кольору та світла в контексті пошуків національного стилю провідними українськими художниками першої третини ХХ ст. — доби, коли український народ проходив свій шлях націотворення, державотворення, культуротворення, перерваний сталінськими репресіями, а пошуки національної самоідентифікації тісно перепліталися з пошуками національного стилю. Особливу роль в цьому процесі відігравали такі важливі для проявів національної психології та естетичних смаків чинники, як колір і світло, а вивчення їхнього символічного значення сьогодні сприятиме не лише більш ґрунтовному осмисленню феномену українського модерного живопису першої третини ХХ ст., а і збереженню національної ідентичності в сучасному українському малярстві, що і зумовлює актуальність теми.Метою дослідження стало виявлення особливостей символіки кольору і світла в контексті пошуків національного стилю на основі досвіду провідних українських митців першої третини ХХ ст. та їхніх творчих здобутків в процесі взаємодії національних традицій і європейських художніх впливів. Об'єкт дослідження — відомі і маловідомі твори українських митців-живописців у визначений період, які були представниками різних стильових напрямів і використовували символіку кольору і світла, а предмет дослідження — символи кольору і світла як ознаки національної ідентичності в контексті пошуків національного стилю в Україні першої третини ХХ ст., а також особливості її візуалізації у творах станкового і монументального живопису.Зважаючи на міждисциплінарний характер дисертації, для виявлення необхідних джерел була проведена науково-дослідницька робота в Національній бібліотеці України імені І.В. Вернадського, Науковій бібліотеці Харківської державної академії дизайну і мистецтв, Харківській державній науковій бібліотеці імені В. Короленка, Одеській національній науковій бібліотеці, Національному художньому музеї України в Києві, Харківському художньому музеї, Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького, Художньо-меморіальному музеї Олени Кульчицької у Львові, Художньо-меморіальному музеї Олекси Новаківського у Львові, Національному центрі мистецтва й культури імені Жоржа Помпіду в Парижі, а також вивчалися настінні розписи у Володимирському соборі в Києві і Трьохсвятительському храмі в Харкові. Окрім того, були досліджені архівні документи в Центральному державному архіві-музеї літератури та мистецтва України в Києві. Виявлені фундаментальні наукові праці міждисциплінарного характеру, аналіз фахових видань і публікацій, присвячених вивченню ролі кольору і світла в українському живописі даного періоду з точки зору колористичного звучання і збереження в ньому кольорової символіки давніх шарів чи привнесених з часом, показали відсутність системного дослідження з даної проблематики. Окрім добірки літературних джерел з наукових бібліотек, джерельну базу дисертації склали живописні твори представників різних стильових напрямів в українському мистецтві досліджуваного періоду з музейних зібрань, приватних колекцій, а також архівні матеріали, альбоми мистецьких творів.Методологічною основою дисертаційної праці стало вивчення і аналіз окремих живописних творів у взаємозв'язку історичних, політичних, соціокультурних, психологічних та технологічних чинників використання символіки кольору і світла в українському живописі першої третини ХХ ст. в контексті пошуків національного стилю. В процесі вивчення окремих питань були застосовані як загальнонаукові теоретичні та емпіричні методи (аналіз і синтез, індукція і індукція, систематизація і узагальнення, класифікація, типологія порівняння, гіпотетичний методи та метод реконструкції, обстеження, вивчення) так і спеціальні мистецтвознавчі методи дослідження (образно-стилістичний та формальний аналіз творів, семіотичний та іконологічний методи). Теоретичні результати даного дослідження можуть бути використані для подальшого вивчення ролі символіки кольору і світла в контексті пошуків національного стилю як необхідного маркера національної ідентичності на матеріалі пізніших періодів історії українського мистецтва, оскільки набуває актуальності в сучасній обстановці, а також можуть стати підґрунтям для подальших міждисциплінарних розвідок у суміжних з мистецтвознавством сферах, зокрема в етнології, історії українського костюму тощо. Положення і висновки дослідження можуть бути використані для формування навчальних програм і навчально-методичних посібників, як додатковий матеріал для лекційного курсу з історії українського мистецтва та в музейній практиці.Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, переліку використаних джерел та додатків (альбому ілюстрацій, фотографій, тексту рукопису).^UThe dissertation is devoted to the study of the role of color and light, in particular, their symbolic meaning in the context of the search for national style. The questions of the historical and cultural context, the genesis of color and light, the issues of symbolics, semiotics, iconology, stylistic and compositional characteristics, typology, systematization of the works of Ukrainian artists of the first third XX century, as an artistic, historical and cultural phenomenon are revealed. The study of the historical and cultural heritage of the fine arts of this era is carried out due to the need to return from oblivion a significant layer of the national Ukrainian culture, its understanding and preservation.A characteristic feature of art at the beginning of the XX century was the active creation of a new modern pictorial language, based on the revived achievements of the past, as well as the latest Western European trends in painting. The combination of the latest painting methods of modernism with the symbolic system of Ukrainian folk culture made it possible to create a unique and distinctive art of the early XX century. In the Ukrainian art of this period, there were a large number of artistic directions. Each artist interpreted the concept of "national style" in his own way, finding for himself a special fulcrum in his work. But each of the artists on the way of their creativity used two most important elements of painting - color and light, using their symbolic properties, which helped them create works filled with deep meaning, spiritual, philosophical and aesthetic sound. The study of the evolutionary development of the role of color and light in world art, in the theory of art, identification of the sources of Ukrainian colorism, analysis of the characteristic features of the main artistic directions of Ukrainian painting of the early twentieth century made it possible to comprehensively analyze the role of color and light, to reveal the symbolics of the color of paintings in the context of the search for a national Ukrainian style.The study of the historiography of the work gave grounds to assert that in modern art criticism, the problem of the symbolic sound of color and light in Ukrainian painting of the first third of the XX century has not yet been systematically covered in scientific literature. All this determines the relevance of this professional work.The object of research is color and light in Ukrainian painting of the first third of the twentieth century, and the subject is the symbolic meaning of color and light in Ukrainian painting of the first third of the twentieth century.The dissertation examines the role of color and light, their symbolic meaning in Ukrainian painting of the first third of the twentieth century in the context of the search for a national style. The work consists of an introduction, three chapters, a conclusion, a list of sources and applications used (an album of illustrations, photographs, the text of the manuscript).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського