Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Наукова електронна бібліотека (19)Реферативна база даних (108)Книжкові видання та компакт-диски (37)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>K=ПОЧЕРК$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 18
Представлено документи з 1 до 18

      
1.

Рибаков Д.О. 
"Временник Івана Тимофієва" - пам'ятка російської історіографії XVII століття: атрибуція, текст та історичний контекст: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / Д.О. Рибаков ; Держ. ком. арх. України, Укр. НДІ архів. справи та документознавства. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Проведено джерелознавче дослідження однієї з найвизначніших пам'яток російської історіографії XVII ст. - "Временник Івана Тимофієва" (Временник). На підставі всебічного аналізу рукопису пам'ятки встановлено час написання тексту, етапи формування сюжету та висвітлено історію еволюції та побутування пам'ятки протягом XVII ст. З використанням методів історичної евристики, текстології та палеографії у комплексі з герменевтикою тексту й історичною антропологією уточнено походження пам'ятки, її історичний контекст і визначено головні наративні принципи "авторської лабораторії". Увагу приділено аналізу структури пам'ятки, проблемі авторства та палеографії єдиного відомого списку Временника з застосуванням оригінального методу дослідження та співставлення почерків флорищевського списку. Висвітлено біографію найбільш імовірного автора тексту - дяка І. Тимофієва. У контексті встановлених біографічних даних інтерпретовано суперечливі фрагменти пам'ятки та запропоновано нове пояснення внутрішньої організації Временника як історичного наративу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т223.31 + Т1-1(2РОС) + Т3(2РОС)4,012 +
Шифр НБУВ: РА365632

Рубрики:

      
2.

Копильченко Т. Ю. 
Експертні помилки у почеркознавчому дослідженні та шляхи їх подолання: автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.09 / Т. Ю. Копильченко ; Акад. упр. МВС України. — К., 2010. — 16 с. — укp.

За результатами узагальнення комплексного аналізу судово-експертної практики останніх років, вивчення наукових досліджень у галузі судового почеркознавства з врахуванням закордонного досвіду, а також узагальнення експертної практики, опитування експертів-почеркознавців, викладачів кафедр криміналістики та судових експертиз, визначено ознаки експертних помилок у почеркознавчому дослідженні та сформульовано їх поняття. Запропоновано новий підхід до класифікації експертних помилок у почеркознавчому дослідженні, обгрунтовано підстави до такого їх поділу за групами. Виявлено типові помилки, яких припускаються почеркознавці під час оформлення висновків. Розкрито сучасні можливості виявлення та вивчення експертних помилок у почеркознавчому дослідженні. Встановлено причини й умови, що сприяють експертними помилкам.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х893.9(4УКР)414 + Х894.9(4УКР)15
Шифр НБУВ: РА375820 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Хамрай О.О. 
Застосування формалізованого аналізу почерків при описанні єврейських рукописів (доба середньовіччя - XVIII ст.): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.13 / О.О. Хамрай ; НАН України. Ін-т сходознавства ім. А.Кримського. — К., 1999. — 20 с. — укp.

Узагальнюється досвід використання формалізованого аналізу почерків єврейських рукописів при атрибуції рукописних матеріалів єврейського походження. Аналізуються світові надбання в галузі єврейської палеографії та кодикології, простежуються типологічні зв'язки почерків єврейських рукописів, починаючи з античних часів до сьогодення. Особливу увагу зосереджено на вивченні почерків єврейських рукописів, починаючи з доби середньовіччя до XVІІI ст. Саме в цей період виникає велике розмаїття варіантів почерків. Простежуються основні типологічні риси кожного з шести типів почерків єврейських рукописів (ашкеназького, сефардського, візантійського, італійського, східного та єменського) в трьох їхніх функціональних різновидах (квадратному, напівкурсиві та курсиві). Досвід, накопичений в галузі західноєвропейської - насамперед візантійської - та кириличної палеографії та кодикології, може бути застосований при атрибуції рукописних матеріалів єврейського походження, що зберігаються у фондах Національної бібліотеки України ім. В.І.Вернадського. Урахування цього досвіду разом з сучасними досягненнями в галузі єврейської кодикології дозволяє створити методику атрибуції цих матеріалів, яка дала б змогу надійно їх датувати в межах певного періоду та визначити їхню приналежність до конкретної рукописної традиції, навіть якщо йдеться про недатовані рукописні фрагменти. Виходячи з того, що такі матеріали становлять більшість вищезгаданого зібрання, аналіз графічної інформації набуває особливого значення. На думку дослідника, при цьому аналізі доцільно застосувати принципи графічної експертизи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш108

Рубрики:

      
4.

Шпаковська К.А. 
П'єси О.С.Пушкіна "Борис Годунов" та "Русалка": Актуалізація в жанрі лібретто: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / К.А. Шпаковська ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2002. — 19 с. — укp.

Розглянуто п'єси О.Пушкіна "Борис Годунов" і "Русалка" як своєрідні художні середовища та системи, охарактеризовано взаємозв'язок драматургічного, ліричного та оповідного начал творів. Обговорено особливості феномену пушкінських п'єс. Обгрунтовано унікальність сценічної драматургії О.Пушкіна. Проведено порівняльний аналіз зазначених п'єс О.Пушкіна та лібрето одноіменних опер О.Даргомижського та М.Мусоргського. Висвітлено трансформацію п'єси у лапідарну лібретну структуру, визначено принципи, причини та наслідки даного процесу, проаналізовано переробки, що зазнала п'єса-першоджерело. Відмічено своєрідність драматургічних почерків авторів лібрето. Запропоновано лібрето опери як повноцінний художній твір.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)5-4 Пушкін, О.С. 535 + Щ3197.71
Шифр НБУВ: РА317649 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
5.

Приліпко І.Л. 
Системотворчі моделі ідіографії Валерія Шевчука: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / І.Л. Приліпко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено особливості ідіографізму В.Шевчука, його системотворчих моделей і способів художнього вияву на ідейно-тематичному, образному, жанровому, стильовому й інтертекстуальному рівнях конкретних творів письменника. Вперше виявлено та досліджено явища й процеси у творчості В.Шевчука, які формують особливий тип письма, творчий почерк (ідіографізм) письменника, що вирізняє його прозу у контексті української літератури. Досліджено характерні для творів В.Шевчука художні моделі онтологічної реальності. Визначено найпоказовіші для ідіографії митця ідеї, теми та мотиви у їх єдності з художніми образами. На підставі вивчення процесів видозміни жанрових ознак роману та синтезування в одному творі елементів декількох різних жанрів вперше досліджено явище жанрової дифузії у прозі В.Шевчука. Розкрито стильову специфіку творів письменника на підставі аналізу таких явищ, як стильовий синкретизм, стильова еволюція та стильова домінанта. Обгрунтовано приналежність творів В.Шевчука до постмодернізму та "химерної прози". Вперше здійснено класифікацію й аналіз типів взаємодії текстів і форм інтертекстуальності у творах митця.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Шевчук, В.О. 457 +
Шифр НБУВ: РА349602

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Качурін С.Г. 
Тактика проведення судово-почеркознавчої експертизи: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.09 / С.Г. Качурін ; Одес. нац. юрид. акад. — О., 2006. — 19 с. — укp.

Досліджено комплекс теоретичних і практичних проблем з тактики проведення судово-почеркознавчої експертизи та відібрання експериментальних зразків почерку та підписів. Визначено напрямки розвитку експертизи зазначеного типу як предметної наукової галузі та виду практичної діяльності. Доведено, що проведення судової експертизи та відібрання зразків почерку є слідчими діями, які потребують розробки відповідних тактичних прийомів проведення. Відокремлено етапи підготовки та призначення експеритизи, її провадження, дослідження, оцінки та перевірки висновку експерта. Визначено завдання слідчого, що вирішуються на першому та завершальному етапах проведення судово-почеркової експертизи. Розроблено розгалужену класифікацію зразків для експертного дослідження, які розглянуто як самостійну категорію об'єктів кримінального судочинства. У процедурі відібрання зразків виділено технологічний і тактичний рівні та відповідні ним прийоми. Особливу увагу приділено ситуації здійснення протидії перевіряємої особи під час відібрання від неї експериментальних зразків почерку та підписів. Визначено прийоми протидії перевіряємих осіб відібранню зразків почерку, підписів і розроблено прийоми їх подолання. Наведено пропозиції щодо удосконалення законодавства України стосовно процедури відібрання експериментальних зразків для експертного дослідження.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х894.9(4УКР)15 +
Шифр НБУВ: РА345789

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Бурлакова І.В. 
Творчість Уласа Самчука. Проблеми індивідуального стилю: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / І.В. Бурлакова ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2001. — 19 с. — укp.

Здійснено спробу проаналізувати світоглядну основу творчості У.Самчука, який у своїй творчій лабораторії поєднав домінантні ознаки реалізму з елементами хронікально-літописного та документального письма. Стильової єдності та естетичної цілісності надає індивідуально-неповторному почерку У.Самчука постійне звертання до традицій давнього українського письменства, органічне вплетення у тексти романів і повістей ("Волинь", "Ост", "Чого не гоїть огонь", "Юність Василя Шеремети", "Марія") мотивів та образів, культивованих у літописній літературі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(УК=7СОЕ)-4 Самчук У.457 + Ш5((7СОЕ=УК)-4 Самчук У.457
Шифр НБУВ: РА313872 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Івакін Е.О. 
Теоретичні та методичні питання неідентифікаційних досліджень в судовому почеркознавстві: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.09 / Е.О. Івакін ; Нац. акад. внутр. справ України. — К., 2003. — 16 с. — укp.

За результатами проведеного узагальнення експертної практики, анкетування експертів-почеркознавців і представників правоохоронних органів, а також аналізу літературних джерел визначено коло неідентифікованих завдань, які можуть бути вирішені на сучасному етапі розвитку судового почеркознавства. Надано критичну оцінку можливостей існуючих методик для вирішення класифікаційних і діагностичних задач. Обгрунтовано необхідність розробки такої формалізованої системи ознак почерку та процесу їх виділення, яка б надала можливість однозначного їх сприйняття будь-яким експертом. Виявлено найбільш поширені недоліки, притаманні існуючим методикам щодо вирішення класифікаційних задач, які призводять до необгрунтованих висновків експертів. Розроблено методичні рекомендації щодо формулювання оціночних суджень експертів з вирішення діагностичних завдань на кожному з етапів дослідження та формування висновку, а також оформлення висновків судово-почеркознавчої експертизи для вирішення такого типу задач.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х894.9(4УКР)151 +
Шифр НБУВ: РА325570

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Висоцька О. О. 
Методи біометричної автентифікації користувачів інформаційних систем за їх клавіатурним та рукописним почерком / О. О. Висоцька. — Б.м., 2019 — укp.

В роботі спочатку проаналізовані існуючі типи АК ІС; вдосконалено класифікацію біометричних систем розпізнавання; обрані біометричні характеристики, оптимальні для автентифікації, за їх допомогою, користувачів ІС, а саме клавіатурний почерк (КП) та рукописний почерк (РП); виконано порівняльний аналіз найбільш поширених методів розпізнавання за обраними біометричними характеристиками. Проаналізовані існуючі види нейронних мереж та обраний найбільш придатний їх різновид для вирішення задачі АК, а саме імовірнісна нейронна мережа (ІНМ). Запропоновані та програмно реалізовані методи АК ІС за їх КП та РП за допомогою ІНМ. Важливою складовою вдосконалених методів є розроблені методи первинної обробки зразків почерку, використання яких збільшує імовірність правильного розпізнавання (ІПР) користувачів ІС.^UThe work first analyzes the existing types AISU; the classification of biometric recognition systems has been improved; selected biometric characteristics, optimal for authentication, with their help, users of information systems, namely keystroke pattern and handwriting; a comparative analysis of the most common recognition methods by selected biometric characteristics was performed. Existing types of neural networks were analyzed and their most suitable variant was chosen for solving the AISU problem, namely probabilistic neural network (PNN). The methods AISU by their keystroke pattern and handwriting by means of PNN are offered and programmatically implemented. An important component of advanced methods is developed methods of primary processing of samples of keystroke patterns and handwriting, using these methods increases the probability of correct recognition of in-formation systems users.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Велігура Н. М. 
Традиції і новаторство в акварельному живописі у художній культурі України ХХ — початку ХХІ століття / Н. М. Велігура. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 26.00.01 «Теорія та історія культури» (мистецтвознавство). — Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство куль-тури України. Київ, 2019.Дисертація є дослідженням, що поліаспектно розглядає мистецтво аква-рельного живопису у контексті художньої культури ХХ — початку ХХІ ст., де розкрито формування традицій в акварельному живописі у хронологічно-історичній послідовності та досліджено історичну генезису новаторських тен-денцій. Простежено формування традицій і новаторства в техніках акварельного живопису як феномену художньої культури; сформульовано дефініцію «традиції в акварелі» та виявлено історико-культурні особливості феномену новації в ак-варельному живописі. Акварельні техніки розглянуто як важливу складову єди-ного творчого процесу, що суттєво впливає на кінцевий результат твору та його соціокультурне сприйняття. Уточнено методику дослідження фондових колек-цій музеїв за моделлю: «історія — колекція — особистість — автор — твір» як важливий базис для простеження еволюціонування історичної інновації, що по-ступово перетворюється на традицію. Новаторські тенденції в акварелі просте-жено як транскультурне явище, зорієнтоване на пошук митцями засобів збага-чення власного творчого арсеналу новими техніками, що уможливлює отриман-ня самобутнього авторського стилю, манери, почерку. Розроблено та експери-ментально апробовано авторську техніку фактурного акварельного зображення «Текстиль»; у контексті цієї техніки запропоновано нову термінологію для стан-кових картин: «акварельні картини-килими», «акварельні картини-панно», «ак-варельні картини-гобелени», «акварельні картини-печворк», «акварельні карти-ни-рушники»; авторські твори у техніці «Текстиль» оприлюднено на персона-льній виставці. Ключеві слова: живопис, акварель, традиція, новація.^UThe Thesis for the Degree of Candidate of Arts in specialty 26.00.01 «Theory and History of Culture». — National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, Ministry of Culture of Ukraine. Kyiv, 2019.The dissertation represents the first comprehensive study of the art of watercolor painting in Ukraine in the context of artistic culture of the XX and early XXI centuries, where the formation of traditions in watercolor painting in a chronological historical sequence reveals and the historical genesis of innovation trends. In the work for the first time: the formation of traditions and innovations in the techniques of watercolor painting as a phenomenon of artistic culture has been traced; The historical and cultural features of the phenomenon of innovation in watercolor painting, which was considered at the same time on two levels: 1) as an innovative reception, newest technique, — for time of origin; 2) as traditional, academic subsoil of becoming of watercolor — from position of modern look; an accent is done on causal connection between innovative finds in the watercolor painting and personality of artist, in accordance with what new terminology is offered in relation to the creative credo of artist («unchained», «innovator», «creative»); comparison of musical and picturesque expressive facilities is carried out for more deep understanding of difficult watercolor technique, finding of influence of music and painting on a man and his vivid perception of work; definition of «transparent polyphony of colors» is offered in a watercolor and grounded importance of his use in research of variety color-harmonic singing-sounding in a watercolor image; it is developed and experimentally approved author technique of texture watercolor image «Tekstyl», that by sight has an effect of textile linen, the woven tapestry reminds, but it is implemented on a paper; in the context of this technique new terminology is offered for pictures: «watercolor pictures-carpets», «watercolor pictures panel», «watercolor pictures-tapestries», «watercolor picture of the pitchfork», «watercolor pictures rushnyk», author's works in a technique «Tekstyl» is promulgated on an exhibition. Clarified: method of research of fund collections of museums after a model: «history — collection — personality — author — picture».Conclusions are done, that the way of innovation in a watercolor through all history of artistic creation of artists always was orientated on the search of facilities of enriching of own creative arsenal new technicians, which will do a picture original, author. Exactly an imprint of personality of master in his works is the display of author unchained, innovation and creativity, because any real artist shows itself through work.Keywords: watercolor, watercolor painting, artistic culture of Ukraine, tradition, innovation, artist, artistic work.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Борисов С. Г. 
Використання спеціальних знань при розслідуванні незаконного поводження зі зброєю, боєприпасами або вибуховими речовинами / С. Г. Борисов. — Б.м., 2020 — укp.

Об'єктом дослідження є суспільні відносини, що виникають під час використання спеціальних знань при розслідуванні незаконного поводження зі зброєю, боєприпасами або вибуховими речовинами. Мета: вирішення конкретного наукового завдання з розробки рекомендацій щодо використання спеціальних знань при розслідуванні незаконного поводження зі зброєю, боєприпасами або вибуховими речовинами. Методи: діалектичний, системно-структурний, порівняльно-правовий, соціологічний, статистичний, формальної логіки. Теоретичні і практичні результати, наукова новизна: визначено види спеціальних знань, що використовуються при розслідуванні незаконного поводження зі зброєю, боєприпасами або вибуховими речовинами, якими є знання: в галузі зброєзнавства та слідознавства; криміналістичної фотографії і навички володіння фото-відео та комп'ютерною технікою; психології злочинної діяльності; процесу зберігання, обліку та видачі зброї на військових об'єктах, в органах та підрозділах МВС, а також навички поводження зі зброєю; технічного дослідження документів і почеркознавства; товарознавства та окреслено форми їх використання по кожному з видів; визначено поняття факультативних форм використання спеціальних знань під якими потрібно розуміти види діяльності обізнаних осіб, що сприяють швидкому та повному розслідуванню кримінальних правопорушень, але не зафіксовані у протоколах слідчих (розшукових) дій і додатках до них та інших процесуальних документах; розроблено організаційно-тактичні основи залучення спеціалістів для проведення огляду, обшуку та допиту при розслідуванні незаконного поводження зі зброєю, боєприпасами або вибуховими речовинами, а також алгоритми їх діяльності по кожній з цих слідчих (розшукових) дій. Сфера використання: у нормотворчій діяльності – для вдосконалення нормативно-правової регламентації діяльності спеціалістів при розслідуванні кримінальних правопорушень та процесуального порядку призначення та проведення експертизи; у науковій діяльності – для подальшого дослідження методики розслідування незаконного поводження зі зброєю, боєприпасами або вибуховими речовинами на сучасному етапі, а також методики проведення окремих видів судових експертиз; в освітньому процесі – для розробки програм і методичних рекомендацій, підготовлення підручників і навчальних посібників з вивчення навчальних дисциплін «Криміналістика», «Кримінальний процес»; у практичній діяльності – для підвищення ефективності розслідування незаконного поводження зі зброєю, боєприпасами або вибуховими речовинами, а також під час призначення та проведення окремих видів судових експертиз.^UThe object of the study is the public relations that arise from the use of specialized knowledge in the investigation of illegal handling of weapons, ammunition or explosives. Purpose: to solve a specific scientific problem to develop recommendations for the use of specialized knowledge in the investigation of illegal handling of weapons, ammunition or explosives. Methods: dialectical, system-structural, comparative-legal, sociological, statistical, formal logic. Theoretical and practical results, scientific novelty: identified types of special knowledge used in the investigation of illicit handling of weapons, ammunition or explosives, which are knowledge: in the field of weapons and tracing; forensic photography and photo-video and computer skills; psychology of criminal activity; the process of storage, accounting and issuance of weapons at military facilities, bodies and departments of the Ministry of Internal Affairs, as well as skills in handling weapons; technical research of documents and handwriting; commodity science and outlined the forms of their use for each of the species; defined the concept of optional forms of use of special knowledge which should be understood as activities of knowledgeable persons that contribute to the rapid and complete investigation of criminal offenses, but not recorded in the protocols of investigative (search) actions and annexes to them and other procedural documents; the organizational and tactical bases of involvement of experts for carrying out inspection, search and interrogation at investigation of illegal handling of the weapon, ammunition or explosives, and also algorithms of their activity on each of these investigative (search) actions are developed. Scope of use: in rule-making activity - to improve the normative-legal regulation of the activity of specialists in the investigation of criminal offenses and the procedural order of appointment and examination; in scientific activity - for further research of methods of investigation of illegal handling of weapons, ammunition or explosives at the present stage, as well as methods of conducting certain types of forensic examinations; in the educational process - for the development of programs and guidelines, preparation of textbooks and manuals for the study of disciplines "Criminology", "Criminal Procedure"; in practice - to increase the effectiveness of the investigation of illegal handling of weapons, ammunition or explosives, as well as during the appointment and conduct of certain types of forensic examinations.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Давиденко А. М. 
Методи та моделі адаптивного захисту та розмежування доступу до розподілених інформаційних ресурсів / А. М. Давиденко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена питанням створення методу адаптації систем розмежування доступу до розподілених інформаційних ресурсів, що реалізує налаштування засобів захисту системи розмежування доступу до поточного стану безпеки на основі використання параметрів процесу обробки інформації, що дозволило зменшити втрати часу за рахунок узгодження процесів оброки інформації та надання доступу до неї. Розроблено розширену математичну модель елемента нейронної мережі для вирішення задач адаптації, обґрунтована доцільність її використання в системі розмежування доступу, висвітлені проблеми, що виникають при цьому, й шляхи їх подолання. Досліджено методи організації контролю даних, які використовуються для ідентифікації в системах доступу. Розроблено методи самоорганізації засобів доступу, що дозволило автоматизувати модифікацію елементів системи захисту в ході реалізації процесу адаптації. Запропоновано базові інформаційні компоненти, що розширяють засоби захисту системи доступу, завдяки чому стало можливим узгоджувати швидкодію процесів оброці інформації та надання доступу до ней, шляхом налаштування відповідних параметрів, що дозволило розширити предметну область за рахунок адаптації контролю доступу. Запропоновано метод адаптації системи розмежування доступу до інформації, при якому система здатна підлаштовуватися до реально існуючих загроз і атак, змінюючи рівень захищеності, а відтак змінюючи й кількість використовуваних для його реалізації ресурсів, що напряму знижує навантаження з боку системи захисту на загальну продуктивність системи. На основі теоретичних досліджень реалізовані засоби захисту для ідентифікації за клавіатурним почерком з адаптацією до його змін. Розроблено й випробувано методи загальної організації використання запропонованої технології при проектуванні конкретних адаптивних систем захисту доступу до інформаційних ресурсів. Ключові слова: контроль доступу, захист інформації, розподілені інформаційні системи, ідентифікація, автентифікація, авторизація.^UThe dissertation work solves and investigates the scientific and technical problem, which consists in solving the contradiction between the need for high-performance processing of information resources with limited access, the parallel processing of which puts forward high requirements for the speed of their preparation and single-threaded mechanisms for differentiation of access cannot provide them, so it is proposed to develop methods and models that can coordinate the performance of processing and protection methods and adapt them to each other for high-performance and safe existence in distributed information , which allows to obtain new solutions for scientific and technical problems of the formation of a system of differentiation of access to information resources of a person, society and the state on the basis of the use of protection models, which by means of prompt adjustment of the process of control of access separation, including on the basis of neural networks, allowed to give the appropriate subsystem of protection properties of adaptation in relation to the criteria determined by the parameters of the system security level and parameters that characterize the processes of information processing in specialized distributed information systems.An important problem that needs to be solved when designing protections for the access system is the implementation of such protections that could independently adapt to certain changes that occur at the needs of users of the relevant system. In this case, there are problems of recognition of authorized or legal users, the task of adapting the parameters of the means of protection and the protection system as a whole to external changes that occur in users. From the above it follows that the means of protection, which are inherent in the above properties, should be built on the basis of a theoretical apparatus and such tools that would ensure the implementation of the necessary algorithms for solving these problems to the maximum extent possible. One of these tools, which could to the greatest extent provide the possibility of solving these problems, are neural networks.The dissertation is devoted to the issues of creating a method for the functioning of information security systems, which implements the settings of the means of protecting the system of access to information resources to the current degree of danger based on the use of parameters of the information processing process, which made it possible to reduce the loss of time by coordinating information processing processes and providing access to it. An extended mathematical model of an element of a neural network for solving adaptation problems has been developed, the expediency of its use has been substantiated, investigated that allow adjusting the parameters of a neural network that controls the access system adequately to the real position of objects, the problems that arise in this case, and ways to overcome them are highlighted. Methods of organizing data control, which are used for identification in access systems, have been investigated. Methods of self-organization of access means have been developed, which made it possible to automate the modification of the elements of the protection system during the implementation of the adaptation process. Basic information components are proposed that expand the security means of the access system, due to which it became possible to coordinate the speed of information processing and provision of access to it by setting the appropriate parameters, which made it possible to expand the subject area by adapting access control. A method for the functioning of the information security system is proposed, in which the system is able to quickly adapt to real-life threats and attacks, changing the level of security, and accordingly changing the number of resources used for its implementation, which directly determines the cost of functioning of the security system. On the basis of theoretical research, security tools for identification by keyboard handwriting with adaptation to its changes have been implemented. Methods for the general organization of the use of the proposed technology in the design of specific adaptive systems for protecting access to information resources have been developed and tested.Keywords: access control, information security, distributed information systems, identification, authentication, authorization.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Даценко В. П. 
Особистісні детермінанти творчої індивідуальності Віктора Косенка / В. П. Даценко. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації в контексті культурологічно-мистецтвознавчої персонології розроблено підходи щодо виокремлення та характеристики особистісних детермінант творчої індивідуальності митців; показано значення культурних локусів у формуванні творчої особистості митця; визначено особистісні детермінанти творчої індивідуальності В. Косенка: інтроверсійність та екзистенційність, раціональний інтелектуалізм та помірковане новаторство як тип художнього мислення, символізм як інтенціональна домінанта, символістськи орієнтований постромантизм та романтизований неокласицизм як провідні стильові орієнтири; охарактеризовано музичний доробок В. Косенка житомирського періоду в контексті вияву особистісних детермінант творчої індивідуальності митця на змістовному та музично-стильовому рівнях. Поглиблено та розширено уявлення про шляхи розвитку українського модернізму. Удосконалено методику аналізу музичних творів з позицій виявлення в них на змістовному, семантичному та стильовому рівнях рис індивідуального почерку митця. Набули подальшого розвитку питання значення окремих локусів як культуротворчих одиниць у процесі формування національної культури; місця Житомира як культурного центру в розвитку української музичної культури ХХ століття; значення творчості В. Косенка у формуванні музичного канону українського модернізму.^UIn the thesis in the context of culturological and art history personology approaches regarding the identification and characteristics of personal determinants of the creative individuality of masters are developed; the importance of cultural loci in the formation of the master's creative personality is shown; the personal determinants of V. Kosenko's creative individuality are identified: introversion and existentialism, rational intellectualism and moderate innovation as a type of artistic thinking, symbolism as an intentional dominant, symbolistically oriented post-romanticism and romanticized neoclassicism as the leading style guidelines; the musical works of V. Kosenko of the Zhytomyr period in the context of the manifestation of the personal determinants of the master's creative individuality at the content and musical-style levels are characterized. Deepened and expanded is the understanding of the ways of development of Ukrainian modernism. Improved is the technique of analyzing musical works from the standpoint of identifying features of the master's individual handwriting at the content, semantic and stylistic levels. The following issues were further developed the significance of individual loci as cultural-creative units in the process of the formation of national culture; the place of Zhytomyr as a cultural center in the development of Ukrainian musical culture of the 20th century; the significance of V. Kosenko's creativity in the formation of the musical canon of Ukrainian modernism.The work uses an interdisciplinary strategy with the involvement of the methodology developed in biography, personology, cultural and art history regionalistics, due to which approaches have been developed regarding the identification and characteristics of personal determinants of the creative individuality of a person-master. Among the most important determinants that form the creative individuality, have been distinguished: 1) the era in which the master worked, and the generation to which he belonged; 2) the features of the deployment of his life scenario; 3) the correlation of extraversion and introversion vectors in the master's activity complex; 4) manifestation of creative individuality through musical style, genre priorities and appeal to the most important cultural symbols, signs, codes, archetypes, existentials; 5) locus as a cultural space in which the master's life scenario takes place.The personal determinants of V. Kosenko as a composer were formed in Zhytomyr, where, thanks to a high level of cultural life, he had ample opportunities for versatile self-realization as a musician, and his isolation from cultural centers allowed him to focus on creating an individual composer style. In the Zhytomyr period, V. Kosenko's worldview and composer personality were formed, which is characterized by introversion and existentiality, rational intellectualism and moderate innovation as a type of artistic thinking, symbolism as an intentional dominant, symbolistically oriented post-romanticism and romanticized neoclassicism as the leading stylistic guidelines.The landmark and constant in the process of the composer's stylistic evolution was the music of the era of romanticism, which most fully corresponded to the internal introverted determinants of his personality, thanks to which continuity was preserved in the process of V. Kosenko's transition from one style dominant to another. Neoclassical tendencies became a manifestation of a change in the vector in the master's creative-activity complex and showed a movement towards the objectification of musical images. In the best neoclassical works of V. Kosenko, his personal interverted determinants were organically combined with the objectivity of a musical language oriented towards ancient musical styles. The personal determinants of V. Kosenko's creative individuality are also revealed in the presence of the most important cultural symbols, archetypes, existentials in his music.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Терейковська Л. О. 
Методологія автоматизованого розпізнавання емоційного стану слухачів системи дистанційного навчання / Л. О. Терейковська. — Б.м., 2023 — укp.

Об'єктом дослідження є процеси розпізнавання емоційного стану слухачів системи дистанційного навчання. Метою дослідження є розв’язання науково-прикладної проблеми, пов’язаної з розпізнаванням емоційного стану слухачів системи дистанційного навчання шляхом розробки відповідної методології, що базується на нейромережевих методах і моделях аналізу біометричних параметрів та орієнтованої на створення відповідних засобів, які розширюють функціональні можливості системи дистанційного навчання.Використовувались методи дослідження, що ґрунтуються на методологічному базисі теорії складних систем, теорії інформації, розпізнавання образів і системному аналізі, теорії нейронних мереж, вейвлет-перетворень, кодування, прийняття рішень, моделювання, методів цифрової обробки сигналів та біометрії, методів імітаційного моделювання, об’єктно-орієнтованого проєктування та елементів теорії алгоритмів, програмування та планування експерименту.Наукова новизна результатів досліджень:Вперше розроблено методологію автоматизованого розпізнавання емоційного стану, що забезпечує можливість створення ефективних інструментальних засобів розпізнавання емоційного стану, які розширюють функціональні можливості системи дистанційного навчання.Вперше розроблено концептуальну модель розпізнавання емоційного стану слухачів системи дистанційного навчання, яка забезпечила формалізований опис напрямків досліджень з розробки відповідних засобів автоматизованого розпізнавання.Вперше розроблено метод формування вхідного поля нейромережевої моделі аналізу клавіатурного почерку слухача системи дистанційного навчання, що забезпечує можливість ефективного розпізнавання емоцій та особи слухача системи дистанційного навчання за клавіатурним почерком.Вперше розроблено метод формування вхідного поля нейромережевої моделі аналізу голосового сигналу, що забезпечує можливість ефективного розпізнавання емоцій та особи слухача системи дистанційного навчання за голосом.Удосконалено підходи до визначення конструктивних параметрів, навчання та мінімізації ресурсоємності нейромережевих моделей, що забезпечили можливість розробки ефективних методів формування вхідного поля нейромережевої моделі та ефективних методів нейромережевого розпізнавання емоцій та особи слухача системи дистанційного навчання.Удосконалено метод формування вхідного поля нейромережевої моделі аналізу біометричних параметрів, асоційованих із зображеннями, що забезпечує можливість ефективного розпізнавання емоцій та особи слухача системи дистанційного навчання за біометричними параметрами, асоційованими з зображеннями.Удосконалено метод розробки архітектури згорткової нейронної мережі, призначеної для аналізу біометричних параметрів, який дозволяє зменшити обсяг експериментальних досліджень, пов’язаних з розробкою архітектури згорткової нейронної мережі.Удосконалено метод нейромережевого розпізнавання емоцій, що дозволяє за прийнятної ресурсоємності підвищити точність розпізнавання емоцій слухача системи дистанційного навчання за біометричними параметрами, що реєструються за допомогою розповсюдженого апаратно-програмного забезпечення.Отримали подальший розвиток моделі обробки біометричних параметрів, асоційованих з зображеннями, що забезпечили теоретичний базис розробки методу формування вхідного поля нейромережевих моделей аналізу біометричних параметрів, асоційованих з зображеннями.Отримав подальший розвиток метод застосування вейвлет-перетворень для фільтрації вхідного поля нейромережевої моделі аналізу біометричних параметрів, асоційованих з зображеннями, що забезпечує можливість фільтрації завад, типових для умов системи дистанційного навчання.Отримав подальший розвиток метод формування навчальних прикладів для нейромережевої моделі аналізу біометричних параметрів, що забезпечує можливість зменшення ресурсоємності процесу навчання.Одержані результати пов’язані з виконанням 4 держбюджетних науково-дослідних робіт та впроваджені в навчальний процес Київського національного університету будівництва і архітектури, КПІ ім. Ігоря Сікорського та Національного авіаційного університету.Рекомендації щодо використання: в системах дистанційного навчання та в контурах моніторингу психоемоційного стану операторів інформаційних систем різноманітного призначення; при викладанні дисциплін, пов’язаних з нейромережевим аналізом біометричних параметрів. Отримані наукові результати є методологічною базою для розробки і впровадження ефективних інструментальних засобів, які мають достатню точність розпізнавання та адаптовані до застосування в умовах системи дистанційного навчання.^UThe object of the study is the process of recognizing the emotional state of students of the distance learning system.The purpose of the study is to solve the scientific and applied problem related to the recognition of the emotional state of the listeners of the distance learning system by developing an appropriate methodology based on neural network methods and models for the analysis of biometric parameters and aimed at creating appropriate tools that expand the functional capabilities of the distance learning system teaching.Research methods based on the methodological basis of the theory of complex systems, information theory, pattern recognition and system analysis, the theory of neural networks, wavelet transforms, coding, decision-making, modeling, methods of digital signal processing and biometrics, simulation modeling methods, were used. object-oriented design and elements of the theory of algorithms, programming and experiment planning.Scientific novelty of research results:For the first time, the methodology of automated emotional state recognition was developed, which provides the possibility of creating effective emotional state recognition tools that expand the functionality of the distance learning system.For the first time, a conceptual model for recognizing the emotional state of listeners of the distance learning system was developed, which provided a formalized description of research directions for the development of appropriate means of automated recognition.For the first time, a method of forming the input field of a neural network model for analyzing the keyboard handwriting of a distance learning system listener was developed, which provides the possibility of effective recognition of the emotions and personality of a distance learning system listener by keyboard handwriting.For the first time, a method of forming the input field of a neural network model of voice signal analysis was developed, which provides the possibility of effective recognition of emotions and the personality of the listener of the remote learning system by voice.The approaches to determining the constructive parameters, learning and minimizing the resource consumption of neural network models have been improved, which provided the opportunity to develop effective methods of forming the input field of a neural network model and effective methods of neural network recognition of emotions and the personality of a listener of a distance learning system.The method of forming the input field of the neural network model of the analysis of biometric parameters associated with images has been improved, which provides the possibility of effective recognition of emotions and the personality of the listener of the distance learning system based on biometric parameters associated with images.The method of developing a convolutional neural network architecture designed for the analysis of biometric parameters has been improved, which allows to reduce the amount of experimental research related to the development of a convolutional neural network architecture.The method of neural network recognition of emotions has been improved, which makes it possible to increase the accuracy of recognition of emotions of a listener of a distance learning system based on biometric parameters registered with the help of widespread hardware and software.We received further development of the model for processing biometric parameters associated with images, which provided a theoretical basis for the development of a method for forming the input field of neural network models for the analysis of biometric parameters associated with images.The method of using wavelet transforms for filtering the input field of the neural network model for the analysis of biometric parameters associated with images has received further development, which provides the possibility of filtering interference typical for the conditions of the distance learning system.The method of forming training examples for the neural network model of biometric parameters analysis has received further development, which provides the possibility of reducing the resource intensity of the training process.The obtained results are related to the implementation of 4 state-budget research projects and are implemented in the educational process of the Kyiv National University of Construction and Architecture, KPI named after Igor Sikorskyi and the National Aviation University.Recommendations for use: in distance learning systems and in the contours of monitoring the psycho-emotional state of operators of information systems for various purposes; when teaching disciplines related to neural network analysis of biometric parameters.The obtained scientific results are a methodological basis for the development and implementation of effective tools that have sufficient recognition accuracy and are adapted for use in the conditions of the distance learning system.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Мячкова Т. О. 
Творчий спадок українського художника І. Дряпаченка (1881-1936): стилістичні та тематичні пошуки: автореферат дис. ... д.філософ : 023 / Т. О. Мячкова. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертація є першим комплексним дослідженням, присвяченим життю й творчості видатного українського художника кінця ХІХ – першої третини ХХ ст. І. Дряпаченка. Досліджується мистецька спадщина І. Дряпаченка (1881–1936), зокрема його живописні й графічні твори різної стилістичної, тематичної та жанрової спрямованості. Наукова новизна полягає в уточненні біографічних даних про І. Дряпаченка, детальному дослідженні особливостей живописного почерку художника, на основі якого здійснено візуальну експертизу творів з уточненням їхнього авторства. Введено в науковий обіг понад тридцять робіт митця та атрибутовано тринадцять живописних полотен. На основі проведених досліджень створено каталог-резоне. Творчість майстра припала на складні часи в історії не тільки України, а й країн Західної Європи. На зламі століть відбувалися кардинальні геополітичні, соціокультурні, мистецькі зміни, які разом зі змінами в художньому світосприйнятті самого І. Дряпаченка обумовили запропоновану періодизацію його творчості. Перший період (1894−1911) характеризувався становленням і розквітом майстерності молодого художника під час навчання в Київській рисувальній школі, МУЖСЗ, ВХУ при ІАМ у Петербурзі. Учителями І. Дряпаченка були М. Мурашко, М. Пимоненко, І. Рєпін, В. Савинський, В. Сєров та П. Чистяков. Другий період (1912–1915) характеризувався вдосконаленням професійної майстерності та використанням новітніх художніх прийомів, засвоєних під час поїздок до Італії, Франції, Іспанії, Німеччини. В той самий час художник почав працювати на пленерах. На третій період (1916–1917) припадає творча діяльність І. Дряпаченка у воєнно-художньому загоні. Служба в якому вимагала від нього певних особистісних якостей у процесі вирішення творчих завдань. У цей час художник переважно працював у графіці. Четвертий період (1918−1936) позначився зверненням І. Дряпаченка до народної тематики. Він почав активно займатися педагогічною діяльністю.Спираючись на емпіричні й теоретичні методи досліджень, комплексний мистецтвознавчий підхід, досліджено структурно-образні та художньо-стильові особливості творів майстра. Виявлено елементи імпресіонізму в пейзажних роботах І. Дряпаченка. Підкреслено наявність у творах портретного жанру синтезу стилів, зокрема поєднання реалістичних традицій і модерна. У контексті перебування іноземних та українських митців на Першій світовій війні проаналізовано живописні та графічні роботи І. Дряпаченка воєнної тематики.Під час досліджень техніки живопису на прикладі творів портретного жанру виявлено особливості живописного почерку І. Дряпаченка, визначено зміни у підпису та датуванні ним картин протягом тридцяти років. Це допомогло здійснити візуальну експертизу портретів, які приписують І. Дряпаченку. Складений каталог-резоне є доказом того масштабу втрат, якого зазнала мистецька спадщина майстра під час Другої світової війни. Оскільки місцезнаходження значної кількості творів нині невідоме, каталог сприяв проведенню атрибуційної роботи. Зазначено, що митець залишив значний доробок як в олійному живописі, так і в графіці. Працював у батальному, портретному, пейзажному, побутовому жанрах, звертався до міфологічних сюжетів. І. Дряпаченко створював домашні ікони та ікони для оздоблення церков. З огляду на широту тематичних уподобань майстра, різноманітних стилістичних і жанрових звернень окреслено значення творчості І. Дряпаченка для історії вітчизняного образотворчого мистецтва.З’ясовано джерела потрапляння в мистецтвознавчу літературу помилкових даних про І. Дряпаченка. Зазначено, що в радянські часи його ім’я було забуто. Тільки в другій половині ХХ ст. завдяки людям, які знали І. Дряпаченка особисто (художники Ф. Богородський та А. Терещенко, письменники О. Гончар, Д. Косарик, О. Юренко тощо), перші згадки про митця з’явилися в пресі та книгах. Особистий внесок дисертантки полягає у систематизації біографічних даних про І. Дряпаченка, виявленні стилістичних, тематичних, технічних ознак його малярства, атрибуції низки творів художника, візуальній експертизі робіт, розробленні каталогу-резоне, що налічує триста сорок дев’ять безсумнівних творів майстра. Задля окреслення значення педагогічної діяльності І. Дряпаченка, виявлення впливу на формування творчих особистостей його учнів уперше систематизовано біографічні дані та досліджено роботи художників М. Горенка, І. Іщенка, А. Терещенка. Практичне значення результатів дослідження полягає в уточненні та систематизації даних про життєвий й творчий шлях І. Дряпаченка, атрибуції та введенні до наукового обігу раніше невідомих творів. Матеріали дисертації можна використовувати в теоретичних узагальнених працях з історії українського мистецтва, у музейній та науковій роботі, у створенні навчальних програм і посібників із курсів теорії та історії образотворчого мистецтва, для атрибуції творів І. Дряпаченка. Опрацьований матеріал дослідження може допомогти під час порушення питання повернення до України культурних цінностей, незаконно вивезених під час Другої світової війни.^UThis dissertation is the first comprehensive research dedicated to the life and creative activity of the outstanding Ukrainian artist of the late 19th – first third of the 20th century I. Driapachenko. It is the research of the artistic legacy of I. Driapachenko (1881–1936), in particular the overview of his paintings and graphic works of various stylistic, thematic and genre areas.Scientific novelty of this work lies in the clarification of biographical data regarding I. Driapachenko, a detailed study of the specific features of the artist's style, on the basis of which a visual examination of his works has been carried out with identification of their authorship. Over thirty artist's paintings have been introduced into scientific field, with thirteen paintings attributed. Based on the conducted research, a catalogue raisonné of the artist's paintings has been developed. The master's creative activity fell on hard times, both for Ukraine, and western European countries. At the turn of the century, there were crucial geopolitical, socio-cultural, and art-related changes taking place, which, along with transformations in the artistic worldview of I. Driapachenko, resulted in the proposed periodization of his artistic activity. The first period (1894−1911) was about the development and heyday of the young artist's skills when studying at the Kyiv Drawing School, the MSPSA, and the Higher Art School at the IAA in St. Petersburg. M. Murashko, M. Pymonenko, I. Repin, V. Savinsky, V. Serov and P. Chystiakov were Driapachenko's teachers. The second period (1912–1915) was about the upgrade of professional skills and the application of the latest artistic techniques learned during study in Italy, France, Spain, and Germany. At the same time, the artist was engaged in plein air painting. The third period (1916–1917) accounted for the creative activity of I. Driapachenko in the Military Art Detachment. It was the service that required certain personal qualities from the artist in the process of meeting creative challenges. At that time, the artist was mostly engaged in graphic works. The fourth period (1918−1936) stood out for I. Driapachenko's addressing folk topics. Also, the artist was actively engaged in teaching activities.Based on empirical and theoretical research methods, a comprehensive art history approach, structural, figurative, artistic and stylistic features of the master's works have been studied. Specific features inherent in Impressionism have been revealed in the landscapes made by I. Driapachenko. The presence of a synthesis of styles in the paintings of the portrait genre, in particular a combination of realistic traditions and Art Nouveau, have been highlighted. In the context of involving foreign and Ukrainian artists in the World War I, I. Driapachenko's war-themed paintings and graphic works have been analyzed.During the research of painting techniques on the example of works related to the portrait genre, the specific features of I. Driapachenko's artistic style have been revealed, as well as changes in his signature and dating of paintings within thirty years. This made possible to carry out a visual examination of the portraits attributed to I. Driapachenko, and to identify forgery. The catalogue raisonné shows the scale of losses in the master's artistic legacy during the World War II. Taking into account the vast scope of thematic preferences of the artist, various stylistic methods and genre topics, the significance of I. Driapachenko's creative activity for the history of the Ukrainian fine art.Personal contribution of the dissertator consists in organizing biographical data related to I. Driapachenko, defining stylistic, thematic, and technical features of his painting, attributing a number of artist's works, visual expertise of his paintings, and compiling a catalogue raisonné that includes three hundred and forty-nine authentic master's works. To outline the significance of I. Driapachenko's pedagogical activity, define his influence on the development of creative identities of his students, biographical data have been systematized, and the works of artists M. Horenko, I. Ishchenko, A. Tereshchenko have been investigated for the first time. Practical significance of the research findings lies in clarifying and organizing data related to the life and creative activity of I. Driapachenko, attributing and introducing previously undiscovered paintings of the artist into scientific field. The content of the dissertation can be used in theoretical generalized works related to the history of Ukrainian fine art, in museum and scientific papers, in the development of educational programs and textbooks related to the theory and history of fine art, for attribution of I. Driapachenko's artistic works. Content of this research may be helpful in raising the issue of recovering Ukrainian cultural treasures illegally exported during World War II.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Гладкова М. В. 
Мотивні домінанти в прозі В. Дрозда 1970–1980-х років: автореферат дис. ... д.філософ : 035 / М. В. Гладкова. — Б.м., 2023 — укp.

Українська література другої половини ХХ століття представлена іменами визначних митців, з-поміж яких необхідно назвати В. Дрозда. У дисертаційній роботі розглянуто праці, присвячені доробку письменника, виділено основні елементи поетики творів, на які звертали увагу науковці. У такий спосіб було з’ясовано, що на сьогодні відчувається потреба в поглибленому аналізі певних аспектів його творчості, зокрема мотивних домінант, які є важливими маркерами концепцій художніх текстів та індивідуального стилю автора. Важливо зауважити, що проза В. Дрозда періоду 1970–1980-х років ілюструє балансування в межах двох способів зображення дійсності – соцреалістичного та химерного – і врешті утверджується неповторний почерк письменника. Визначено, що таке роздвоєння авторського мислення зумовлене культурно-політичними умовами доби, що, незважаючи на певні ознаки деканонізації, все одно прикметна догматичністю, цензурним режимом і заохоченням влади до кон’юнктурного прозописання, про яке В. Дрозд розкаже устами персонажа-Петруні в романі «Спектакль» (1985).Об’єкт і предмет дослідження спонукав нас звернутися до осмислення літературознавчих понять мотиву, домінанти, а також простежити провідні ознаки соцреалізму та химерної прози, специфіку їхнього вираження в словесному мистецтві.Спираючись на означений вище теоретико-методологічний комплекс, ми виділили мотивні домінанти прози В. Дрозда 1970–1980-х років: ідеологічної свідомості, стоїчної особистості, екології душі (для творів, у яких домінують риси соцреалізму); роздвоєння, маскування, перетворення (для химерних художніх текстів). У відображенні названих домінант письменник послуговується літературними засобами і прийомами: контрасту, антитези, гіперболи, ретроспекції, психологізму; бінарними опозиціями («свій – чужий», «високе – низьке», «матеріальне – духовне», «місто – село», «раціональне – ірраціональне», «звірине – людське» та іншими), архетипами (Тіні, Матері, Дитини, Вогню, Лісу) тощо.У романах соцреалістичної поетики – «Ритми життя» (1974), «Дорога до матері» (1978), «Земля під копитами» (1979), «Інна Сіверська, суддя» (1985) – В. Дрозд змальовує сильного і виняткового позитивного героя з акцентом на морально-етичні риси, романтизуючи його образ. Проте в названих творах автор, незважаючи на яскраво виражені радянські міфологеми, намагається показати особистість з наголосом на її мікросвіті та поєднати соціальну проблематику з філософською.Новаторство В. Дрозда повною мірою ілюструється його химерною прозою. Найяскравішими зразками періоду 1970–1980-х років є повість «Ирій» (1974), романи «Вовкулака (Самотній вовк)» (1982), «Спектакль» (1985). У цих творах епік у завуальованих, театралізованих формах наголошує на амбівалентній сутності людини. Він художньо втілює ідеї трансформації, множинності (маскування, перетворення, роздвоєння) особистості, що вимушена вдаватися до передбачених стратегій поведінки, аби функціонувати в радянському соціальному середовищі.У дисертації з’ясовано, що два вияви творчості митця – химерний та соцреалістичний – мають різні мотивні домінанти, які сприяють розумінню авторської концепції, увиразнюють своєрідність поетики героя в аналізованих текстах і відображають особливості літературного процесу другої половини ХХ століття. Виявлення та вивчення мотивних домінант прози В. Дрозда 1970–1980-х років є перспективним дослідженням, адже сприяє ґрунтовному аналізу його художньої спадщини.^UUkrainian literature of the second half of the 20th century is represented by the names of prominent artists, among whom V. Drozd should be mentioned. The dissertation examines the works devoted to the writer's work, highlights the main elements of the poetics of the works, to which scientists paid attention. In this way, it was found that today there is a need for an in-depth analysis of certain aspects of his work, in particular, motive dominants, which are important markers of the concepts of artistic texts and the author's individual style.In our paper, it was found out that V. Drozd's prose of the 1970s and 1980s deserves a scientific rethinking. It illustrates balancing within the two ways of depicting reality, namely socialistic realist and chimeric and finally establishes the writer's unique handwriting. It is determined that such a splitting of the author's thinking is due to the cultural and political conditions of the time, which, despite certain signs of decanonization, is still noteworthy by dogmatism, censorship and the encouragement of the authorities to the opportunistic prose writing, which V. Drozd will tell through the character-Petruni's lips in the novel «Spectacle» (1985).The object and subject of the research forced us to turn to the understanding of the literary concepts of motive, dominant, as well as trace the leading signs of socialist realism and chimerical prose, the specifics of their expression in verbal art.Based on the above theoretical and methodological complex, we identified the motif dominants of V. Drozd's prose of the 1970s and 1980s: ideological consciousness, stoic personality, ecology of the soul (for works dominated by the features of socialist realism); bifurcation, masking, transformation (for chimerical artistic texts). In the reflection of these dominants, the author uses literary means and techniques of contrast, antithesis, hyperbole, retrospection, psychologism; binary oppositions («one's own» – «another's», «high – low», «material – spiritual», «city – village», «rational – irrational», «beast – human» and others), archetypes (Shadow, Mother, Child, Fire, Forest), etc. In the novels of socialist realist poetics, namely «Rhythms of Life» (1974), «The Road to the Mother» (1978), «The Land Under the Hooves» (1979), «Inna Siverska, the Judge» (1985), V. Drozd depicts a strong and exceptional positive character with an emphasis on moral and ethical features, romanticizing his image. But the writer, despite the pronounced Soviet mythologems, tries to preserve the freedom of the author's speech by demonstrating a personality with an emphasis on its microcosm and combining social problems with philosophical ones.V. Drozd's innovation is fully illustrated by his chimerical prose. The most striking examples of the period of the 1970s and 1980s are the story «Iriy» (1974), the novels «Vovkulaka (Lone Wolf)» (1982), «Spectacle» (1985). In these works, the writer emphasizes the ambivalent essence of human in veiled, theatrical forms. He artistically embodies the ideas of transformation, plurality (bifurcation, masking etc.) of personality, which is forced to resort to the envisaged behavior strategies to function in the Soviet social environment.The paper found that two manifestations of creativity of the artist, namely chimerical and socialist realist ones, have different motif dominants that contribute to the comprehension of the author's concept and artistic thinking, express the originality of the hero's poetics in the analyzed texts, and reflect the peculiarities of the literary process of the second half of the twentieth century. The identification and study of the motif dominants of V. Drozd's prose of the 1970s and 1980s is a promising study because it contributes to the substantiated analysis of his artistic heritage.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Шашкова А. О. 
Іконопис І. С. Їжакевича 1940–1950-х років: Особливості атрибуції та реставрації: автореферат дис. ... д.філософ : 023 / А. О. Шашкова. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертація присвячена вивченню іконопису І. Їжакевича, створеному у 1940–1950-х роках для храмів міста Києва та околиць. Мета роботи – виявити нові та систематизувати наявні відомості стосовно ікон І.С. Їжакевича 1940–1950-х років, їх художніх особливостей, техніки та технології; охарактеризувати живописну манеру останнього періоду його творчості; на основі отриманих результатів уточнити атрибуцію ряду ікон, що йому приписуються; сформулювати методологію реставрації творів сакрального живопису І. Їжакевича, виходячи з виявлених у процесі дослідження особливостей.Аналіз наукової розробки обраної теми підтвердив відсутність ґрунтовних праць та наявність значних розбіжностей у попередніх дослідженнях, що спираються здебільшого на згадки парафіян та служителів храмів та/або поверховому візуальному дослідженні в несприятливих умовах діючих храмів. Усебічне дослідження ікон 1940–1950-х рр. здійснено в діючих храмах: Покрова Пресвятої Богородиці на Пріорці, Свято-Макаріївській на Татарці, Свято-Покровській Подільській церкві. Додатково розглядаються ікони, відповідність яких періоду, що досліджується, поки не була підтверджена: окремі ікони храмів Вознесіння Господнього на Деміївці, Серафима Саровського в Пущі-Водиці та іконостасу домової церкви митрополичої резиденції (нині – Патріархії УПЦ КП), що знаходиться на вул. Євгена Чикаленка, 36 (нині в приміщені Патріархії діє Парафія Святого Філарета Милостивого).Для уточнення атрибуції залучені архівні джерела – документи та твори, що зберігаються у Центральному державному архіві-музеї літератури та мистецтва України, Інституті рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського, Центральному Державному історичному архіві України, а також окремі твори з Національного художнього музею України, Музею однієї вулиці (м. Київ), Національного музею ім. А. Шептицького (м. Львів); дипломні та курсові роботи кафедри техніки та реставрації творів мистецтва та кафедри теорії та історії мистецтв Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури.Наукова новизна полягає у тому, що вперше проаналізовано й узагальнено наявні матеріали стосовно сакральної спадщини І. Їжакевича 1940–1950-х років; досліджено відмінні риси живописної манери митця зазначеного періоду, що дозволило визначити експертні ознаки його індивідуального творчого почерку, розрізнити ікони майстра та його учнів; здійснено ґрунтовне взаємодоповнююче мистецтвознавче та техніко-технологічне дослідження ікон 1940–1950-х років в означених храмах; досліджено стилістичні особливості іконопису І. Їжакевича пізнього періоду та її кореляцію зі всією творчістю митця; на базі отриманих результатів створено актуальні рекомендації стосовно зберігання ікон І. Їжакевича в умовах діючих храмів й особливостей їх консервації та реставрації.^UThe dissertation is devoted to the study of the icon painting by I. Yizhakevych created in the 1940s and 1950s for churches located in Kyiv and its surroundings. The purpose of the paper is to discover new and systematise existing information about the icons by I. S. Yizhakevych of the 1940s-1950s, their artistic peculiarities, technique and technology; characterise the painting style of the last period of his work; establish the attribution of a number of icons attributed to him based on the obtained results; formulate the methodology of the restoration of sacred art pieces by I. Yizhakevych, based on the peculiarities revealed in the process of research.The analysis of the scientific development of the chosen topic confirmed the lack of thorough works and the presence of significant discrepancies in previous studies, which are mostly based on the mentions of parishioners and church ministers and/or superficial visual research under unfavourable conditions of operating temples. A comprehensive research of the icons of the 1940s and 1950s took place at operating churches: Church of the Intercession of the Holy Mother of God in Priorka, Church of St. Macarius in Tatarka, Podilskyi Church of the Intercession. In addition, the paper considers the icons that have not yet been confirmed to be related to the researched period: Individual icons of the Churches of the Ascension of the Lord in Demiivka, Church of St. Seraphim of Sarov in Pushcha-Vodytsia, the iconostasis of the church of the metropolitan residence (now – Ukrainian Orthodox Church – Kyiv Patriarchate) located at 36 Yevhena Chykalenka Str. (now the Parish of Saint Philaret the Merciful operates in the premises of the Patriarchate).To establish the attribution, archival sources were involved – documents and works stored at the Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine, the Institute of Manuscript of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, the Central State Historical Archives of Ukraine, as well as individual works from the National Art Museum of Ukraine, the One Street Museum, (Kyiv), A. Sheptytskyi National Museum (Lviv); thesis and term papers of the department of techniques and restoration of works of art and the department of theory and history of art of the National Academy of Fine Arts and Architecture.The scientific novelty consists in the fact that the available materials, related to the sacral heritage of I. Yizhakevych dated back to the 1940s and 1950s., have been analysed and summarised for the first time; distinctive peculiarities of the artist’s painting style of the specified period were studied, which made it possible to determine the expert signs of his individual creative technique, distinguish the icons of the artist and his students; a thorough complementary art historical, as well as technical and technological study of the icons of the 1940s-1950s in the specified temples was carried out; the stylistic features of I. Yizhakevych’s icon painting of the late period and its correlation with the artist’s entire work were studied; based on the obtained results, relevant recommendations were created regarding the storage of I. Yizhakevych’s icons at operating churches and taking into account the peculiarities of their conservation and restoration.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Красюк І. П. 
Криміналістичне дослідження підписів і коротких рукописних записів, виконаних за допомогою технічних прийомів та засобів: автореферат дис. ... д.філософ : 081 / І. П. Красюк. — Б.м., 2024 — укp.

У дисертації здійснене теоретико-методологічне узагальнення та нове вирішення завдання, що полягає в комплексному аналізі теоретичних положень та розробці практичних рекомендацій щодо здійснення криміналістичного дослідження малих за обсягом об’єктів почерку, які виконанів за допомогою технічних прийомів та засобів.Отримали подальший розвиток наукові положення щодо наявності конкретного комплексу ознак малих за обсягом почеркових об’єктів, виявлення та оцінка яких свідчитимуть про факт підробки, засоби та прийоми, які для цього використовувалися. Наведено аргументи про те, що належність малих за обсягом рукописів до малоінформативних почеркових об’єктів не означає взаємозалежності й однозначності цих понять.Встановлено, що предмет судово-почеркознавчої експертизи дослідження підписів та коротких рукописних записів складають: підпис та / або короткий рукописний запис, спосіб його підробки та обставин, які встановлюються на основі спеціальних знань у сфері почеркознавства та технічного дослідження документів. Визначено об’єкти експертного судово-почеркознавчого дослідження: малий за обсягом рукописний продукт (підпис, короткий рукописний запис); документ як матеріальний носій; явища, процеси й події об’єктивної дійсності, відображені на матеріальних носіях інформації, які надаються для дослідження.У роботі сформульовано авторське визначення «технічного підроблення підписів та коротких рукописних засобів», під яким слід розуміти процес відтворення автентичного взірця почерку за допомогою різноманітних технічних прийомів і засобів, із застосуванням приладів та пристосувань, майстерності виконавця та його навичок для досягнення максимальної подібності з почерковим об’єктом-оригіналом.Стверджується, що з огляду на подібність обсягу почеркового матеріалу підписів та коротких рукописних записів, усю сукупність використовуваних способів їх технічного підроблення слід розділити на такі: що передбачають виконання будь-якої попередньої підготовки перед відтворенням необхідного почеркового об’єкта; не передбачають виконання такої підготовки.Розвинуто наукові уявлення про сучасні способи технічної підробки підписів та коротких записів з використанням технічних засобів без нанесення рукописним способом: перемальовування за допомогою пантографа; з використанням спеціально виготовлених кліше (факсиміле); з використанням можливостей сучасної комп’ютерної та копіювально-розмножувальної техніки, репрографічних знакосинтезуючих друкувальних пристроїв.Удосконалено тлумачення методики дослідження підписів та коротких записів, виконаних за допомогою технічних прийомів та засобів, як окремої методики судово-почеркознавчої експертизи, що має інтегративний характер, оскільки передбачає обов’язкове встановлення факту застосування технічної підробки, що передує наступному етапу дослідження.Обґрунтовано потребу у розширенні компетенцій експертів-почеркознавців спеціальністю 2.1, що дасть змогу одному експерту в рамках судово-почеркознавчої експертизи всебічно дослідити такий складний об’єкт, як підпис, чи короткий рукописний запис, виконаний з використанням технічних прийомів та засобів. Наведено аргументи щодо виконання експертом взаємопов’язаних діагностичних та ідентифікаційних завдань під час дослідження підписів та коротких записів, які виконані за допомогою технічних прийомів та засобів.Висловлено та обгрутновано рекомендації щодо запровадження у вітчизняну практику проведення досліджуваних експертиз таких оптичних методів дослідження малих за обсягом почеркових об’єктів, як сканування тривимірних мікрооб’єктів, метод спектральної 4D-візуалізації, метод одночасного формування та реєстрації спектрів комбінаційного розсіювання й фотолюмінесценції.^UThe dissertation provides a theoretical generalization and a new solution to the scientific task, which consists in the comprehensive coverage of theoretical provisions and the development of practical recommendations for conducting a forensic investigation of signatures and short records made with the help of technical techniques and tools.The scientific provisions regarding the presence of a specific set of signs, small in size, handwritten objects, the detection and assessment of which will testify to the fact of forgery, the means and techniques used for this, have received further development. Arguments are given that the fact that small manuscripts belong to uninformative handwritten objects does not mean that these concepts are interdependent and unequivocal.It has been established that the subject of the forensic handwriting examination of the study of signatures and short handwritten notes is: a signature and / or a short handwritten note, the method of its forgery and the circumstances established on the basis of the integration of special knowledge in the fields of handwriting and technical research of documents. The objects of expert forensic handwriting research are defined: a small handwritten product (signature, short handwritten record); document as a physical medium; phenomena, processes and events of objective reality, reflected on material carriers of information, which are provided for research.The author's definition of "technical forgery of signatures and short handwriting" is formulated in the work, which should be understood as the process of reproducing an authentic sample of handwriting with the help of various technical techniques and means, with the use of devices and tools, the skill of the performer and his skills to achieve maximum similarity with the original handwriting object.It is argued that due to the similarity of the volume of handwritten material of signatures and short handwritten means, the entire set of used methods of their technical forgery should be divided into the following: that involve the performance of any preliminary preparation before the reproduction of the necessary handwritten object; do not provide for such training.Scientific ideas have been developed about modern methods of technical forgery of signatures and short records using technical means without applying a handwritten signature: redraw using a pantograph; using specially made clichés (facsimile); using the possibilities of modern computer and duplicating equipment, reprographic sign-synthesizing printing devices.The interpretation of the method of researching signatures and short notes made using technical techniques and means has been improved as a separate method of forensic handwriting examination, which has an integrative character, as it requires the mandatory establishment of the fact of the use of technical forgery, which is the so-called "pass" for the moving to the next stage of research.The need to expand the competences of handwriting experts with specialty 2.1 is substantiated, which will enable one expert to comprehensively examine such a complex object as a signature or a short handwritten record made using technical techniques and tools within the framework of a forensic handwriting examination. Arguments are presented regarding the expert's performance of interrelated diagnostic and identification tasks during the study of signatures and short records made with the help of technical techniques and means.Recommendations regarding the introduction into the domestic practice of conducting researched examinations of such optical methods for the study of small handwriting objects as scanning of three-dimensional micro-objects, the method of spectral 4D-visualization, the method of simultaneous formation and registration of Raman scattering and photoluminescence spectra.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського