Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Тематичний інтернет-навігатор (1)Наукова електронна бібліотека (222)Реферативна база даних (1206)Книжкові видання та компакт-диски (243)Журнали та продовжувані видання (2)
Пошуковий запит: (<.>K=ЛІТАК$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 132
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія: Транспорт   
1.

Єфремов С.Г. 
Методи розщеплення в задачах ідентифікації лінеаризованих моделей польоту: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.07.07 / С.Г. Єфремов ; Нац. авіац. ун-т. — К., 2003. — 20 с.: рис. — укp.

З метою більш ефективного використання експериментальної інформації у процесі розв'язання задач ідентифікації лінеаризованих моделей польоту літального апарата (ЛА) запропоновано проводити декомпозицію математичної моделі на часткові моделі та виконувати ідентифікацію параметрів підмоделей. Реалізовано відповідні алгоритмічні засоби. З урахуванням неоднозначності декомпозиційних процедур запропоновано здійснювати вибір єдиного перетворення змінних вихідних математичної моделі на підставі аналізу статистичних характеристик перерахованих даних льотних випробувань. Реалізовано відповідні алгоритмічні засоби. Запропоновано виконувати оптимальне планування льотних випробувань на підставі оцінок параметрів часткових моделей, одержаних у результаті декомпозиції. Запропоновано спрощений критерій оптимального планування тестового управління літаком, що підвищує інформативність експерименту. Реалізовано відповідні алгоритмічні засоби. Запропоновано ітераційну процедуру одержання оцінок параметрів за наявності відомих апріорних величин шуканих параметрів. Показано, що ця процедура є збіжною.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О53-01-07с31 +
Шифр НБУВ: РА325312

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
2.

Іщук В.П. 
Формування тягових характеристик турбогвинтовентиляторних двигунів на режимах посадки літака: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.05.03 / В.П. Іщук ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського "Харк. авіац. ін-т". — Х., 2008. — 20 с. — укp.

На основі одержаних наукових результатів розроблено методики визначення динамічних характеристик дворядних гвинтовентиляторів та їх використання для синтезу програм керування. Запропоновано структуру взаємодії підсистем керування літака, газогенератора та повітряного гвинта для режиму посадки. Доведено доцільність використання результатів дослідження для їх практичної реалізації під час проектування, випробувань і експлуатації силової установки літака Ан-70 з двигунами Д-27 і дворядним гвинтовентилятором СВ-27, що дозволяє формувати технічні вимоги до тягових характеристик двигунів на етапі технічного завдання, базуючись на потрібних посадочних характеристиках літака; організувати раціональну взаємодію систем літака та силової установки, які використовуються для керування посадкою; синтезувати динамічні характеристики силової установки та на їх основі - програми керування за режиму реверсу; модифікувати програму керування тягою шляхом внесення поправки на поздовжнє перевантаження для поліпшення якості керування.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О551.415-01 +
Шифр НБУВ: РА360518

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
3.

Аббас Фаділь Махмуд 
Методика експериментального визначення впливу генераторів вихорів на аеродинамічні характеристики крила при різних кутах атаки: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.07.01 / Аббас Фаділь Махмуд ; Нац. авіац. ун-т. — К., 2008. — 16 с. — укp.

Досліджено проблему покращання обтікання поверхні крила літака за експлуатаційних кутів атаки, а також оптимізації аеродинамічних характеристик літака за великих кутів атаки, режимів зльоту та набору висоти. Визначено особливості формування примежового шару. Проаналізовано явище відриву потоку. Висвітлено можливості керування течією за великих кутів атаки. Розглянуто методи покращання несучих властивостей крила, ефективність органів керування літального апарата (ЛА). Досліджено питання керування відривом потоку. Проаналізовано можливості існуючого науково-методичного апарату для розв'зання дослідженої задачі. Наведено опис застосованого експериментального обладнання. Проаналізовано вплив похибок вихідної інформації на оцінювання характеристик примежового шару. Для визначення впливу генераторів вихрів на інтегральні аеродинамічні характеристики проведено експериментальні дослідження керування цим шаром на криволінійній поверхні моделей секції крила літака загального призначення. Установлено вплив відносного розшарування пари генераторів вихрів за хордою крила моделі літака. За результатами аналізу оцінено вплив генераторів вихрів на аеродинамічні характеристики ЛА.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О53-042-011 +
Шифр НБУВ: РА360864

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
4.

Абдулкадеер А.Я. 
Метод розрахунку довговічності ресори шасі легкого літака з урахуванням нерівностей аеродрому: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.07.03 / А.Я. Абдулкадеер ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського "Харк. авіац. ін-т". — Х., 2003. — 20 с.: рис. — укp.

Запропоновано метод розрахунку довговічності ресори шасі легкого літака, що враховує нерівності аеродрому. Метод базується на моделюванні руху літака у часі у випадку посадки, зльоту, руління, схематизації процесу навантаження, у разі застосування математичної моделі розрахунку довговічності ресори за умов циклічного згину. Розвинуто енергетичний підхід до аналізу процесів втоми, розроблено математичну модель і методику розрахунку довговічності за умов нерегулярного циклічного згину на підставі втомних і циклічних деформаційних характеристик матеріалу, одержаних за умов розтягування - стиску. Методика базується на енергетичному критерії втомного руйнування та моделі циклічного деформування матеріалу у разі нерегулярного навантаження. Запропоновано й експериментально підтверджено залежність щодо розрахунку залишкової деформації за умов згину, що числово дорівнює половині ширини петлі гістерезиса. На відміну від відомих, запропонована методика не вимагає застосування додаткової гіпотези підсумування втомних пошкоджень, дає змогу врахувати вплив розмірів і форми перерізу деталі на довговічність. Установлено, що основне пошкодження ресора шасі одержує під час пробігу та руління, при цьому визначальною є амплітуда мікронерівностей. Установлено, що мезонерівності злітно-посадочної смуги значною мірою впливають на максимальні напруги в ресорі та повинні враховуватися у процесі аналізування статичної міцності та розрахунку пошкодження під час пробігу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О53-046-021.1 +
Шифр НБУВ: РА325304

Рубрики:

      
5.

Аболіхіна О. В. 
Матеріалознавчі аспекти утворення та еволюції дефектів, що визначають ресурс експлуатації алюмінієвих конструкцій літаків. / О. В. Аболіхіна. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертаційна робота присвячена вивченню особливостей утворення дефектів у високоміцних алюмінієвих сплавах систем легування Al-Zn-Mg-Cu, Al-Cu-Mg-Мn та встановленню зв'язку структурних чинників, таких, як розмір та складінтерметалідних фаз, що обумовлені режимами термічної обробки, з еволюцією дефектів, а також прогнозуванню впливу великої кількості фізичних чинників на довгострокову (десятки років) поведінку елементів структури матеріалу з метою забезпечення оптимальних умов реалізації технічних засобів, спрямованих на подовження термінів експлуатації літаків. При дослідженні кувальних сплавів В93Т1, В93пчТ3, що застосовуються у силових елементах конструкції літаків, на межах зерен виявлені виділення інтерметалідних фаз з вмістом міді, які обумовлюють схильність сплавів докорозійного розтріскування. Присутність міді у складі зміцнюючих фаз не відповідає ствердженням розробника сплавів та відіграє важливу негативну роль в утворенні дефектів і передчасному руйнуванні деталей. Моніторинг дефектів в обшивках панелей крил з сплавів В95Т1, Д16Т протягом 45 років експлуатації літаків Ан-24, Ан-26 та результати статистичної обробки даних дозволили отримати оригінальні рівняння регресії для швидкості росту корозійних ушкоджень у відповідних кліматичних умовах. Це дало можливість в 6 разів збільшити періоди регламентних робіт та експлуатувати літаки «Антонов» без демонтажу панелей протягом 12 років, тобто забезпечити безперебійність польотів та мінімізувати капітальні витрати на обслуговування.^UThis thesis is dedicated to the study of evolution of flaws in aluminium alloys of AlZn-Mg-Cu, Al-Cu-Mg-Мn alloying systems and to the determination of their connection with structural factors of the material such as the size and composition of intermetallic phases conditioned by heat treatment tempers, and also to the study of the effect of big number of physical factors on the long-term behaviour of structural elements of aluminium alloys, and to the determination of the rate of formation of corrosion damages in structural elements of the aircraft wing. The work is aimed at securing the long-term safe operation of airplanes. The novelty of the thesis consists in the following. In fact, the thesis is the beginning of a new direction in materials science - operational materials science of deformable aluminum alloys. Structural factors which play a determining role in the development of flaws in high-strength aluminium alloys of Al-Zn-Mg-Cu alloying system were set for the first time. There was noted an important negative role of inclusions of intermetallic phases containing copper at the grain boundaries that does not correspond to the statements of developers of the alloy. There was proposed a summarizing chart of evolution of flaws in aluminium alloys, which included a latent period of formation of corrosion damage, a stage of corrosion cracking and its transition to a stage of fatigue failure. The effect of structural and external factors on the duration of each stage was analyzed for high-strength aluminium alloys used in the aircraft structure. There were for the first time obtained the results of statistical processing of data concerning the damage of wing panels of over 2000 airplanes which were used for optimization of scheduled maintenance intervals, that from one side would allow to ensure an accident-free operation of structural elements, and from the other side to minimize capital expenditures for their maintenance. Using the methods of mathematical statistics, there were for the first time analyzed the factors which have the biggest effect on the development of flaws during operation ofairplanes. It was shown, that the time between adjacent inspections and the climatic zone with the content of sulfur dioxide or chlorides in the atmosphere, where the airplane was based, had the most substantial effect on corrosion processes.For the first time the original equations of regression have been obtained using the methods of mathematical statistics, that relate the depth of corrosion damage to the terms between adjacent technical inspections and the intensity of flights depending on climatic conditions. The equations of regression which determined the corrosion damage growth rate allowed to increase the duration of interconnected technical inspections of the caissons of the center wing planes 6 times, to ensure continuity of flights and to obtain a significant economic effect. Basing on the obtained results of the analysis, technical documentation was developed for ultrasonic inspection of the thickness of lower panels of the wing centre section of An-24 and An-26 airplanes and there were issued the recommendations for timely detection of damages of different structural elements. This will make it possible to operate these airplanes without disassembly of panels during not less than 10 years after preliminary inspection and despite the climatic zone where the airplane is based. The obtained results were used to predict the corrosion damage growth rate, to evaluate the reduction of strength of the ageing aircraft structure, and to develop the repair works when determining their service life and time limits. The results of corrosion growth rate analysis for different structural elements of the wing were used to adjust the inspection intervals and to determine the optimum time for renovation of anticorrosion protection . Basing on the obtained values of the maximum corrosion damage per year, there were determined the inspection start points for new aircraft types and their inspection intervals in service considering the appropriate safety margins. General scheme of acquisition and analysis of corrosion damage data based on service experience of the available aircraft fleet allows solving both the problems of its continued airworthiness, and the problems of reliable anticorrosion protection of newly designed aircraft based on available data. Research of the microstructure of industrial aluminium alloys in terms of susceptibility to corrosion cracking is taken into account when evaluating the life of a separate element and that of the entire structure, and it is also used for successful selection of materials with required set of features for existing and future aircraft structures.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія: Транспорт   
6.

Аль-Амморі Алі 
Методи та засоби забезпечення ефективності інформаційно-управляючих систем повітряних суден: автореф. дис. ... д-ра техн. наук : 05.13.06 / Алі Аль-Амморі ; Нац. транспорт. ун-т. — К., 2010. — 39 с. — укp.

Одержано результати зі створення принципово нових підходів до інформаційно-факторного аналізу як процесного етапу узагальнення факторного аналізу та теорії інформації. Досліджено факторну структуру нерегулярних польотів та мінімізацію їх аварійності методами антистресової підготовки. Обгрунтовано центральну модель взаємозв'язку показників приросту ефективності польоту з діапазоном поліфакторності. Проведено інформаційно-факторний аналіз діяльності екіпажу в процесі експлуатації літаків нового покоління у складних та аварійних ситуаціях. Запропоновано методику інформаційного прогнозу помилок льотного складу за новими інформаційними технологіями, технологіями процесного аналізу польоту для забезпечення зняття електронних катастроф. Проаналізовано за технологіями процесного аналізу польоту навантаження членів екіпажу в складних та аварійних умовах польоту, визначено основні розрахункові формули для їх мінімізації.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О52-082.022
Шифр НБУВ: РА375059 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Андрєєв О. В. 
Наукові основи підвищення ефективності створення конструкцій транспортних літаків із полімерних композиційних матеріалів на етапах життєвого циклу виробу. / О. В. Андрєєв. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертація присвячена комплексній науково-технічній проблемі підвищення ефективності виробництва конструкцій із полімерних композиційних матеріалів (ПКМ) вітчизняних літаків транспортної категорії шляхом розробки наукових основ класифікації складових життєвого циклу виробу.Містить теоретичні і практичні результати, які включають:- наукове обґрунтування застосування технологічних процесів виготовлення деталей із ПКМ для різних умов виробництва;- синтез наукових основ підготовки виробництва, які гармонізовані з алгоритмом вибору технологічних процесів;- обґрунтування необхідності впровадження високотехнологічного обладнання для зниження обсягу ручної праці і підвищення якості композитних конструкцій з визначенням періодів окупності в залежності від темпів виробництва авіаційної техніки.Вперше розроблений класифікатор етапів життєвого циклу виробів з ПКМ з ієрархічною класифікацією членування процесу створення композитних агрегатів по ряду ознак. Запропонований класифікатор містить сім груп ознак категорії життєвого циклу виробів.Сформовано основні складові раціонального проекту створення композитних агрегатів транспортних літаків. Розроблено блок-схему концепції реалізації раціонального проекту створення виробів із ПКМ, яка включає постановку задачі на проектування, виробничі, експлуатаційні, екологічні і економічні складові.Проведено техніко-економічне обґрунтування необхідності та ефективності впровадження засобів автоматизації основних технологічних операцій, складових технологічного процесу виробів з ПКМ в комплексі з впровадженням сучасного модуля для пошарового моделювання виробів з ПКМ.^UIn the dissertation, a complex scientific and technical problem was solved to increase the efficiency of production of structures from polymer composite materials (PCM) of domestic aircraft of the transport category by developing the scientific basis for the classification of components of the product life cycle; synthesis of an algorithm for choosing rational technological processes for manufacturing parts from PCM using the methodology of expert estimates; analysis of the effectiveness of the stage of technological preparation of production with a description of the criteria for the rational choice of technological equipment and the determination of the impact of the stages of preparation of production on the cost of products; development of a design complex for optimizing the structural and technological parameters of PCM structures for aircraft products.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Андрусевич В. А. 
Методи підвищення завадостійкості радіолокаційних систем спостереження повітряного простору / В. А. Андрусевич. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена теоретичному узагальненню і новому рішенню актуальної науково-практичної задачі підвищення завадостійкості РЛС спостереження ПП, що дозволяє підвищити якість інформаційного забезпечення систем навігації та управління повітряним рухом. Вказане завдання вирішене шляхом розробки методів підвищення завадостійкості первинних та вторинних РЛС на основі мережевої побудови РЛС спостереження з централізованою обробкою інформації, що дозволяє проведення сумісної оптимізації як виявлення, так і вимірювання координат повітряних об'єктів та виключити з обслуговування літаковими відповідачами вторинних РЛС навмисні корельовані завади. Синтезовані, оптимальні за критерієм Неймана-Пірсона, структури виявлення сигналів та повітряних об'єктів в мережі РЛС спостереження ПП. Показано, що такі структури обробки даних дозволяють здійснити спільну оптимізацію як виявлення, так і виміру координат повітряних об'єктів.^UThesis is devoted to theoretical generalization and the new decision of actual scientific and technical problem of increasing the noise immunity of radar surveillance of airspace, which improves the quality of information provision navigation systems and air traffic control. This problem is solved by developing methods for improving noise immunity surveillance systems based on a network of building the structure of surveillance systems with distributed information processing. Synthesized signal detection structures and overhead objects in implementing a distributed data processing stages for signal processing and primary information processing. It is shown that such structures allow to carry out data processing as a joint optimization of the detection and measurement of air objects coordinates. Methods for improving noise immunity interrogation surveillance systems based on network construction as the secondary radar systems and primary radar systems.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія: Транспорт   
9.

Антоненко О.А. 
Дослідження і розробка технології формування та калібрування великогабаритних листових деталей літаків на електрогідравлічних установках з багатоелектродними розрядними блоками: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.07.04 / О.А. Антоненко ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського "Харк. авіац. ін-т". — Х., 2003. — 19 с.: рис. — укp.

Розроблено математичні моделі технологічних процесів електрогідравлічного формування та калібрування великогабаритних листових деталей складної форми на багатоелектродних установках, що дають змогу керувати місцем та енергією розряду вздовж поверхні поля навантаження. За результатами експериментальних досліджень установлено, що за умов, характерних для такого штампування, ступінь сприйняття плоскою перешкодою імпульсного навантаження залежить від механічних властивостей та геометричних параметрів заготовки та змінюється не монотонно. Запропоновано показник, який визначається частотою власних коливань ділянки заготовки, що формується. Цей показник дає змогу умовно розділити процеси формоутворення на малоінерційні та інерційні. Зроблено висновок, що в діапазоні відносної ширини ділянки, яка формується, від 10 до 100, що відповідає умовам формування, технологічні параметри слід визначати на підставі робіт формозмінювання, які є необхідними. Для операцій калібрування зі значенням цього параметру не більше 10-ти технологічні параметри розраховують на підставі значення потрібного тиску. З урахуванням можливості керування місцем і кількістю енергії, що виділяється, одержано аналітичні залежності, які дають змогу визначити технологічні параметри за картами потрібних тисків та режимами робіт деформування. Розроблено технологічні процеси формозмінювання панелей жорсткості літаків та листових панелей інших апаратів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О52-060.122 +
Шифр НБУВ: РА328237

      
10.

Барвіцький П. П. 
Закономірності формування структури конструкційних ударостійких матеріалів на основі тугоплавких боридів в умовах термобаричного спікання / П. П. Барвіцький. — Б.м., 2021 — укp.

В роботі вирішено актуальну науково-технічну задачу по встановленню закономірностей формування структури композиційних матеріалів на основі тугоплавких боридів (-AlB12, AlB12C2, AlB12C2TiB2, B4C, B4CSiC) в термобаричних умовах (30 МПа і 2 ГПа, у діапазоні температур 1200-2200 С), в результаті чого розроблено нові легкі ударостійкі матеріали для засобів індивідуального захисту, захисту вертольотів та літаків, де вага захисних елементів є одним з визначальних факторів, а також для інших застосувань.Вивчення закономірностей впливу добавок C, TiC та SiC на структуру та властивості матеріалів на основі -AlB12 і B4C дозволили створити композити на з механічними характеристиками, що перевершують або знаходяться на рівні гарячепресованого карбіду бору, складів: (1) B4С – 22 % SiC (зі стехіометрією B3,64CSi0,01 – матричної фази і SiC1,07 – включень) густиною  = 2,63 г/см3, з твердістю за Віккерсом НV (49 Н) = 34,6 ±0,5 ГПа, тріщиностійкістю K1с (49 Н) = 5,4 МПа•м1/2, K1с (при три точковому згині) = 7,4 МПа•м1/2, границею міцності під час згинання Rbm = 474 МПа, міцністю під час стиску Rcm = 1878 МПа, міцністю на розтяг Rm = 386 МПа та логарифмічним декрементом коливань  = 1,45 % і модулем Юнга E = 521 ГПа; (2) AlB12C2 – 22 % TiB2 – 4 % Al2O3 (зі стехіометрією Al0,17B4,55C2O0,04N0,21 – матричної фази та TiB2,58C0,8Al0,02 і Al2O3,79B2,04C0,8 – включень) з  = 3,2 г/см3, НV (49 Н) = 37,7 ±6,7 ГПа, K1с (49 Н) = 6,9 ±0,6 МПа•м1/2, KIс (при триточковому згині) = 6,1 МПа•м1/2, Rbm = 646 МПа, Rcm = 1143 МПа, Rm = 515 МПа,  = 1,44 % і модулем Юнга E = 509 ГПа. Зроблено висновок про те, що високий рівень механічних властивостей було досягнуто за рахунок формування твердих розчинів. Результати підтверджені актами випробування від ФМІ НАН України та НТЦ «Композиційні матеріали» при ІПМ НАН та двома патентами України.^UThe actual scientific and technical problem connected with establishment of regularities of structure formation of refractory-borides-based composite materials on (-AlB12, AlB12C2, AlB12C2–TiB2, B4C, B4C–SiC) in thermobaric conditions (30 MPa and 2 GPa, in the temperature range 1200-2200 С) has been solved, resulting in the development of new lightweight impact-resistant materials for personal protective equipment, protection of helicopters and aircrafts, where the weight of protective elements is one of the determining factors, as well as structural ceramics for nuclear power plants, abrasive nozzles, ceramic bearings, friction pairs operating in aggressive environments, etc. The study of the regularities of C, TiC and SiC additives influence on the structure and properties of materials based on -AlB12 and B4C allowed to create composites with mechanical characteristics that exceed or are at the level of hot-pressed boron carbide, with following compositions:(1) B4C–22 wt.% SiC (with approximate stoichiometry B3.64CSi0.01 of matrix phase and SiC1.07 of inclusions) specific density  = 2.63 g/cm3, with Vickers microhardness HV (49 N) = 34.6 ±0.5 GPa, fracture toughness K1с (49 N) = 5,4 MPam1/2, K1с (with three-point bending) = 7.4 MPam1/2, bending strength Rbm = 474 MPa, compressive strength Rcm = 1878 MPa and ultimate tensile strength Rm = 386 MPa, logarithmic decrement  = 1,45 % and Young's modulus E = 521 GPa; (2) AlB12C2–22 wt.% TiB2–4 wt.% Al2O3 (with approximate stoichiometry Al0.17B4.55C2O0.04N0.21 – matrix phase and TiB2.58C0.8Al0.02 and Al2O3.79B2.04C0.8 inclusions) with  = 3.2 g/cm3, HV (49 N) = 37.7 ±6.7 GPa, K1с (49 N) = 6.9 ±0.6 MPam1/2, KIс (by three-point bending) = 6.1 MPam1/2, Rbm = 646 MPa, Rcm = 1143 MPa, Rm = 515 MPa,  = 1,44 % and with Young's modulus E = 509 GPa. A high level of mechanical properties was achieved due to the formation of solid solutions.The results are confirmed by the Test Reports from the FMI of the NAS of Ukraine and the STC "Composite Materials" at IPM NAS and by two patents of Ukraine.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Бершадська Ю. В. 
Правове регулювання трудової діяльності фахівців льотного складу державної авіації України: автореферат дис. ... д.філософ : 081 / Ю. В. Бершадська. — Б.м., 2024 — укp.

Дисертаційне дослідження присвячено проблемі правового регулюваннятрудової діяльності фахівців льотного складу державної авіації України. Удисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення науковогозавдання, яке полягає у тому, щоб з’ясувати сутність та особливостіправового регулювання трудової діяльності фахівців льотного складудержавної авіації України, а також спираючись на позитивний вітчизняний тазарубіжний досвід надати пропозиції та рекомендації щодо перспективнихнапрямів удосконалення загального та спеціального трудовогозаконодавства, норми якого спрямовані на регулювання суспільних відносину даній сфері.Обґрунтовано, що поняття «авіація» найбільш доцільно розглядати уширокому та вузькому розумінні. Так, відповідно до широкого підходу,вказаний термін слід тлумачити як галузь техніки та транспорту, якапов'язана із дослідженням, конструюванням, виробництвом,обслуговуванням та експлуатацією повітряних суден, до яких слід віднести:літаки, вертольоти, планери, дирижаблі та інші літальні апарати, а такожсистем наземного обслуговування, призначених для забезпечення безпеки таефективності авіаційного руху. У вузькому ж розумінні, авіація - цеконкретна галузь транспорту та технології, яка стосується експлуатації,управління та пілотуванням літаків та інших повітряних суден з метоюперевезення пасажирів, вантажів, виконання розвідувальних або військових3операцій, а також здійснення різних аерофотозйомок та наукових дослідженьв повітряному просторі.Акцентовано увагу на тому, що поняття «кадри» та «персонал» не єтотожними, адже останній термін є більш ширшим. Так, персонал охоплюєвсіх працівників та співробітників, які працюють в організації абопідприємстві, включаючи керівництво, адміністративний персонал,робітників, спеціалістів з різних галузей, технічний персонал і, звісно ж,кадри. В свою чергу кадри вказують на конкретну групу працівників, яківідповідають за управління персоналом, включаючи процеси найму,збереження, розвитку та управління робочою силою в організації.Доведено, що авіаційний персонал - це сукупність осіб, які маютьспеціальну теоретичну та практичну професійну підготовку, а такожвідповідне свідоцтво (сертифікат), та здійснюють трудову діяльність уцивільній або державній авіації, яка спрямована на льотну експлуатацію,випробування, технічне обслуговування повітряних суден, засобіваеронавігації, організацію повітряного руху та використання повітряногопростору, забезпечення безпеки польотів, а також виконання завдань у сферінаціональної безпеки. Виділено характерні ознаки авіаційного персоналу.З’ясовано, що авіаційний персонал в Україні найбільш доцільноподілити на три великі групи: 1) авіаційний персонал державної авіації, щовключає працівників, які виконують свої основні обов’язки в авіаційнихпідрозділах структур державного підпорядкування; 2) авіаційний персоналцивільної авіації, до якого належать особи, які виконують свої основніобов’язки в авіаційних підприємствах цивільних структур; 3) авіаційнийперсонал експериментальної авіації. До даної групи належать особи, яківиконують свої основні обов’язки в авіаційних структурах підприємств, наяких проводяться випробування або дослідно-конструкторські,експериментальні та науково-дослідні роботи.4Констатовано, що фахівці льотного складу державної авіації займаютьособливе та надважливе місце в системі авіаційного персоналу України.Наведено низку аргументів на підтвердження даної тези.Встановлено, що трудо-правовий статус фахівців льотного складудержавної авіації України представляє собою сукупність визначенихнормами загального та спеціального трудового законодавства суб’єктивнихправ та юридичних обов’язків, якими наділяється досліджувана категоріяпрацівників з метою визначення їх положення в системі державної авіації, атакож окреслення їх ролі та призначення в ній. Саме трудо-правовий статусхарактеризує практичну діяльність фахівців льотного складу, а відтакобумовлює специфіку регулювання окремих аспектів їх праці, зокрема: часуроботи, часу відпочинку, особливості зміни та припинення трудовихвідносин, тощо.Аргументовано, що трудова правосуб’єктність фахівців льотногоскладу державної авіації представляє собою визначену нормами загальногота спеціального трудового законодавства психофізіологічну таінтелектуальну можливість особи вступати у відповідні трудовіправовідносини.^UThe dissertation research is dedicated to the problem of legal regulation ofthe labor activities of aviation specialists in the State Aviation of Ukraine. Thedissertation provides a theoretical summary and a novel solution to the researchtask, which aims to clarify the essence and specifics of legal regulation of the laboractivities of aviation specialists in the State Aviation of Ukraine. Drawing upondomestic and international experience, the dissertation offers proposals andrecommendations for prospective directions in improving general and specificlabor legislation, the norms of which are designed to regulate social relations inthis field.It is argued that the concept of "aviation" is most appropriately considered inboth broad and narrow senses. According to the broad approach, this term shouldbe interpreted as the branch of technology and transportation related to theresearch, design, production, servicing, and operation of aircraft, includingairplanes, helicopters, gliders, airships, and other flying machines, as well as10ground support systems designed to ensure the safety and efficiency of aviationtraffic. In the narrow sense, aviation is a specific branch of transportation andtechnology concerning the operation, management, and piloting of aircraft andother airborne vessels for the purpose of passenger transportation, cargo transport,reconnaissance or military operations, as well as various aerial photography andscientific research in the airspace.The focus is deliberately placed on distinguishing between the concepts of'personnel' and 'staff,' as the latter term holds a more expansive connotation.Personnel encompasses the entire spectrum of personnel and workforce engagedwithin an organization or enterprise, encompassing managerial echelons,administrative personnel, laborers, specialists across diverse domains, technicalpersonnel, and, unquestionably, staff. In contrast, staff denotes a precise cohort ofprofessionals vested with the responsibility of overseeing personnel managementprocesses, including recruitment, retention, development, and the governance ofthe workforce within the organization.It is conclusively affirmed that aviation personnel comprises individualswith specialized theoretical and practical professional training, supplemented byrequisite certification or certificates, entrusted with the labor of civil or stateaviation. Their labor is purposefully oriented toward the aeronautical exploitation,the testing of aircraft, the technical maintenance of aerial vessels, air navigationinfrastructure, the orchestration of aerial traffic, the utilization of airspace, thesafeguarding of flight security, as well as the fulfillment of tasks pertinent tonational security. Discernible traits distinctive to aviation personnel aremeticulously discerned.It is elaborated that within the Ukrainian context, aviation personnel canmost suitably be bifurcated into three overarching classifications: 1) state aviationpersonnel, encompassing employees who execute their primary obligations withinaviation units under the jurisdiction of the state; 2) civil aviation personnel,embracing individuals who carry out their principal responsibilities within civil11aviation enterprises; 3) experimental aviation personnel, subsuming individualswho execute their primary duties within aviation entities engaged in trial,experimental, research, and design endeavors.It is underscored that practitioners of the aviation discipline within Ukraine'sstate aviation domain occupy a singular and imperative role within the tapestry ofthe country's aviation personnel. A litany of supporting arguments is presented tofortify this thesis.It is established that the labor law status of aviation specialists in the stateaviation of Ukraine represents a combination of subjective rights and legalobligations as defined by the norms of both general and specific labor legislation.These norms are conferred upon the examined category of workers with thepurpose of determining their position within the state aviation system and outliningtheir roles and responsibilities within it. The labor law status is instrumental incharacterizing the practical activities of aviation specialists, thus shaping thespecifics of regulating various aspects of their work, such as working hours, restperiods, changes, and terminations of employment relationships, among others.It is argued that the legal capacity for labor, as defined by the norms of bothgeneral and specific labor legislation, encapsulates an individual'spsychophysiological and intellectual ability to enter into relevant labor-relatedlegal relationships. Therefore, at its core, labor legal capacity is rooted in one'scapability to work, which is influenced by their physical and mental aptitudes.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія: Транспорт   
12.

Бетін Д.О. 
Метод прогнозування льотних характеристик вільнолітаючих динамічно подібних моделей літаків із урахуванням похибок визначення їх масово-інерційних параметрів: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.07.02 / Д.О. Бетін ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського "Харк. авіац. ін-т". — Х., 2010. — 19 с. — укp.

Розглянуто проблеми точності прогнозування масово-інерційних параметрів і льотних характеристик вільнолітаючих динамічно подібних моделей (ВДПМ) літаків. Визначено довірчі межі льотних характеристик проектованих ВДПМ. Розроблено теоретичний і методичний апарат розрахунку похибок визначення масово-інерційних параметрів таких моделей літаків на етапах попереднього, ескізного та робочого проектування. Удосконалено метод прогнозування льотних характеристик ВДПМ літаків шляхом урахування точності виконуваних розрахунків масово-інерційних параметрів і проведено його апробацію на прикладах ВДПМ СЛМТ-10С-БП високоманеврового літака-винищувача Су-27 і 138МС400-ДПЛ важкого транспортного літака Ан-124.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О53-01-07
Шифр НБУВ: РА374861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
13.

Бетін О.В. 
Технологія створення крупномасштабних вільнолітаючих моделей для випереджаючих досліджень критичних режимів польоту літаків: Автореф. дис... д-ра техн. наук: 05.07.04 / О.В. Бетін ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського "Харк. авіац. ін-т". — Х., 2001. — 35 с. — укp.

Вперше здійснено системний підхід до вирішення проблем створення великомасштабних вільнолітальних динамічно подібних моделей літаків. Розроблено теоретичний та методичний інструментарій, що його реалізує, а також програмне забезпечення, що відповідає йому та дозволяє підвищити точність, інформативність та ефективність результатів фізичного моделювання і, в підсумку - скоротити терміни та витрати на розробку натурних літальних апаратів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О53-01-07с312
Шифр НБУВ: РА316355 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
14.

Бичков А. С. 
Концепція підвищення експлуатаційних характеристик конструкцій агрегатів вітчизняних цивільних літаків спеціальними методами порошкової металургії / А. С. Бичков. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено розробці концепції підвищення експлуатаційних характеристик конструкцій агрегатів цивільних літаків спеціальними методами порошкової металургії (ПМ). Містить наукові основи загальної методології оцінки ефективності методів ПМ стосовно використання в конструкціях агрегатів літаків; критеріальні оцінки перспективності розширення застосування спечених матеріалів на основі алюмінію та титану та ефективності іонно-плазмових і газотермічних порошкових покриттів; аналіз ефективності застосування порошкових матеріалів у вузлах тертя; основи інженерного прогнозування ефективних обсягів застосування матеріалів ПМ в авіаційних конструкціях. Синтезовано класифікаційні схеми основних видів складів антифрикційних і фрикційних матеріалів, розроблено блок-схеми формування їх експлуатаційних характеристик. Проаналізовано можливості підвищення експлуатаційних характеристик деталей з захисними газотермічними порошковими покриттями.^UThe dissertation is devoted to the development of the concept of increasing the operational characteristics of civil aircraft units by special methods of powder metallurgy (PM). It contains scientific basics of a general methodology for evaluating the effectiveness of PM methods for use in aircraft unit designs; criterion evaluation of the prospects of expanding the use of sintered powder aluminum-based and titanium-based materials; criterion evaluation of the effectiveness of ion-plasma and gas-thermal powder coatings; analysis of the effectiveness of the use of powder materials at friction units; bases of engineering forecasting of effective volumes of use of PM materials in aircraft structures. The classification schemes of the main types of antifriction and friction materials composites were synthesized, and the block-diagram of the formation of their basic operational characteristics has been developed. The analysis of the possibilities of increasing the operational characteristics of parts with protective gas-thermal powder coatings is carried out.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Благая Л. В. 
Модель функціонування системи «пілот–літак» при управлінні рухом на етапі посадки / Л. В. Благая. — Б.м., 2021 — укp.

Розроблено стохастичну математичну модель діяльності ергатичної системи «пілот-літак» на етапі заходу на посадку як системи масового обслуговування, яка об'єднує модельні уявлення станів людини-оператора і технічної частини системи в єдину модель. Результати розробленого програмного забезпечення показали, що параметри, отримані за моделлю, відповідають параметрам польоту, отриманим з системи реєстрації параметрів літака на режимі заходу на посадку. Результати удосконалення математичної моделі «Узагальнена робоча характеристика людини-оператора» дали змогу досліджувати системні характеристики операторської діяльності в системі «пілот–літак» на етапі заходу на посадку та, відповідно до отриманих висновків вносити коригування в методики підготовки пілотів з відпрацювання нештатних та аварійних ситуацій.^UA stochastic mathematical model of the activity of the ‘pilot-aircraft' ergatic system at the landing phase as a queuing system has been developed. This model combines model representations of human operator states and the technical part of the system into a single model. The results of the developed software showed that the parameters obtained from the model correspond to the flight parameters obtained from the flight data recorder system during the landing phase. The results of the mathematical model improving ‘Generalized operating characteristic of human operator' allow investigating the system characteristics of operator activities in the ‘pilot-aircraft' system at the landing stage and, according to the conclusions obtained, make adjustments to the methods of pilots training for practising emergencies.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія: Транспорт   
16.

Бойко Т. С. 
Метод розрахунку допустимих напружень, забезпечуючих проектний ресурс крила літака: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.07.02 / Т. С. Бойко ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є. Жуковського "Харк. авіац. ін-т" . — Х., 2010. — 20 с. — укp.

Розроблено метод розрахунку припустимих напружень в елементах конструкції крила літака, що забезпечують проектний ресурс. Встановлено, що метод дозволяє врахувати профіль типового польоту літака, характеристики витривалості конструкційного матеріалу та конкретне конструктивне рішення. Проведено зіставлення з експериментальними даними щодо випробувань стандартних зразків (зразки з вільним отвором, зразки із заповненим отвором, вушка) і натурних панелей крила зі сплаву В95пчт2. Виконано розрахунок довговічності регулярних зон і зони конструктивної нерегулярності елементів конструкції крила літака Бе-200. Проведено зіставлення результатів розрахунку з результатами ресурсних випробувань натурної конструкції літака. Проаналізовано вплив основних параметрів профілів типового польоту (висоти польоту, швидкості набору висоти та зниження) на ресурс елементів конструкції літака, що дозволяє надати рекомендації з вибору даних параметрів з точки зору забезпечення максимального ресурсу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О53-042-02
Шифр НБУВ: РА377087 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
17.

Бондаренко О.М. 
Оцінка економічної безпеки авіакомпанії: Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.07.04 / О.М. Бондаренко ; Нац. авіац. ун-т. — К., 2004. — 19 с.: рис. — укp.

З використанням показників економічної безпеки авіакомпаній розроблено модель, яка дає змогу обгрунтувати прийняття управлінського рішення з питань підвищення рівня безпечного функціонування авіапідприємств. Розкрито суть поняття "економічна безпека авіакомпанії" з урахуванням специфіки авіатранспортної діяльності. Визначено фактори та джерела загроз економічної безпеки авіакомпаній, зокрема: безпека польотів, сезонність перевезення, дальність та швидкість переміщення пасажирів та вантажу на повітряному просторі, рівень сервісу на борту літака, а також у разі затримки, відміни та переносу рейсів. Запропоновано поняття зовнішніх і внутрішніх функціональних складових економічної безпеки, які мають вплив на рівень економічної безпеки авіакомпаній України. Наведено методичні підходи до оцінки рівня економічної безпеки авіакомпаній, що базуються на удосконаленій системі зовнішніх і внутрішніх функціональних складових, а також концепцію та механізм забезпечення цієї безпеки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)375.1-99
Шифр НБУВ: РА330936

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
18.

Бородавка Н.П. 
Методи та інформаційна технологія розробки компонентних функціональних структур для забезпечення живучості бортових інформаційно-управляючих систем: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.06 / Н.П. Бородавка ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського "Харк. авіац. ін-т". — Х., 2007. — 19 с. — укp.

Розроблено та вдосконалено методи й елементи інформаційної технології забезпечення живучості бортових інформаційно-керуючих систем (БІКС). Запропоновано використовувати компонентну функціональну структуру (КФС) системи як додатковий засіб забезпечення живучості, що зменшує наслідки відмов і запобігає введенню надмірності. КФС базується на розподілі функцій задач між компонентами. Розроблено методи аналізу живучості та розподілу функцій задач за компонентами БІКС. Метод аналізу живучості базується на моделюванні функціонування БІКС й одержанні вихідних даних, що характеризують її працездатність і безпеку. Метод розподілу функцій задач за компонентами БІКС базується на оцінці наслідків об'єднання функцій задач БІКС. Запропоновані методи використано на етапах ескізного проектування під час розробки БІКС літаків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О571-52 +
Шифр НБУВ: РА350957

Рубрики:

      
19.

Буйвал Л. Ю. 
Наукові основи інтегрованого проектування цивільного легкого літака за допомогою комп'ютерних систем / Л. Ю. Буйвал. — Б.м., 2021 — укp.

Об'єкт дослідження – проектування цивільного легкого літака; мета дослідження – розроблення наукових основ інтегрованого проектування цивільного легкого літака з турбогвинтовими двигунами із злітною масою від 2 200 кг до 5 700 кг і масою комерційного навантаження від 600 кг до 2 000 кг за допомогою комп'ютерних систем; методи дослідження – методи статистичного дослідження, графічні методи, математичні методи дослідження проектних рішень; методи автоматизованого проектування і тривимірного комп'ютерного моделювання літакових конструкцій за допомогою сучасних комп'ютерних інтегрованих систем CAD\CAM\CAE\PLM; розрахунково-експериментальні методи забезпечення статичної міцності, герметичності та втомної довговічності; результати – вирішено важливе науково-технічне завдання розроблення наукових основ інтегрованого проектування цивільного легкого літака з турбогвинтовими двигунами із злітною масою від 2 200 кг до 5 700 кг і масою комерційного навантаження від 600 кг до 2 000 кг за допомогою комп'ютерних систем; новизна – удосконалено концепцію, принципи та методи наукових основ інтегрованого проектування цивільного легкого літака за допомогою комп'ютерних систем; набули подальшого розвитку методи тривимірного параметричного моделювання цивільного легкого літака при створенні майстер-геометрії, моделі розподілу простору, аналітичних еталонів елементів конструкції планера, їх з'єднань та стиків і моделі повного визначення літака з використанням WAVE технології; набув подальшого розвитку метод створення потайних клепаних з'єднань із застосуванням гнізд під заклепки підштампуванням при виконанні з'єднань тонколистових обшивок з елементами конструкції крила в зоні розташування паливного бака цивільного легкого літака; ступінь упровадження – результати впроваджено у виробництво на Харківському державному авіаційному виробничому підприємстві, Товаристві з обмеженою відповідальністю «Аеропракт» і в навчальний процес Національного аерокосмічного університету ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»; галузь використання – аерокосмічна галузь.^UObject of research – design of light civil aircraft; Goal of research – develop a scientific bases of civil light aircraft integrated design with computer systems taking into account take-off weight estimation method for light civil turboprop airplane with a take-off weight from 2 200 kg to 5 700 kg and a payload from 600 kg to 2 000 kg; methods of research methods of statistical research, graphic methods, scientific mathematical methods of design recommendations; methods of automated design and three-dimensional computer modeling of aircraft structures using modern computer integrated systems CAD\CAM\CAE\PLM; computational and experimental methods to ensure static strength, tightness and fatigue life; the results – important scientific and technical task of developing a scientific bases of civil light aircraft integrated design with computer systems taking into account take-off weight estimation method for light civil turboprop airplane with a take-off weight from 2 200 kg to 5 700 kg and a payload from 600 kg to 2 000 kg is solved; novelty – the concept, principles and methods of scientific bases of integrated design of civil light aircraft with computer systems were improved; methods of three-dimensional parametric modeling of civil light aircraft, namely master geometry, space distribution models, model analytical standards airframe structural elements, their connections and joints and full definition model of aircraft using WAVE technology have been further developed; the method of creation of secret riveted connections with application of nests under rivets by stamping at performance of connections of sheet-skinned with wing structural elements in a fuel tank arrangement of the civil light aircraft has been further developed; degree of implementation – the results were implemented in the production of Kharkiv State Aircraft Manufacturing Company, in the Aeroprakt LLC and in the educational process of the National Aerospace University "Kharkiv Aviation Institute"; field of application – aerospace industry.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія: Транспорт   
20.

Булай А.М. 
Методи підвищення завадостійкості систем вторинної радіолокації: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.12.17 / А.М. Булай ; Харк. нац. ун-т радіоелектрон. — Х., 2007. — 19 с. — укp.

Синтезовано структури виявлювачів сигналів запиту у літаковому відповідачі, що передбачають урахування впливу флуктуаційних та імпульсних завад у каналі запиту стосовно процесу виявлення сигналів запиту та базуються на використанні багатоканальних за простором і методом побудови виявлювача, що дозволило підвищити якість виявлення сигналів запиту у літаковому відповідачі. Удосконалено структуру автоматичного виявлювача повітряних об'єктів системами вторинної радіолокації, яка враховує дію внутрішньосистемних і навмисних корельованих завад у каналах запиту та відповіді, що дозволило підвищити якість виявлення повітряних об'єктів за рахунок проведення дробової логіки обробки сигналів відповіді й оптимізації цифрового порогу виявлення. Розвинуто синхронний за запитом метод захиту систем вторинної радіолокації від навмисних корельованих завад, який базується на штучно створених часових розбіжностях між корисними й імітованими сигналами запиту за каналом запиту. Це дозволило виключити з обслуговування імітовані сигнали запиту проведення міжперіодної обробки сигналів запиту у літакових відповідачах. Запропоновано синхронний за відповіддю метод захисту систем вторинної радіолокації від навмисних корельованих завад на базі штучно створених часових розбіжностей за каналом відповіді, що дало змогу підвищити завадостійкість систем вторинної радіолокації за рахунок зниження інтенсивності сигналів відповіді.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О571.55-01 +
Шифр НБУВ: РА353774

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського