Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (3)Тематичний інтернет-навігатор (10)Наукова електронна бібліотека (227)Реферативна база даних (4214)Книжкові видання та компакт-диски (1100)Журнали та продовжувані видання (117)
Пошуковий запит: (<.>K=БУДІВЕЛЬНА$<.>+<.>K=МЕХАНІКА$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 46
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Іванко А.І. 
Механіка процесу обрізування книжково-журнальних блоків дисковими ножами з планетарним приводом: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.05.01 / А.І. Іванко ; Нац. техн. ун-т України "Київ. політехн. ін-т". — К., 2007. — 20 с. — укp.

Обгрунтовано шляхи покращання якості продукції, збільшення продуктивності та зменшення енергоємності на операціях безупинного обрізування з трьох боків книжково-журнальних блоків та зрізування корінцевих фальців. Розроблено новий спосіб обрізування з використанням дискових ножів з планетарним приводом. Теоретично розраховано та експериментально підтверджено оптимальні параметри приводу дискових ножів та технологічні режими виробничого процесу, які дозволяють досягти високої якості обрізування та зменшення енергосилових витрат. Наведено рекомендації щодо проектування секцій обрізування у складі сучасних потокових ліній та у вигляді операційних машин.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: М880.31 +
Шифр НБУВ: РА353686

Рубрики:

      
2.

Ігнатенко Д. Ю. 
Обґрунтування параметрів ґрунтоцементних пальових підпірних конструкцій на зсувонебезпечних схилах / Д. Ю. Ігнатенко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.15.09 – «Геотехнічна і гірнича механіка». Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, 2021.Дисертація присвячена дослідженню параметрів ґрунтоцементних паль у якості підпірних конструкцій на зсувонебезпечних схилах.В роботі проведені обстеження та аналіз поточного стану зсувонебезпечних схилів яружно-балкової мережі у м. Дніпрі.Виконано порівняльні розрахунки скінченно-елементних моделей зсувонебезпечного шаруватого схилу з влаштуванням підпірних конструкцій з ґрунтоцементних паль: вертикальних, розташованих під кутом до вертикальної осі, об'єднаних бетонним ростверком, без ростверка, різного діаметру, з різною відстанню між палями, але однакової довжини, що обумовлена розташуванням визначеної за попередніми розрахунками поверхні ковзання. За результатами розрахунків контактної задачі взаємодії ґрунтового масиву та підпірної конструкції було отримано закономірності формування міцності та стійкості зсувонебезпечного укріпленого схилу, що дає можливість прогнозування його геомеханічної стійкості в залежності від можливого розташування кривої поверхні ковзання.Обґрунтовано спосіб підвищення коефіцієнта стійкості ґрунтового схилу в залежності від варіації параметрів ґрунтоцементної підпірної пальової конструкції.^UThesis for obtaining scientific degree of the Candidate of Technical Sciences in specialty 05.15.09 – "Geotechnical and mining mechanics". Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, National Technical University "Dnipro Polytechnic", Dnipro, 2021. The dissertation is devoted to the research of parameters of soil-cement piles as supporting structures on landslide-prone slopes. The paper conducts surveys and analysis of the current state of landslide-prone slopes in the city of Dnipro. Comparative calculations of finite-element models of landslide-layered sloping slope with arrangement of supporting structures of soil-cement piles: vertical, located at an angle to the vertical axis, connected by a concrete grillage, without a grillage, with different diameters, with different distance between piles, but with the location determined by preliminary calculations of the location of sliding surface. According to the results of calculations of the contact task of interaction of soil mass and supporting structure, the regularities of formation of strength and stability of landslide-reinforced slope were obtained, which allows to predict its geomechanical stability depending on the possible location of the sliding surface curve. The method of increasing the coefficient of stability of the soil slope depending on the variation of the parameters of the soil-cement supporting pile structure is substantiated


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Адамська І. Є. 
Облік і аналіз в процесі формування креації вартості підприємства (на прикладі підприємств будівельної галузі в Україні) / І. Є. Адамська. — Б.м., 2023 — укp.

1. Об’єктом дослідження є процес обліку та аналізу креації вартості підприємств у сфері житлового будівництва. Метою і завданням дослідження є розробка теоретичних положень, методичних основ та практичних рекомендацій для удосконалення процесу креації вартості підприємства. Теоретичною і методологічною базою дослідження є методи моделювання, інтеграції та деталізації; аналізу й синтезу; діалектичний, системний і комплексний підходи; загальнонаукові методи пізнання економічних явищ та процесів. Методика дослідження ґрунтувалась на спостереженні, аналізі, синтезі й агрегуванні отриманої інформації, формуванні та апробації елементів методики в практичній діяльності підприємств житлового будівництва. Наукова новизна одержаних результатів полягає в узагальненні теоретичних положень і розробці науково обґрунтованих практичних рекомендацій щодо формування процесу креації вартості підприємств у житловому будівництві. Удосконалено: облікову модель креації вартості підприємств, яка враховує специфіку у сфері житлового будівництва; термінологію поняття «креація вартості», досліджено вплив принципів обліку та представлено основні із них у формі структурної моделі. Побудовано матрицю фінансового стану підприємств житлового будівництва та розроблено алгоритм вибору методу оцінки вартості будівельного підприємства. Запропоновано розрахунок коефіцієнта креації вартості у підприємств будівельної галузі: ТзОВ «Проф Буд», ПП «Інвест Родина», ТзОВ «Куличівка», ТОВ «Домобудівник», який забезпечить отримання інформації про ефективність креаційних процесів з урахуванням витрат на залучення всіх складових капіталу, врахувавши інформаційні запити всіх груп стейкхолдерів і застосовувати його як ефективний інструмент у ході вартісно-орієнтованого управління підприємством. КРЕАЦІЯ ВАРТОСТІ, ОБЛІК, АНАЛІЗ, МОДЕЛЬ ВАРТОСТІ ПІДПРИЄМСТВА, ЕФЕКТИВНІСТЬ УПРАВЛІННЯ, БУДІВЕЛЬНА ГАЛУЗЬ.^UThe object of the study is the process of accounting and analysis of the value creation of enterprises in the field of housing construction. The purpose and task of the study is the development of theoretical provisions, methodological foundations and practical recommendations for improving the process of the value creation o the enterprise. The theoretical and methodological basis of the study is the methods of modeling, integration and detailing; analysis and synthesis; dialectical, systemic and complex approaches; general scientific methods of knowledge of economic phenomena and processes. The study methodology was based on observation, analysis, synthesis and aggregation of the received information, formation and approval of the elements of the methodology in the practical activities of housing construction enterprises. The scientific novelty of the obtained results lies in the generalization of theoretical provisions and the development of scientifically based practical recommendations regarding the formation of the process of creating the value of housing construction enterprises. Improved: the accounting model of the value creation of the enterprise, which takes into account the specifics in the field of housing construction; the terminology of the concept of “value creation”, the impact of accounting principles was investigated and the main ones were presented in the form of a structural model. A matrix of the financial status of housing construction enterprises was built and an algorithm for choosing a method of estimating the value of a construction enterprise was developed. The calculation of the coefficient of the value creation in enterprises of the construction industry is offered: LLC “Prof Bud”, PE “Invest Rodyna», LLC “Kulychivka”, LLC “Domobudivnyk” which will provide information on the effectiveness of creative processes, taking into account the costs of attracting all capital components, taking into account the information requests of all groups of stakeholders and applying it as an effective tool in the course of value-oriented management of the enterprise. VALUE CREATION, ACCOUNTING, ANALYSIS, ENTERPRISE VALUE MODEL, MANAGEMENT EFFICIENCY, CONSTRUCTION INDUSTRY.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Бабець Д. В. 
Математичне моделювання геомеханічних процесів у техногенно порушеному середовищі зі стохастично розподіленими фізико-механічними властивостями. / Д. В. Бабець. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальні-стю 05.15.09 – «Геотехнічна і гірнича механіка». – Національний технічний універси-тет «Дніпровська політехніка», Дніпро, 2021.Дисертацію присвячено вирішенню важливої наукової проблеми удосконалення прогнозу геомеханічних процесів в структурно та техногенно порушеному масиві на основі розвитку ймовірнісно-статистичних підходів та встановлення закономірностей зміни стану масиву на різних стадіях видобувних робіт з урахуванням стохастичної природи фізико-механічних властивостей середовища. Вдосконалено алгоритми вра-хування таких ознак порушеності породного масиву, як інтенсивність тріщинувато-сті, кут нахилу тріщин, стан контактів поверхні тріщин та обводненість порід. На ос-нові тривимірного моделювання встановлено залежності переміщення контуру про-тяжної підземної виробки та висоти зони непружних деформацій в її околі від гли-бини розробки, міцності порід, інтенсивності тріщинуватості, індексу стану поверхні тріщин та відстані до вибою, на якій відбувається стабілізація переміщень. Розроб-лено методику багатофакторної структурної ідентифікації на основі методу групо-вого урахування аргументів (МГУА), яка дозволила визначати найбільш домінуючі фактори та побудувати прогностичну модель стійкості дільничної виробки при спо-лученні її з лавою. Виконане геомеханічне обґрунтування повторного використання виїмкових виробок в умовах тріщинуватого масиву. Методом узагальненого приве-деного градієнту розв'язано задачу нелінійної оптимізації та встановлено оптимальну комбінацію факторів, що забезпечується збереження максимальної площі перерізу виробки.Ключові слова: стійкість гірничих виробок, ймовірнісно-статистична модель, математичне моделювання, міцність породного масиву, повторне використання виро-бок, коефіцієнт структурного послаблення, метод скінченних елементів, прогности-чні моделі^UDissertation for the degree of Doctor of Technical Sciences in the specialty 05.15.09 – "Geotechnics and Geomechanics". – National Technical University "Dnipro Polytechnic", Dnipro, 2021.The dissertation is devoted to solving an important scientific problem of improving the forecast of geomechanical processes in structurally and technogenic disturbed rock mass based on the development of probabilistic and statistical approaches and establishing pat-terns of changes in the state of the rocks at different stages of mining, taking into account the stochastic nature of physical and mechanical properties. Algorithms for taking into ac-count such patterns of rock mass disturbance as joint spacing, crack inclination angle, joint conditions, and rock water saturation has been improved. Based on three-dimensional mod-eling the dependences of the displacement of the contour of long underground excavation and the height of the zone of inelastic deformations in its vicinity on the depth of mining, rock strength, joint spacing, joint condition index, and distance to the face at which the movements are stabilized. A method of multifactor structural identification based on the group method of data handling (GMDH) was improved, which allowed to determine the most dominant factors and build a prognostic model of the stability of the preparatory exca-vation conjugated with longwall. The geomechanical substantiation of excavations reuse under conditions of the jointed mass is executed. The problem of nonlinear optimization is solved by the method of generalized reduced gradient and the optimal combination of factors is established, which ensures the preservation of the maximum cross-sectional area of pre-paratory excavation.Key words: excavation stability, probabilistic-statistical model, mathematical model-ing, rock mass strength, excavation reuse, structural factor, finite element method, predictive models


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Бессмертний Я. О. 
Деформування та стійкість пологих тонкостінних конічних оболонок при зовнішньому тиску та неоднорідному напружено-деформованому стані / Я. О. Бессмертний. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 05.23.17 «Будівельна механіка» (19 – архітектура та будівництво). – Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Міністерство освіти і науки України, Дніпро, 2021.Вивчення деформування та стійкості пологих тонкостінних конічних оболонок та сферичних сегментів при зовнішньому тиску та неоднорідному напружено-деформованому стані (НДС), що обумовлено періодично дискретним закріпленням краю оболонки, наявністю дії комбінації двох та більше зовнішніх навантажень або нерівномірністю прикладеного навантаження, має великий практичний інтерес у зв'язку з проблемою складності розрахунків конструкцій даного типу в реальних умовах. Розрахунок багатьох таких конструкцій, наприклад огороджувальної конструкції силосу (кришка, днище), елементів авіатехніки та ракетобудування, вимагає застосування методики для аналізу процесу геометрично нелінійного деформування, що приводить до необхідності застосування великої комп'ютерної потужності для моделювання та розрахунку процесу деформування конструкції. У зв'язку з вищевказаним, особливий інтерес представляє дослідження ефекту статичного резонансу та вдосконалення методики для прогнозування небезпечних моделей навантаження оболонок при періодичному в окружному напрямку неоднорідному НДС або при суттєво неоднорідному НДС.У даній роботі досліджуються три чинники неоднорідного НДС пологих тонкостінних оболонок, які представлені наступними умовами: 1) наявність періодичного в окружному напрямку дискретного закріплення краю оболонки (шарнірне рухоме закріплення чергується з шарнірно нерухомим на рівновеликих ділянках) при дії зовнішнього однорідного нормального до поверхні оболонки тиску (задача №1); 2) наявність комбінації дій зовнішнього однорідного нормального до поверхні тиску q та прикладеної у точці сили F при шарнірному нерухомому закріпленню краю оболонки (задача №2); 3) моделювання впливу вітрового навантаження з нелінійною залежністю значення прикладеного нормального до поверхні оболонки тиску в окружному напрямку (задача №3). Отримано у результаті рішення задачі №1 дані та їх аналіз підтверджують та вдосконалюють раніше отримані залежності для прогнозування ефекту статичного резонансу у пологих тонкостінних конічних оболонок. Отримана залежність чітко детермінує змінюваність періодично неоднорідного в окружному напрямку НДС оболонки, яка дорівнює половині суми змінюваності першого тону власних коливань ненавантаженої оболонки та змінюваності першої форми втрати стійкості при біфуркації. В обох випадках, рішення виконується у лінійній постановці.Отримано у результаті рішення задачі №2 дані та їх аналіз дозволили визначити межі впливу розташування точки прикладання сили вздовж утворюючої оболонки. Отримані нелінійні залежності «qcr – L/R» чітко виділяють три основні зони впливу сили на загальну модель процесу деформування та втрати стійкості оболонки – від поступового падіння несучої здатності оболонки з розповсюдженням хвиль по всій поверхні оболонки при втраті стійкості до різкого падіння несучої здатності з локалізацією хвиль в районі точки прикладання сили. Загалом, аналізуючи та осереднюючи отримані дані, перехід від поступового до різкого падіння несучої здатності спостерігається при розташуванні точки прикладання сили у інтервалі L/R = 0,25…0,75.Отримано у результаті рішення задачі №3 дані та їх аналіз дозволили створити наближену до реальності модель вітрового навантаження оболонки, що дозволяє прогнозувати характер деформування та форму втрати стійкості для даного типу навантаження.Результати рішення трьох зазначених раніше задач дозволяють проводити аналіз НДС збудованих або споруд, що проектуються, у широкому спектрі умов їх експлуатації. Завдяки цьому можливо точно прогнозувати небезпечні з точки зору зниження значень несучої здатності оболонки комбінації умов, що спричиняють неоднорідний НДС, та надавати рекомендації щодо зменшення впливу таких факторів, як періодично дискретне закріплення краю, комбінація дії зовнішнього однорідного тиску та прикладеної у точці сили, а також дія вітрового навантаження. При цьому, для прогнозування таких небезпечних ситуацій, стало можливим спиратись на результати рішення лише лінійних задач стійкості без необхідності застосовувати машинні потужності для рішення задач деформування у геометрично нелінійній постановці.Ключові слова: пологі тонкостінні оболонки, розрахунковий комплекс ANSYS, неоднорідний напружено-деформований стан, комбіноване навантаження, вітрове навантаження, періодично дискретне закріплення краю.^UThe thesis for the scientific degree of a candidate of technical sciences (Doctor of Philosophy) in specialty 05.23.17 “Structural mechanic” (19 – architecture and engineering). – State Higher Educational Establishment “Prydniprovs'ka State Academy of Civil Engineering and Architecture”, Ministry of Education and Science of Ukraine, Dnipro, 2021.An abrupt decrement of load-bearing capacity was noticed in result of study of deformation and stability of thin-walled closed cylindrical shells and this phenomenon was named “static resonance”. The essence of static resonance consists in next. An abrupt decrement of load-bearing capacity with increment of pre-critical displacements happens when variability of non-uniform in circumferential direction SSS coincides or is equal to the variability of first tone of Eigen oscillations of unloaded shell.In this work next factors of non-homogeneous SSS for thin-walled shallow shells are investigated: 1) presence of periodical in circumferential direction discrete border fixation (mobile hinge was changed by immobile hinge) under action of external uniform normal to the surface of shell pressure (task 1); 2) presence of combination of external uniform normal to the surface pressure q and applied in the point force F in case of immobile hinge fixation of shell's border (task 2); 3) modeling of wind load in form of non-linear distribution in circumferential direction (task 3).An investigation of deformation process and stability of thin-walled shallow shells in case of presence of each factor of non-homogeneous SSS has been conducted by to ways. From one side, a numerical model of thin-walled shallow shell was created using software environment ANSYS and finite element FE SHELL 281 that let obtain a spatial shell model and investigate a variability of non-homogeneity of SSS in circumferential direction. From another side, a row of physical experiments of study of thin-walled shallow conical shell of small scale has been made for task 1 – shell under action of external normal pressure and periodically discrete border fixation.Obtained due to the solving of task 1 results and their analysis approve and improve obtained earlier dependencies for static resonance phenomenon forecasting for than-walled shallow conical shells. Obtained dependency clearly determines the variability of periodically non-homogeneous in circumferential direction SSS of shell that is equal to the half-sum of variability of either first tone of Eigen oscillations of unloaded shell or first tone of bifurcation. Solution was made for linear problem in both cases.Obtained due to the solving of task 2 results and their analysis helped to determine limits influence of point of force application along shell generatrix. Obtained non-linear dependencies “qcr – L/R” clearly determines three main area of force influence on general model of stability loss and deformation process – from slow decrement of load-bearing capacity with wave propagation along all the shell surface to the abrupt decrement of load-bearing capacity with wave localization around point of force application. In general, after analysis of obtained data, the transition from slow to abrupt decrement of load-bearing capacity happens in case when point of force application lays in interval L/R = 0.25 … 0.75. Obtained due to the solving of task 3 results and their analysis helped to create model of wind load that is close to reality that let to forecast the way the shell deformation process happens. In general, shallow thin-walled shells can bear wind calculative loads with large preserve coefficient according to the first and second limit calculation state. Created numerical models let investigate a deformation process and stress-strain state of construction on each state of loading.Due to that it is possible to forecast the dangerous combinations of loads that cause non-homogeneous SSS, and to give recommendations of decrease of influence of factors like periodically discrete border fixation, combination of loads or action of wind load. In addition, such a forecast is possible to do because of solution of linear problems only without a necessity of use of large computational power to solve geometrically non-linear problem of deformation.Key words: shallow thin-walled shells, software ANSYS, non-homogeneous stress-strain state, combined load, wind load, periodically discrete border fixation.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія: Будівництво   
6.

Бондаренко Д. О. 
Суха будівельна суміш для отримання теплоізоляційних матеріалів зниженої паропроникності: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.23.05 / Д. О. Бондаренко ; Укр. держ. акад. залізн. трансп. — Х., 2010. — 20 с. — укp.

Встановлено кількісні співвідношення хімічно активної домішки, цементу та спученого перлітового наповнювача у складі сухої будівельної суміші. Встановлено, що зниження паропроникності є наслідком зменшення просвіту капіляра цементного каменя та перлітового заповнювача, що має негативний знак заряду поверхні, за рахунок новоутворень кристалогідратів у вигляді гідрохлоралюмінатів, гідрокарбоалюмінатів і кальциту з позитивним зарядом поверхні. Розроблено технологічний регламент, виготовлено та застосовано для теплоізоляції зовнішніх стін житлового будинку дослідно-промислову партію сухої суміші.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Н307.6 + Н332
Шифр НБУВ: РА376582 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
7.

Вірченко Ю.П. 
Імовірнісно-феноменологічний підхід у статистичній фізиці фрактально неупорядкованих конденсованих середовищ: Автореф. дис... д-ра фіз.-мат. наук: 01.04.02 / Ю.П. Вірченко ; НАН України. Наук.-технол. концерн "Ін-т монокристалів". — Х., 2000. — 32 с. — укp.

Дисертацію присвячено побудові формалізму рівноважної статистичної фізики неупорядкованих конденсованих середовищ, що є, з геометричної точки зору, стохастичними фракталами. Статистична механіка флуктуацій фізичних полів даних структурах будується на основі гіббсівських розподілень імовірностей, за аналогією з рівноважною статистичною механікою систем багатьох тіл. Фізичними прикладами середовищ, які мають необхідну для застосування формалізму, що розвивається, структуру, є конденсовані просторово однорідні у середньому макроскопічні системи, у яких просторове розподілення речовини сильно змінюється у великому діапазоні масштабів, що лежить між макроскопічними розмірами та типовими міжатомними відстанями. Такими є сильно пористі, дендритні, гомогенно змішані композитні матеріали. Проаналізовано принципові питання математичної фізики, які виникають у процесі імовірнісного опису такого роду структур.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: В317.23,022 + В369,022
Шифр НБУВ: РА310456 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Войтецький І. Є. 
Удосконалення управління енергетичною установкою за допомогою модельно-орієнтованої системи підтримки прийняття рішень / І. Є. Войтецький. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена розробці удосконаленої автоматичної системи управління енергетичною установкою за рахунок введення в систему автоматичного управління модельно-орієнтованої інтелектуальної системи підтримки прийняття рішення для зниження аварійності внаслідок впливу "людського фактору".У першому розділі було проаналізовано склад, структури та можливості сучасних АСК енергетичною установкою з точки зору управління продуктивністю та безаварійністю відповідно до вимог з експлуатації суднових енергетичних установок на основі тих, що діють на суднах АСК та сучасних тенденцій до їх розвитку у таких виробників як SIEMENS та WOODWARD. Проаналізовано нормативні вимоги, які висунуті державними й міжнародними стандартами до суднових синхронних генераторних електроагрегатів змінного струму, що приводяться в обертання двигунами внутрішнього згоряння. Розглянуто основні причини аварій в енергетичних установках і вплив людського фактора на аварійність енергетичної установки та сучасні тенденції, пов'язані з дистанційним управлінням енергетичною установкою і концепція віртуального вахтового механіка. Також було розглянуто можливості застосування математичних моделей у складі автоматичної системи керування. У другому розділі було розроблено математичну модель автоматичної системи управління енергетичною установкою в перехідних і динамічних режимах, яка дала можливість оцінити якість перехідних процесів при дослідженні струмів, напруг, частоти обертання, активної і реактивної потужності в перехідних і динамічних режимах під час зміни режимів експлуатації. У третьому розділі розроблено структуру АСК з об'єктно-орієнтованою системою підтримки прийняття рішень. Обрано критерій для оцінки процесу включення генераторів в паралельну роботу. Запропоновані критерії дозволяють чисельно оцінити процес втягування генераторів в синхронізм. Визначено, що найбільш об'єктивним і зручним показником якості є площа під кривою частоти обертання ротора генератора. При застосуванні цього критерію частоту обертання можна не тільки розрахувати на моделі, а й виміряти на діючому агрегаті. Запропонований критерій дозволяє порівнювати між собою процеси включення в паралельну роботу, проводити оптимізацію конструктивних параметрів і способів управління синхронізацією генераторів. Уперше запропоновано метод формалізації задач керування, що складається з оцінки значень струмів, напруг, частоти обертання, розрахунку критерію для оцінки вмикання на паралельну роботу з урахуванням визначення продуктивності та безаварійності. Цей метод дозволяє формалізувати й оцінити наслідки змін експлуатаційних режимів за змодельованими параметрами до їх реальної появи в енергетичній установці, що дає можливість мінімізувати кількість аварійних режимів за рахунок передбачення параметрів установки в майбутньому і підвищити продуктивність за рахунок зниження аварійності. Також вперше запропоновано метод підвищення продуктивності і зниження аварійності за рахунок використання апарату нечіткої логіки, який може використовуватися на стадії експлуатації АСК енергетичною установкою, що дає можливість відпрацьовувати енергетичній установці будь-які дозволені режими. Обрано програмні засоби реалізації математичної моделі АСК суднової електроенергетичної установки. Створено комп'ютерну програму для дослідження режимів роботи суднової електроенергетичної установки. У четвертому розділі було проведено синтез системи підтримки прийняття рішень до складу суднової електроенергетичної установки, розглянуто можливі апаратні реалізації методів прийняття рішень для визначення можливості інтеграції розроблених методів. Було здійснено вибір і формування вхідних і вихідних лінгвістичних змінних для методів прийняття рішень та вибір алгоритму нечіткого висновку. Запропоновано метод прийняття рішення для оцінки впливу найімовірніших збурень на аварійність і продуктивність. Розраховані продуктивності при знеструмленнях під час рейсу та показано залежність продуктивності від кількості знеструмлень. На розробленому програмному пакеті з застосуванням розроблених методів були досліджені наступні режими роботи системи: включення активно-індуктивного навантаження потужністю, що дорівнює потужності генераторного агрегату; включення дизель-генераторів в паралельну роботу при збільшенні нечутливості регулятора частоти обертання; виникнення несправностей обладнання внаслідок пробоїв ізоляції і замикань; короткого замикання обмотки збудження. Запропоновано застосування системи для навчання й оцінки рівня знань морських фахівців.^UThe dissertation is devoted to development of an improved power plant automatic control system by introducing a model-oriented intelligent decision support system into the automatic control system to reduce accidents due to the influence of the “human factor”. The first section analyzes the composition, structure and capabilities of modern ACS power plant in terms of performance management and safety in accordance with the requirements for the operation of ship power plants based on ACS operating on ships and current trends in their development by manufacturers such as SIEMENS and WOODWARD. The normative requirements put forward by the state and international standards to the ship synchronous alternating current electric units, which are put into rotation by internal combustion engines, are analyzed. The main causes of accidents in power plants and the impact of the human factor on the failure of the power plant and current trends related to remote control of the power plant and the concept of a virtual shift mechanic are considered. Possibilities of application of mathematical models as a part of automatic control system were also considered. In the second section, a mathematical model of the automatic control system of the power plant in transient and dynamic modes was developed, which made it possible to assess the quality of transients in the study of currents, voltages, speed, active and reactive power in transient and dynamic modes. In the third section, the structure of ASC with an object-oriented decision support system is developed. A criterion for evaluating the process of including generators in parallel operation is chosen. Proposed criteria, that allows to calculate quantify the process of pulling generators into synchronization. It is determined that the most objective and convenient indicator of quality is the area under the frequency curve of the rotor of the generator. When applying this criterion, the speed can not only be calculated on the model, but also measured on the existing unit. The proposed criterion allows to compare the processes of inclusion in parallel operation, to optimize the design parameters and methods of control of generator synchronization. For the first time, a method of formalizing control problems is proposed, which consists of estimating the values of currents, voltages, speed, calculating the criterion for evaluating the connection to parallel operation, taking into account the definition of performance and safety. This method allows you to formalize and assess the effects of changes in operating modes on the simulated parameters before their actual appearance in the power plant, which allows you to minimize the number of emergency modes by predicting future parameters and increase productivity by reducing accidents. Also, for the first time, a method of increasing productivity and reducing accidents by using a fuzzy logic device, which can be used at the stage of operation of the ACS power plant, which allows the power plant to work out any permitted modes. The software means of realization of the mathematical model of ACS of the ship electric power installation are chosen. A computer program for studying the modes of operation of the ship's power plant has been created.In the fourth section, a synthesis of the decision support system for the ship's power plant was carried out, possible hardware implementations of decision-making methods were considered to determine the possibility of integration of the developed methods. The selection and formation of input and output linguistic variables for decision-making methods and the choice of fuzzy inference algorithm were presented. A decision method is proposed to assess the impact of the most likely disturbances on accidents and performance.Performance at power outages during the flight is calculated and the dependence of productivity on the number of power outages is shown.The following operating modes of the system were investigated on the developed software package with the use of the developed methods: - inclusion of active-inductive load with a power equal to the power of the generator unit;- inclusion of diesel generators in parallel work at increase of insensitivity of the regulator of frequency of rotation; occurrence of equipment malfunctions due to insulation breakdowns and short circuits; short circuit of the excitation winding. The application of the system for training and assessment of the level of knowledge of marine specialists is proposed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Волинський Б.С. 
Скреч-метод визначення трибологічних властивостей поверхні: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.02.04 / Б.С. Волинський ; Технол. ун-т Поділля. — Хмельницький, 1998. — 16 с. — укp.

Розроблено метод визначення трибологічних властивостей шляхом дряпання поверхні, що отримав назву скреч-метод (СМ). Вивчена механіка контактної взаємодії твердої чотиригранної алмазної піраміди з пластичною поверхнею при вдавлюванні та дряпанні, як основи СМ. Виготовлено прилад та розроблена методика визначення границі контактної міцності поверхні при дряпанні. Встановлені закономірності руху піраміди при зсуві в залежності від ступеня зміцнення матеріалу. СМ розвинуто і використано для оцінки якості тонких твердих анодно-іскрових покриттів дуралюміну Д16Т.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: К413.1с

      
10.

Волчок Д. Л. 
Розвиток методів теорії нечітких множин в задачах будівельної механіки та оптимізації проектування конструкцій в умовах невизначеностей: автореферат дис. ... д. т. н. : 05.23.17 / Д. Л. Волчок. — Б.м., 2024 — укp.

Волчок Д.Л. Розвиток методів теорії нечітких множин в задачахбудівельної механіки та оптимізації проектування конструкцій в умовахневизначеностей. - Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук заспеціальністю 05.23.17 - будівельна механіка (192 – Будівництво та цивільнаінженерія) - Придніпровська державна академія будівництва та архітектури,Міністерства освіти і науки України, Дніпро, 2024.Дисертаційна робота присвячена теоретичному узагальненню і новомурозв’язанню науково-прикладної проблеми щодо розробки інструментарію таузагальнених методів реалізації нових постановок задач моделювання,оптимального проектування, аналізу технічних систем та їх елементів в умовахрізнорідної невизначеності випадкової, нечіткої, неточної природи та їх комбінацій.За допомогою запропонованих методів отримані нові розв’язання задач будівельноїмеханіки стержневих, оболонкових та континуальних систем, застосовуючи такімоделі невизначеного програмування як: нечітка модель очікуваного значення,модель з можливісними обмеженнями, модель нечіткого подійного програмування,моделі з різнорідною невизначеністю нечітко-випадкового та випадково-нечіткоговиду, модель неточної оптимізації, нечітка модель імітаційного програмування.Ключові слова: м'які обчислення, нечіткі множини, неточні множини,оптимізація, метод динамічного програмування, метод Монте-Карло, стержневісистеми, оболонки.^UVolchok D.L. Development of methods of the theory of fuzzy sets in problems ofstructural mechanics and optimization of the design of structures under conditions ofuncertainty. - Qualifying scientific work on the rights of manuscript.Thesis for obtaining the scientific degree of Doctor of Technical Science in thespecialty 05.23.17 - Structural Mechanics (192 – Construction and Civil Engineering). -Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture of the Ministry ofEducation and Science of Ukraine, Dnipro, 2024.The thesis is devoted to the theoretical generalization and new solution of thescientific and applied problem regarding the development of tools and generalizedmethods of implementing new modeling, optimal design and analysis problems oftechnical systems and their elements in conditions of heterogeneous uncertainty of arandom, fuzzy, rough nature and their combinations. With the help of the proposedmethods, new solutions to problems of structural mechanics of rod, shell and continuoussystems were obtained, using such models of uncertain programming as: expected valuemodel, chance-constrain programming, dependent-chance programming, models withheterogeneous uncertainty of fuzzy-random and random-fuzzy types, rough optimizationmodel, fuzzy modeling.Mathematical models of construction optimization and methods with proveneffectiveness are used, such as the Monte Carlo method, the method of dynamicprogramming, and the method of local variations. Classical structural mechanics methodsof calculation of rod, shell and continuous systems are also used. Key words: soft calculation, fuzzy sets, rough sets, optimization, dynamicprogramming method, Monte Carlo method, rod systems, shells.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Гайдар А. М. 
Раціональне проектування залізобетонних і полімербетонних будівель із демпферами сухого тертя за допомогою методів ройового інтелекту. / А. М. Гайдар. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.23.17 «Будівельна механіка» (19 – Архітектура та будівництво). – Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» Міністерства освіти і науки України, Дніпро, 2020. Розвинуто метод рою частинок для визначення місць раціонального розташування демпферів сухого тертя у багатоповерхових каркасних будівлях для підвищення їх сейсмічної стійкості. Досліджено вплив значень параметрів методу рою частинок на його практичну збіжність при пошуку екстремумів тестових функцій. Виконано порівняльний аналіз методу рою частинок та генетичного алгоритму.Виконано чисельне динамічне моделювання багатоповерхового каркасного будинку у ПК ЛІРА-САПР. Визначено раціональне розташування демпферів, яке забезпечує найшвидше згасання коливань. Виконано порівняльний аналіз динамічних характеристик каркасних будівель, виготовлених із залізобетону та полімербетону.Розроблено аналітичну динамічну модель багатоповерхового каркасного будинку із демпферами сухого тертя. Розроблено математичну модель сейсмічного навантаження. Досліджено нестаціонарні коливання будинку під дією періодичних і сейсмічних навантажень. Одержано чисельні розв'язки нелінійних динамічних рівнянь за допомогою методу Рунге-Кутти. Визначено місця раціонального розташування демпферів сухого тертя. Досліджено динамічні характеристики будинків, каркас яких виготовлено із залізобетону та полімербетону.Результати дисертації можуть використовуватись при розробці проектів будинків і споруд із підвищеною стійкістю до сейсмічних і динамічних навантажень.Ключові слова: сейсмостійке будівництво, демпфери сухого тертя, полімербетонні будівлі, динамічні навантаження, нестаціонарні коливання, раціональне проектування, ройовий інтелект.^UThe dissertation is devoted to the prediction of rational locations of friction dampers in multi-storey buildings to enhance their resistance to seismic and dynamic loads using the methods of swarm intelligence.The method of particle swarm optimization is further developed in application to the tasks of rational design of buildings and structures. The explicit formulas for evaluation of the particles positions in the solution space are presented. Restriction conditions are specified so that to define the search area. Different types of boundary conditions governing the behavior of a particle when its coordinates fall outside the solution space are analyzed. Criteria for the termination of the search process are formulated. For a practical verification of the method of particle swarm optimization, some benchmark functions are considered. A comparative analysis of the particle swarm optimization procedure and the genetic algorithm is presented.Numerical models of multi-storey buildings with dry friction dampers are further developed. The simulations were performed using the FEM package LIRA-SAPR. Modal analysis determines the frequencies and periods of natural vibrations. The seismic analysis is performed and the maximum horizontal displacements of the top of the frame are determined. The problem of the rational location of friction dampers is studied in a case of periodic load applied horizontally to the foundation of the structure. The load frequency is assumed to be equal to the fundamental frequency of the first normal mode, which ensures the most dangerous case of the resonance. The objective function is the displacement amplitude of the top of the frame. The problem of the rational location of friction dampers is solved by the method of particle swarm optimization. Dynamic properties of the polymer concrete frame building are studied and the seismic analysis is performed using the FEM package in LIRA-SAPR.Analytical models describing the dynamic behavior of multi-storey frame buildings with dry friction dampers are further developed. The calculation model is adopted in a form of a vertical cantilever rod with lumped masses. The governing system of differential equations of motion is introduced and futher integrated numerically by the Runge-Kutta method. In order to justify the applicability of the proposed analytical model, its natural frequencies are compared with the results of the modal analysis of the original structure performed in LIRA-SAPR.The problem of a rational location of friction dampers in the six-storey frame building using the proposed lumped mass model is considered. There are two types of objective functions that need to be minimized: 1) the maximal displacements of the floors and 2) the maximal inter-storey drifts.The case of a periodic load with a frequency equal to the fundamental frequency of the structure is considered. The rational locations of the dampers are. The same solution is obtained for the both objective functions implying the installation of the all three dampers at the floor 1.The seismic acceleration is simulated by a stochastic Gaussian process as a superposition of harmonic waves with discrete frequencies and random phases. The spectral energy density of the earthquake is described by the empirical Kanai-Taimi model. Based on the proposed model, accelerograms for different types of soils are developed.Non-stationary vibrations of the six-storey frame building under the seismic load are investigated. The minimal displacements are achieved installing the dampers at the floors 1, 3, 4, whereas the minimal inter-storey drifts require installation of the dampers at the floors 1, 2, 3. The latter solution provides also the minimal accelerations of the building.The dynamic properties and the natural frequencies of a six-storey polymer concrete building are studied. The floors displacements, the inter-storey drifts and the accelerations of the floors are determined. A comparative analysis of the obtained results for the reinforced concrete and the polymer concrete buildings is presented.The developed dynamic models and the methods of simulation of buildings with friction dampers can be used in the design of houses and structures with enhanced resistance to seismic and dynamic impacts, as well as for the reconstruction of existing buildings to increase their seismic protection.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Гожій С.П. 
Технологічна механіка пластичного ресурсозберігаючого формоутворення вісесиметричних деталей обкочуванням: автореф. дис. ... д-ра техн. наук : 05.03.05 / С.П. Гожій ; Нац. техн. ун-т "Київ. політехн. ін-т". — К., 2010. — 36 с. — укp.

Розроблено основи технологічної механіки пластичного формоутворення обкочуванням вісесиметричних деталей, що забезпечує ресурсозбереженість і конкурентоспроможність виробництва на всьому його етапі від одержання ефективної проміжної заготовки до кінцевого вибору на підставі зменшення собівартості та досягнення достатньої продуктивності та якості. Розроблено моделі пластичних деформацій, що враховують позаконтактні осередки деформації. З'ясовано межі параметрів, що визначають ефективний перебіг процесу. Виявлено закономірності циклового навантаження у разі послідовної зміни напружено-деформованого стану в контактному та позаконтактному осередках. Обгрунтовано критерій кінематичних умов виникнення скручувальних деформацій. Розроблено ефективні способи, оснащення й інструмент, що забезпечують перебіг процесу з заданими технологічними параметрами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: К653.4-1
Шифр НБУВ: РА375117 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
13.

Грушко О.В. 
Механіка формозмінювання крутозігнутих колін новим методом холодного пластичного деформування як основа оцінки якості деталей: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.03.05 / О.В. Грушко ; Вінниц. держ. техн. ун-т. — Вінниця, 2000. — 17 с. — укp.

Розглянуто питання механіки формоутворення крутозігнутих колін методом, в основі якого лежить вигин з одночасним протягуванням заневоленої трубчастої заготовки. Проведено експериметально-теоретичне дослідження напружено-деформованого стану, що базується на методі ділильних сіток і моментній теорії оболонок. Запропоновано методи розрахунку параметрів якості коліна - використаного ресурсу пластичності - деформованого металу, гофроутворення та стоншення стінки заготовки. Виведено залежності деформувальної сили.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: К748.4
Шифр НБУВ: РА312119 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
14.

Зінченко Г. В. 
Напружено-деформований стан і руйнування технологічно пошкоджених залізобетонних конструкцій / Г. В. Зінченко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційна робота присвячена теоретичному узагальненню і новому вирішенню наукової проблеми, щодо необхідності аналізу появи технологічних тріщин та причин їх зародження в залізобетонних конструкціях на мікро- і макрорівнях, вивченню впливу пошкоджень на напружено-деформований стан, тріщиностійкість, деформативність і довговічність конструкцій в процесі експлуатації.Для опису неоднорідностей матеріалу використовувались лінійна і структурна механіка, а також мікромеханіка. Мікромеханіка дозволила описати процеси взаємодії, що протікають між окремими компонентами в період експлуатації матеріалу і конструкції.Проведенні дослідження механізмів формування макроструктури бетонів показали, що причинами зародження і розвитку несуцільностей в твердіючому матричному матеріалі, які вироджуються у внутрішні поверхні розділу або технологічні тріщини, є градієнти деформацій.Запропонована комплексна модель структури будівельних матеріалів на мікро- і макрорівнях, яка за допомогою енергетичних та силових критеріїв руйнування дає можливість описати процес зростання макротріщини: технологічна тріщина зростає, якщо потенційної енергії, що звільняється, вистачає для подолання взаємодії шарів атомів і утворення нової вільної поверхні. Запропоновано застосування інваріантних інтегралів як з точки зору їх використання для аналізу полів напруги та переміщень біля вершини технологічної тріщини, так і в проблемах, пов'язаних з формулюванням критеріїв, що встановлюють межі докритичного розвитку тріщин. Наведені вирази, що показують еквівалентність енергетичного та силового критеріїв руйнування, та дають змогу стверджувати: технологічна тріщина починає поширюватися, коли J - інтеграл досягає граничного значення Jс, що є характеристикою матеріалу.Запропонована модель, яка дозволить встановити характер розподілу напружень та утворення тріщин в згинальних елементах. Метод фотопружності дозволив визначити розподіл напружень в композитах регулярної структури до появи тріщин на мікрорівні з концентрацією напружень на включеннях. Це дозволило використовувати співвідношення лінійної теорії пружності для кусково-однорідного тіла без розривів і тріщин.Отримана модель визначення глибини технологічних тріщин в згинальних елементах до прикладання навантаження. Це дає можливість прогнозування появу силової тріщини в згинальних елементах та ріст похилої тріщини в зоні сумісної дії моменту та поперечної сили, а також прогнозувати щеплення старого бетону з новим під час реконструкції портових споруд, адгезію, нормальні та дотичні напружень у зоні контакту.Запропонована математична модель опису та алгоритм чисельного визначення напружено-деформованого стану біля вершини тріщини нормального відриву в залізобетонних елементах, що згинаються в умовах змішаного навантаження.^UThe scientific work is dedicated to the theoretical generalization and to the new solution of the scientific problem on the need to analyze the appearance of technological cracks and the reasons for their emergence in concrete structures at the micro and macro levels, studying the impact of injuries on the stress-strain state, crack, deformation and durability of structures during operation.The forecasting of a failure of the responsible engineering systems and construction elements represents an important practical problem, the analysis of which in theoretical, as in applied aspects is paid much attention. For the rational reinforced concrete constructions and their structures design it is necessary to improve calculation method, that entails more detailed study of concrete properties and reinforced concrete constructions' work under load. Thus, one of the concrete's features that has been identified recently, is its damage by technological cracks.The results of the experimental-theoretical researches of technologically damaged bending elements are given. The stress-strain state of reinforced concrete beams, when acting of a low cycle load, was investigated. The character of cracks formation, cracks development and beams destruction in dependence on the technological damage of concrete was determined. With the increase of the technological damage coefficient in reinforced concrete samples the degree of cracks formation in the process of experiments increases. It is experimentally proved that all the cracks in the prototypes were developed by the technological defect that makes it possible to forecast the location of their appearance and direction development. It has experimentally been established that residual deformations increase with the load increase up to 0.3 of the fracture load.It was found that the methods of non-destructive testing without changing the quality, parameters and characteristics of the product, allow to detect the hidden defects, or reveal such features that entail the potentially products' unreliability by the indirect secondary features. Ultrasound examinations showed the presence of invisible (technological) hair cracks were that were present in the samples that were tested in the absence of the action of bending moment.The model of determination of depth of technological cracks in bending elements before loading was received. This enables to predict the occurrence of force cracks in bending elements and the growth of inclined cracks in the zone of joint action of moment and transverse force, as well as to predict grafting of old concrete with new during reconstruction of port facilities, adhesion, normal and tangential stresses in the contact zone. An asymptotic study of stress fields in the vicinity of the tip of a force crack, taking into account the mixed stress, is an important task of nonlinear fracture mechanics, and in particular, taking into account the presence of a scattered damage field. Therefore, the study of the stress and strain field near the crack tip under tensile and shear loads is of particular relevance when calculating the bearing capacity and deformability of structures.The asymptotic analysis of a stress-strain state and the fields of continuity at a crack top of a normal break away in the medium with the damage in a linked task set ("elasticity–damage") for a flat stressed state are presented in the dissertation. The composition of asymptotic task solution, based on the decomposition method by its own functions is given. The mathematical model of the description and the algorithm of numerical determination of the stress-deformed state near the crack top of the normal separation in the reinforced concrete elements that are bended under mixed load conditions is proposed .Following the algorithm, it is possible to obtain eigenvalues for constructing a multiscale, multilevel description of fracture processes in the vicinity of the crack tip that lead to loosening of the material, crack growth, and structural failure.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Забуранний О.В. 
Статистична механіка магнітних ланцюжків з регулярною неоднорідністю і випадковим безладом: Автореф. дис... канд. фіз.-мат. наук: 01.04.02 / О.В. Забуранний ; НАН України. Ін-т фізики конденсованих систем. — Л., 2002. — 17 с.: рис. — укp.

Визначено локальні магнітні властивості для XY моделі. Проведено тестування кластерного підходу для обчислення низькотемпературних намагніченостей. Вивчено вплив даного поля та взаємодію Дзялошинського-Морія на спін-Пайєрлсову нестійкість. Досліджено квантові фазові переходи регулярно змінної моделі Ізинга у поперечному полі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: В317.2,022 +
Шифр НБУВ: РА321955

Рубрики:

      
16.

Загриценко А. М. 
Науково-прикладні основи регулювання геофільтрації в масивах шахтних полів з використанням чисельних моделей / А. М. Загриценко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.15.09 – «Геотехнічна і гірнича механіка». – Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» Міністерства освіти і науки України, Дніпро, 2021.Дисертація присвячена вирішенню актуальної науково-прикладної проблеми управління геофільтрацією техногенного середовища шахтних полів шляхом адаптації методики чисельного моделювання гідродинамічних процесів у гірничих виробках різного призначення з врахуванням постійних змін фільтраційних та ємнісних параметрів порушеного гірського масиву для досягнення безпеки гірничих робіт і екобезпеки приповерхневих територій як на етапі експлуатації, так і ліквідації шахт. За обґрунтованою методикою побудови та ідентифікації геофільтраційних моделей шахтних полів встановлені параметри трансформації фільтраційних та ємнісних параметрів геомеханічно порушеного гірського масиву, зон тектонічних порушень та змін в режимі нагнітання. Встановлені закономірності з урахуванням напружено-деформованого стану породного масиву використані при обґрунтуванні безпеки ведення гірничих робіт в зоні впливу розривної крупноамплітудної тектоніки, затоплених виробок та аварійної дегазаційної свердловини, що дозволило продовжити термін роботи шахти та забезпечити повноту виймання корисних копалин. Запропонований технічно можливий та екологічно безпечний спосіб відновлення зон водообміну та управління гідродинамічним режимом на етапі закриття і затоплення шахтиКлючові слова: геофільтрація, порушений гірський масив, чисельне моделювання, ідентифікація моделі, параметри проникності та ємності, напружено-деформований стан, безпека гірничих робіт, управління водообміном, затоплення шахт.^UThesis for the Degree of Doctor of Technical Sciences in specialty 05.15.09 – “Geotechnical and Geomechanics”. – Dnipro University of Technology of the Ministry of Education and Science of Ukraine, Dnipro, 2021.The dissertation deals with the solution of a topical scientific and practical problem of ground and mine water flow control in the tecnogenic environment of mining areas by adaptation of a technique of numerical hydrodynamic modeling in underground workings of different function taking into account permanent changes of flow and capacity parameters during operation and closure of mines. Using the justified approach to develop and validate ground flow models in mining areas, the parameters of transforming flow and capacitive parameters of mechanically disturbed rocks, the zones of tectonic faults and changes under the pumping mode are identified.The identified regularities take into account the stress-strain state of the rock mass; they were used to substantiate the safety of mining in the areas of large-amplitude tectonics, flooded workings and the emergency degassing well, which allowed to extend the mine operation period and ensure complete extraction of minerals. The technically possible and environmentally safe way of restoring the water exchange zones and controlling the hydrodynamic mode at a stage of closure and flooding the mine is proposed.Key words: ground water flow, disturbed rock mass, numerical modeling, model validation, permeability and capacity parameters, stress-strain state, mining safety, water flow management, mine flooding.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Квітковський В. І. 
Будівельна справа салтівського лісостепового населення в басейні Сіверського Дінця кінця І тис. н.е. / В. І. Квітковський. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація присвячена історико-археологічному дослідженню цивільного та господарського будівництва салтівського лісостепового населення в басейні Сіверського Дінця кінця І тис. н.е. Важливими чинниками, що впливли на салтівське будівництво, були природно-географічні, які позначалися на виборі будівельного матеріалу та інструментарію.У домобудівництві провідним типом є житло із заглибленою частиною прямокутної або квадратної форми. Стіни, в основному, були зведені за допомогою каркасно-стовпової та безстовпової конструкцій та могли будуватися з відступом від краю котловану. Головними компонентами внутрішнього простору були опалювальні пристрої, які мали різноманітні типи та конструкції. Це свідчить про існування на салтівських пам'ятках різних етнокультурних груп.У залежності від функціонального призначення господарські споруди розподіляються на хліви, літні кухні, льохи, для збереження припасів та будівлі загального призначення. Ремісничі будівлі представлені металургійними та гончарними майстернями. Окремі споруди іноді поєднували житлову й ремісничу функції.^UThe thesis is dedicated to the complex research of building of the Saltov population in the forest-steppe Siverskyi Donets stream. The sources, which illustrate building of the Saltov forest-steppe population, are divided into two non-equivalent groups: writing and archaeological ones. Ethnographic data serve a substantial addition to the latter group. The main source used for the investigation of the Saltov construction is remnants of residential, manufactory and household buildings and pits found during the excavations. 686 of these buildings and pits were discovered on 15 settlement sites of the Saltov culture located on the forest-steppe basin of Siverskyi Donets river.Analysis of natural-geographical conditions allowed to find out that in the forest-steppe basin of the Siverskyi Donets, the main building materials used by ancient constructors were available in sufficient quantity. Wood, clay and stone were used, but the principal building material was wood. Investigation of building tools found on the Saltov sites of the region allows to claim about the significant level in timbering and joinery development. The instruments used in building fall into agricultural implements and woodworking tools. The investigated manufactory buildings are represented by both separate buildings and the ones, which combined the functions of a dwelling and a workshop. They are characterized by the remainings or traces of manufactory constructions: forges, pits for potter's wheel installation or other facilities. By functional use, household buildings are divided into barns, cookhouses, for supply preservation, vaults, and buildings of a general utility function. Similar to household buildings, household pits found on the settlements fall into 3 groups in dependence to their functions: the ones for supply preservation, vaults, and the ones of a general purpose.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Коваленко М. Г. 
Розробка оптимізаційної моделі вирішення задач організації забезпечення будівельних об’єктів: автореферат дис. ... д.філософ : 192 / М. Г. Коваленко. — Б.м., 2024 — укp.

В дисертаційній роботі було складено математичну модель задачі організації забезпечення матеріальними ресурсами будівельних об’єктів з врахуванням впливу детермінованих та недетермінованих факторів на час транспортування. Розроблений алгоритм задачі, дозволяє фізично оцінити залежність величини простою транспортної чи будівельної організації від часу затримки при транспортуванні матеріальних ресурсів. Для врахування додаткових витрат, від впливу детермінованих та недетермінованих факторів в проектно-кошторисній документації, було запропоновано додати розроблений алгоритм визначення цільової функції на постачання матеріальних ресурсів від матеріальної бази до об’єкту будівництва та їх використання, в главу 9 проектно-кошторисної документації.В роботі виконано аналіз існуючих випадкових факторів, що впливають на час транспортування матеріальних ресурсів, а саме визначено поняття детермінованих та недетермінованих факторів.Проаналізувавши детерміновані фактори, була виконана їх класифікація по трьом типам:• Фактори, що залежать від параметрів маршруту транспортування (довжина маршруту, тип маршруту, характеристика дороги і т.д.);• Фактори, що залежать від транспортного засобу, що в сою чергу впливає на вибір маршруту транспортування (габарити транспортного засобу, його швидкість, вантажомісткість і т.д.);• Фактори, що впливають на час транспортування і не залежать від маршруту транспортування та транспортного засобу.Також був виконаний аналіз і класифікація недетермінованих факторів, що впливають на час транспортування та використання матеріальних ресурсів:• Стохастичні фактори – фактори, які неможливо передбачити заздалегідь, тобто такі фактори, що мають повністю випадковий характер (поломки, аварії і т.д.);• Статистичні фактори – фактори, що визначають за результатами випробування певної моделі або вибіркових експериментів, під час яких виникають перешкоди та помилки, за якими відбувається спостереження (погода, затори і т.д.);• Інтервальні фактори – фактори, що заявляються з певним інтервалом (поточні ремонти та ін.);• Нечіткі фактори – фактори, інформація про які відома лише з певних випадків або задається певними експертами, що основуються з відомих джерел або на власному опиті.Для того, щоб встановити необхідні параметри вихідних даних для складання математичної моделі задачі організації постачання матеріальних ресурсів, було виконано аналіз будівельної галузі. Було встановлено, що будівельна галузь, як окремий вид, має свої особливості при транспортуванні та використанні матеріальних ресурсів (безперервне постачання матеріальних ресурсів, особливий вид транспортних засобів, великогабаритні конструкції, робота в усі пори року та ін.). Все це накладає досить великі обмеження на використання існуючих моделей задач маршрутизації автотранспорту.В результаті визначення особливостей будівельної галузі, було визначено поняття лінійного та нелінійного програмування задач маршрутизації автотранспорту. Було розгляну різни типи задач на постачання матеріальних ресурсів як в лінійній так і в нелінійній постановці. Встановлено, що існуючи моделі задач, не можуть в повній мірі охопити особливості будівельної галузі, а тому не можуть бути використані при визначенні вартості при транспортуванні та використанні матеріальних ресурсів.В науковій роботі був виконаний аналіз існуючих нормативних документів для визначення вихідних даних, що входять до складу цільової функції на транспортування матеріальних ресурсів, від матеріальної бази до об’єкту будівництва, та їх використання. Після чого було складено проектний графік на постачання та використання матеріальних ресурсів від постачальника до споживача. Враховуючи особливості будівельної галузі, було встановлено, що графік постачання та використання матеріальних ресурсів обмежений максимальним та мінімальним часом їх транспортування.Для врахування впливу детермінованих та недетермінованих факторів на час транспортування матеріальних ресурсів, в математичну модель було введено дві зміні, ±φ(Т) та ±ω(T). Змінна ±φ(Т) відображає вплив випадкових факторів на процес транспортування матеріальних ресурсів транспортною організацією, а змінна ±ω(T) відображає вплив випадкових факторів на процес використання матеріальних ресурсів будівельної організацією. За допомогою змінних було визначено сукупності точок постачання та використання матеріальних ресурсів, та встановлено чотири можливих випадків перетину графіків постачання та використання матеріальних ресурсів:1. Постачання та початок використання матеріальних ресурсів було виконано раніше проектного часу;2. Постачання та початок використання матеріальних ресурсів наступив пізніше проектного часу;...^UIn the dissertation, a mathematical model of the task of organizing the provision of material resources of construction objects was created, taking into account the influence of deterministic and non-deterministic factors on transportation time. The developed algorithm of the problem allows you to physically assess the dependence of the amount of downtime of a transport or construction organization on the time of delay during the transportation of material resources. In order to take into account additional costs, from the influence of deterministic and non-deterministic factors in the design and estimate documentation, it was proposed to add the developed algorithm for determining the objective function for the supply of material resources from the material base to the construction object and their use, in Chapter 9 of the design and estimate documentation. The work analyzes the existing random factors that affect the time of transportation of material resources, namely, the concepts of deterministic and non-deterministic factors are defined. After analyzing the deterministic factors, they were classified into three types: • Factors depending on the parameters of the transportation route (route length, route type, road characteristics, etc.); • Factors depending on the vehicle, which in turn affects the choice of the transportation route (dimensions of the vehicle, its speed, cargo capacity, etc.); • Factors that affect the time of transportation and do not depend on the route of transportation and the vehicle. An analysis and classification of non-deterministic factors affecting the time of transportation and use of material resources was also performed: • Stochastic factors – factors that cannot be predicted in advance, that is, factors that are completely random (breakdowns, accidents, etc.); • Statistical factors – factors that are determined by the results of testing a certain model or random experiments, during which obstacles and errors arise, which are observed (weather, traffic jams, etc.); • Interval factors – factors that are declared at a certain interval (current repairs, etc.); • Unclear factors – factors about which information is known only from certain cases or given by certain experts, based on known sources or on their own survey. In order to establish the necessary parameters of the initial data for the development of a mathematical model of the task of organizing the supply of material resources, an analysis of the construction industry was performed. It was established that the construction industry, as a separate species, has its own peculiarities in the transportation and use of material resources (continuous supply of material resources, a special type of vehicles, large-sized structures, work in all seasons, etc.). All this imposes quite large restrictions on the use of existing models of vehicle routing problems. As a result of defining the features of the construction industry, the concept of linear and non-linear programming of vehicle routing problems was defined. Different types of tasks for the supply of material resources were considered both in a linear and in a non-linear setting. It was established that the existing problem models cannot fully cover the peculiarities of the construction industry, and therefore cannot be used in determining the cost of transportation and use of material resources. In the scientific work, an analysis of existing regulatory documents was performed to determine the initial data included in the target function for the transportation of material resources, from the material base to the construction object, and their use. After that, a project schedule was drawn up for the supply and use of material resources from the supplier to the consumer. Taking into account the peculiarities of the construction industry, it was established that the schedule of supply and use of material resources is limited by the maximum and minimum time of their transportation. To take into account the influence of deterministic and nondeterministic factors on the time of transportation of material resources, two changes, ±φ(Т) and ±ω(T), were introduced into the mathematical model. The variable ±φ(T) reflects the influence of random factors on the process of transporting material resources by the transport organization, and the variable ±ω(T) reflects the influence of random factors on the process of using material resources by the construction organization. With the help of variables, a set of points of supply and use of material resources was determined, and four possible cases of intersection of the schedules of supply and use of material resources were established: 1. Supply and start of use of material resources was completed earlier than the design time; 2. Supply and start of use of material resources came later than the project time; 3. The supply of material resources was completed earlier than the design time, and the time of starting the use of material...


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Коваленко М. Г. 
Розробка оптимізаційної моделі вирішення задач організації забезпечення будівельних об’єктів: автореферат дис. ... д.філософ : 192 / М. Г. Коваленко. — Б.м., 2024 — укp.

В дисертаційній роботі було складено математичну модель задачі організації забезпечення матеріальними ресурсами будівельних об’єктів з врахуванням впливу детермінованих та недетермінованих факторів на час транспортування. Розроблений алгоритм задачі, дозволяє фізично оцінити залежність величини простою транспортної чи будівельної організації від часу затримки при транспортуванні матеріальних ресурсів. Для врахування додаткових витрат, від впливу детермінованих та недетермінованих факторів в проектно-кошторисній документації, було запропоновано додати розроблений алгоритм визначення цільової функції на постачання матеріальних ресурсів від матеріальної бази до об’єкту будівництва та їх використання, в главу 9 проектно-кошторисної документації.В роботі виконано аналіз існуючих випадкових факторів, що впливають на час транспортування матеріальних ресурсів, а саме визначено поняття детермінованих та недетермінованих факторів.Проаналізувавши детерміновані фактори, була виконана їх класифікація по трьом типам:• Фактори, що залежать від параметрів маршруту транспортування (довжина маршруту, тип маршруту, характеристика дороги і т.д.);• Фактори, що залежать від транспортного засобу, що в сою чергу впливає на вибір маршруту транспортування (габарити транспортного засобу, його швидкість, вантажомісткість і т.д.);• Фактори, що впливають на час транспортування і не залежать від маршруту транспортування та транспортного засобу.Також був виконаний аналіз і класифікація недетермінованих факторів, що впливають на час транспортування та використання матеріальних ресурсів:• Стохастичні фактори – фактори, які неможливо передбачити заздалегідь, тобто такі фактори, що мають повністю випадковий характер (поломки, аварії і т.д.);• Статистичні фактори – фактори, що визначають за результатами випробування певної моделі або вибіркових експериментів, під час яких виникають перешкоди та помилки, за якими відбувається спостереження (погода, затори і т.д.);• Інтервальні фактори – фактори, що заявляються з певним інтервалом (поточні ремонти та ін.);• Нечіткі фактори – фактори, інформація про які відома лише з певних випадків або задається певними експертами, що основуються з відомих джерел або на власному опиті.Для того, щоб встановити необхідні параметри вихідних даних для складання математичної моделі задачі організації постачання матеріальних ресурсів, було виконано аналіз будівельної галузі. Було встановлено, що будівельна галузь, як окремий вид, має свої особливості при транспортуванні та використанні матеріальних ресурсів (безперервне постачання матеріальних ресурсів, особливий вид транспортних засобів, великогабаритні конструкції, робота в усі пори року та ін.). Все це накладає досить великі обмеження на використання існуючих моделей задач маршрутизації автотранспорту.В результаті визначення особливостей будівельної галузі, було визначено поняття лінійного та нелінійного програмування задач маршрутизації автотранспорту. Було розгляну різни типи задач на постачання матеріальних ресурсів як в лінійній так і в нелінійній постановці. Встановлено, що існуючи моделі задач, не можуть в повній мірі охопити особливості будівельної галузі, а тому не можуть бути використані при визначенні вартості при транспортуванні та використанні матеріальних ресурсів.В науковій роботі був виконаний аналіз існуючих нормативних документів для визначення вихідних даних, що входять до складу цільової функції на транспортування матеріальних ресурсів, від матеріальної бази до об’єкту будівництва, та їх використання. Після чого було складено проектний графік на постачання та використання матеріальних ресурсів від постачальника до споживача. Враховуючи особливості будівельної галузі, було встановлено, що графік постачання та використання матеріальних ресурсів обмежений максимальним та мінімальним часом їх транспортування.Для врахування впливу детермінованих та недетермінованих факторів на час транспортування матеріальних ресурсів, в математичну модель було введено дві зміні, ±φ(Т) та ±ω(T). Змінна ±φ(Т) відображає вплив випадкових факторів на процес транспортування матеріальних ресурсів транспортною організацією, а змінна ±ω(T) відображає вплив випадкових факторів на процес використання матеріальних ресурсів будівельної організацією. За допомогою змінних було визначено сукупності точок постачання та використання матеріальних ресурсів, та встановлено чотири можливих випадків перетину графіків постачання та використання матеріальних ресурсів:1. Постачання та початок використання матеріальних ресурсів було виконано раніше проектного часу;2. Постачання та початок використання матеріальних ресурсів наступив пізніше проектного часу;...^UIn the dissertation, a mathematical model of the task of organizing the provision of material resources of construction objects was created, taking into account the influence of deterministic and non-deterministic factors on transportation time. The developed algorithm of the problem allows you to physically assess the dependence of the amount of downtime of a transport or construction organization on the time of delay during the transportation of material resources. In order to take into account additional costs, from the influence of deterministic and non-deterministic factors in the design and estimate documentation, it was proposed to add the developed algorithm for determining the objective function for the supply of material resources from the material base to the construction object and their use, in Chapter 9 of the design and estimate documentation. The work analyzes the existing random factors that affect the time of transportation of material resources, namely, the concepts of deterministic and non-deterministic factors are defined. After analyzing the deterministic factors, they were classified into three types: • Factors depending on the parameters of the transportation route (route length, route type, road characteristics, etc.); • Factors depending on the vehicle, which in turn affects the choice of the transportation route (dimensions of the vehicle, its speed, cargo capacity, etc.); • Factors that affect the time of transportation and do not depend on the route of transportation and the vehicle. An analysis and classification of non-deterministic factors affecting the time of transportation and use of material resources was also performed: • Stochastic factors – factors that cannot be predicted in advance, that is, factors that are completely random (breakdowns, accidents, etc.); • Statistical factors – factors that are determined by the results of testing a certain model or random experiments, during which obstacles and errors arise, which are observed (weather, traffic jams, etc.); • Interval factors – factors that are declared at a certain interval (current repairs, etc.); • Unclear factors – factors about which information is known only from certain cases or given by certain experts, based on known sources or on their own survey. In order to establish the necessary parameters of the initial data for the development of a mathematical model of the task of organizing the supply of material resources, an analysis of the construction industry was performed. It was established that the construction industry, as a separate species, has its own peculiarities in the transportation and use of material resources (continuous supply of material resources, a special type of vehicles, large-sized structures, work in all seasons, etc.). All this imposes quite large restrictions on the use of existing models of vehicle routing problems. As a result of defining the features of the construction industry, the concept of linear and non-linear programming of vehicle routing problems was defined. Different types of tasks for the supply of material resources were considered both in a linear and in a non-linear setting. It was established that the existing problem models cannot fully cover the peculiarities of the construction industry, and therefore cannot be used in determining the cost of transportation and use of material resources. In the scientific work, an analysis of existing regulatory documents was performed to determine the initial data included in the target function for the transportation of material resources, from the material base to the construction object, and their use. After that, a project schedule was drawn up for the supply and use of material resources from the supplier to the consumer. Taking into account the peculiarities of the construction industry, it was established that the schedule of supply and use of material resources is limited by the maximum and minimum time of their transportation. To take into account the influence of deterministic and nondeterministic factors on the time of transportation of material resources, two changes, ±φ(Т) and ±ω(T), were introduced into the mathematical model. The variable ±φ(T) reflects the influence of random factors on the process of transporting material resources by the transport organization, and the variable ±ω(T) reflects the influence of random factors on the process of using material resources by the construction organization. With the help of variables, a set of points of supply and use of material resources was determined, and four possible cases of intersection of the schedules of supply and use of material resources were established: 1. Supply and start of use of material resources was completed earlier than the design time; 2. Supply and start of use of material resources came later than the project time; 3. The supply of material resources was completed earlier than the design time, and the time of starting the use of material...


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Ковальчук С. Б. 
Механіка деформування композитних брусів з криволінійною плоскою віссю / С. Б. Ковальчук. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційна присвячена розвитку теорії пружності та термопружності для криволінійних композитних брусів із плоскою віссю довільної форми і незмінною структурою поперечного перерізу та побудові прикладного аналітичного методу визначення напружено-деформованого стану (НДС) таких елементів в умовах дії різних механічних навантажень та теплових впливів. Теорія термопружності розвинена у природній криволінійній ортогональній системі координат композитного бруса, для якої дано математичне обґрунтування та розроблено методи її побудови для заданої форми бруса.На основі ряду отриманих вперше точних аналітичних розв'язків задач термопружного деформування ділянки багатошарового бруса постійної нульової та додатної кривини під дією різних механічних навантажень та теплових впливів побудовано прикладний метод визначення термопружного НДС криволінійних багатошарових ортотропних брусів, що складаються із довільної кількості ділянок постійної кривини. Точність розробленого методу підтверджена порівнянням даних розрахунку з результатами моделювання методом скінченних елементів для ряду тестових задач. Із застосування розробленого методу досліджено вплив деформацій зсуву і обтиснення та внутрішніх джерел теплоти на компоненти НДС багатошарових криволінійних брусів та виявлено важливі ефекти підвищення міцності та жорсткості таких елементів.^UThe thesis is devoted to development of the elasticity and thermoelasticity theory for curvilinear composite beams with a flat axis of an arbitrary shape and stationary structure of cross section as well as the formation of an applied analytical method for determining the strain-stress state (SSS) of such elements under various mechanical loads and thermal actions. The thermoelasticity theory is developed in a natural curvilinear orthogonal coordinate system of a composite beam for which mathematical justification was given and construction methods for the defined beam shape were developed.The applied method for determining the thermoelastic SSS of curvilinear multilayer orthotropic beam that is consisted of any quantity of constant curvature sites was developed based on a number of obtained for the first time accurate analytical solutions to the problems of thermoelastic deformation of a multilayer beam part of constant zero and positive curvature under various mechanical loads and thermal actions. The accuracy of the developed method was confirmed by the comparison of calculation data with modeling results using the method of finite elements for a number of tests activities. The influence of shear and compression deformations and internal heat sources on the SSS components of multilayer curvilinear beams was investigated by using the developed method. The important effects of the increase of such elements strength and stiffness were highlighted.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського