Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (45)Книжкові видання та компакт-диски (2)Журнали та продовжувані видання (4)
Пошуковий запит: (<.>A=Тимочко О$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 2
Представлено документи з 1 до 2

      
1.

Сорока М. Ю. 
Методи побудови мультиагентного середовища інтелектуальної навчальної системи підготовки диспетчерів управління повітряним рухом / М. Ю. Сорока. — Б.м., 2020 — укp.

Удосконалена модель середовища навчальної системи підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, яка, на відміну від існуючих, ґрунтується на агентно-орієтованому підході, що дозволило створити об'єкти середовища зі змінною поведінкою та знаннями й надати навчальній системі ознак інтелектуальності.Удосконалений метод планування поведінки агентів у середовищі навчальної системи диспетчерів управління повітряним рухом, що, на відміну від відомих, базується на модифікованому методі формування множини нечітких бінарних умоввиконання і продовження елементарних планів з використанням набору нечітких правил, що дозволило підвищити ефективність навчання диспетчерів управління повітряним рухом.Отримав подальший розвиток метод самонастроювання поведінки агентів навчального середовища інтелектуальної навчальної системи підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, що, на відміну від відомих, ґрунтується на визначеному наборі нечітких правил, знаннях про результати взаємодії агентів, що дозволило підвищити варіативність опису ситуаційної обстановки та підвищити оперативність та правильність прийняття рішень диспетчерами управління повітряним рухом.^UImproved model of the training system of air traffic controllers, which, unlike the existing ones, is based on an agent-oriented approach, which allowed to create objects of environment with variable behavior and knowledge and give the training systemsigns of intelligence.Improved method of planning the behavior of agents in environment of the training system of air traffic controllers, which, in contrast to the known, is based on a modified method of forming a set of fuzzy binary conditions and continuing elementary plans using a set of fuzzy rules, which increased the efficiency of training air traffic controllers.The method of self-tuning the behavior of agents of the training environment of the intelligent initial system of air traffic controllers, which, unlike the known ones, is based on a certain set of fuzzy rules, knowledge of the results of agent interaction, whichallowed to increase the variability of decision-making by air traffic controllers, was further developed.The practical significance of the obtained results is to bring the theoretical methods to their practical implementation. The use of a multi-agent environment and a full cycle of exercises reduced the number of air traffic controller's errors by 10–18%, depending onthe type of potentially conflict situations (PCS) and the circumstances of the PCS assumption, which proves the effectiveness of the developed methods. For different conditions of the reproducible air situation the developed environment of intelligent training system (ITS) of training of air traffic controllers prevails over existing simulators of training of air traffic controllers by 16 – 22%.The significance of the problem solved in the dissertation for science and practice is to further develop the theoretical and applied foundations of intelligent information technology to study the patterns of operators and their teams in navigation systems andtraffic management.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Колесник А. В. 
Методи підвищення ефективності обслуговування повітряного руху при виникненні позаштатних ситуацій у польоті / А. В. Колесник. — Б.м., 2021 — укp.

Вперше розроблено метод автоматизації процесу вироблення рішень для особливих випадків у польоті, який ґрунтується на запропонованих моделях, використанні процедури логічного виведення Метрополіса-Гастінгса та застосуванні байєсівського методу навчання, що дозволяє підвищити оперативність та обґрунтованість прийняття рішень диспетчером з використанням автоматизованої системи керування повітряним рухом.Удосконалено модель оцінки ризику альтернатив завершення польоту ПС в позаштатних ситуаціях, яка відрізняється від відомих застосуванням матриці ризиків виникнення авіаційних подій ІСАО, запропонованим підходом визначення ймовірності цих подій, що дозволяє підвищити описові можливості моделі та підвищує обґрунтованість прийняття рішень.Набув подальшого розвитку метод визначення альтернативи завершення польоту у позаштатних ситуаціях, який відрізняється від відомих використанням байєсівської моделі оцінки альтернатив завершення польоту, що дозволяє провести їх ранжування та підвищити обґрунтованість прийняття рішень диспетчером щодо завершення польоту ПС.^UThe dissertation develops a model for assessing the risk of emergency flight situations on the example of engine failure based on the Bayesian network. This model allows to calculate the probabilities of consequences of the specified danger, to determine the most probable consequence of the danger and the level of risk based on the ICAO classification and will increase the validity of the decision of the air traffic controller in emergency flight situations. As a decision-making criterion in the dissertation the criterion of minimization of risk of occurrence of undesirable consequences as a result of realization by the air traffic controller of the accepted decision is offeredA method for determining the alternative to the end of the flight in case of emergency situations in flight has been developed. Within the framework of the developed method, based on Bayesian networks, the following models have been built: a model for determining the possibility of continuing the flight, models for determining potential damage during landing at the aerodrome and the site. Due to the consideration in the built models of certain groups of factors that affect the outcome of the decision at each stage, the developed method will increase the validity of the decision of the aviation dispatcher in off-duty flight situations.A method for automating the decision-making process by an air traffic controller for special cases in flight has been developed. The method is based on probabilistic programming technology. The developed method involves building a probabilistic hierarchical model of an emergency situation based on the Bayesian network, assigning conditional and unconditional probabilities to the vertices of the network, creating a sample of learning examples to teach the created model to improve the quality of predicting future situations, choice of a model learning paradigm. The application of the developed method will increase the efficiency and validity of the decision of the aviation dispatcher in emergency flight situations.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського