Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (129)Книжкові видання та компакт-диски (53)Журнали та продовжувані видання (4)
Пошуковий запит: (<.>A=Грищенко С$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 2
Представлено документи з 1 до 2

      
1.

Грищенко С.В. 
Гігієнічні основи профілактики онкологічної захворюваності населення в регіонах з несприятливими екологічними умовами: Автореф. дис... д-ра мед. наук: 14.02.01 / С.В. Грищенко ; Донец. держ. мед. ун-т ім. М.Горького. — Донецьк, 2001. — 30 с. — укp.

Науково обгрунтовано програму онкопрофілактичних заходів серед населення регіонів з несприятливими екологічними умовами. На підставі результатів комплексної гігієнічної оцінки якості об'єктів навколишнього середовища (атмосферне повітря, питна вода, грунт, харчові продукти), соціально-економічних умов мешкання населення, його способу життя, побуту та харчування, а також аналізу закономірностей формування онкологічної патології, за допомогою множинного кореляційно-регресійного, порівняльного, дисперсійного та медико-картографічного аналізів визначено фактори ризику та антиризику виникнення злоякісних новоутворень, у тому числі найбільш важливі (ключові). Зазначено, що ідентифікація ключових факторів онкоризику й онкоантиризику та визначення їх детермінаційної значущості в канцерогенезі створили науково-гігієнічну базу комплексної програми профілактики злоякісних новоутворень в регіонах з несприятливими екологічними умовами. Обгрунтовано та розроблено концепцію чотирирівневої (соціальної, медичної, контингентної, нозологічної) первинної, вторинної й третинної профілактики злоякісних новоутворень, заснованої на нівелюванні факторів онкоризику й активізації факторів онкоантиризику.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р11(4УКР)285.6
Шифр НБУВ: РА316916 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Ворохаєв О. А. 
Підготовка майбутніх соціальних працівників до викладання здоров'язбережувальних дисциплін в умовах магістратури / О. А. Ворохаєв. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено удосконаленню теоретичних і методичних засад професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до викладання здоров'язбережувальних дисциплін у закладах вищої освіти, що конкретизовано у науково обґрунтованих, розроблених та експериментально перевірених педагогічних умовах, які забезпечують підготовку майбутніх соціальних працівників до викладання здоров'язбережувальних дисциплін в умовах магістратури.Висвітлено, що за умов удосконалення системи вищої освіти й упровадження новітніх педагогічних технологій в освітній процес вищої школи України через спеціально організовану підготовку майбутніх соціальних працівників до викладання здоров'язбережувальних дисциплін можливо досягти позитивних результатів щодо реалізації завдань здоров'язбереження.Представлені результати констатувального етапу експерименту дозволяють визначити сучасні проблеми щодо підготовки майбутніх соціальних працівників та наявний рівень їхньої готовності до викладання здоров'язбережувальних дисциплін в умовах магістратури. Розроблено модель підготовки майбутніх соціальних працівників до викладання здоров'язбережувальних дисциплін в умовах магістратури, що являє собою єдність блоків: цільового (мета підготовки до викладання здоров'язбережувальних дисциплін, формування ціннісно-мотиваційного компонента, формування змістовно-операційного компонента, формування рефлексивного компонента); змістовно-операційного (принципи: загально педагогічні, спеціальні; педагогічні умови; зміст; форми та методи) та результативного (позитивна мотивація викладання, професійне самовдосконалення, гуманістична професійно-педагогічна спрямованість).^UThe dissertation is devoted to improving the theoretical and methodological foundations of professional training of future social workers, which is specified in scientifically sound, developed and experimentally tested pedagogical conditions that provide training for future social workers to teach health disciplines in the master's degree.Based on the analysis of scientific and pedagogical sources, it is established that the preparation of future social workers to teach health disciplines in higher education is a complex, systematic personal-professional phenomenon that integrates value-motivational, content-operational and reflective components, determines efficiency future socio-pedagogical activities and professional development of the future social worker and is an indicator of his successful training as a future specialist in social work.It is highlighted that with the improvement of higher education and the introduction of new pedagogical technologies in the educational process of higher education in Ukraine through specially organized training of future social workers to teach health disciplines, it is possible to achieve positive results in training teachers of higher education.The presented results of the observational experiment allow to determine the content and components of readines of future social workers for teaching health disciplines in the conditions of master's degree.The presented value-motivational component of readines of future social workers for teaching health disciplines, provides professional pedagogical orientation of the individual, is the main and consists of a system of motives and goals that determine the professional activity of the future teacher of higher education.The selected content-operational component of readiness for teaching health disciplines contains three components: 1) cognitive (system of professional knowledge); 2) constructive (set of professional skills and abilities); 3) professional and personal (system of professionally significant qualities necessary for the effective implementation of teaching activities in the process of master's training of students majoring in 231 «Social Work» in higher education institutions of Ukraine).The characterized reflexive component of readines of future social workers for teaching health-preserving disciplines provides a positive attitude to teaching, produces pedagogical thinking; determines successful professional adaptation; contributes to the regulation of the teaching of health disciplines; creates conditions for the development of professional competence; contributes to the prevention and overcoming of professional crises in the teaching and socio-pedagogical activities of future teachers of health disciplines.The content of master's training of future social workers is substantiated, which has three aspects: theoretical (mastering the system of basic knowledge on the theory and practice of teaching in general and teaching health disciplines in particular in higher education institutions); practical (formation of a system of professional pedagogical skills of master's students majoring in 231 «Social Work»); professional and personal (development of professionally significant qualities, professional identity of future social workers, teachers of higher education institutions).The analysis of results of a formative stage of pedagogical experiment is presented that testifies to more significant positive shifts of absolute average values of qualitative changes (increase of results) after experiment at students of experimental groups in comparison with students of control groups.Pedagogical conditions for training future social workers to teach health disciplines are: stimulating the value-motivational sphere of future social workers to teach health disciplines; improving the content of preparation of future social workers for teaching health disciplines by means of a special course «Teaching health disciplines»; involvement of future social workers in health-preserving activities.A conceptual model of preparation of future social workers for teaching health disciplines in the conditions of master's degree is developed, which is a unity of blocks: target (purpose of preparation for teaching health disciplines, formation of value-motivational component, formation of content-operational component, formation of reflexive component); content-operational (principles: general pedagogical, special; pedagogical conditions; content; forms and methods) and productive (positive motivation of teaching, professional self-improvement, humanistic professional-pedagogical orientation).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського