Бази даних


Автореферати дисертацій - результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=0421U102658<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1
   
Погонець Іванна Василівна 
Педагогічні основи ілюстрування підручників для початкових шкіл України (друга половина ХХ століття).: автореф. дис. ... к. пед. н. : 13.00.01 - Загальна педагогіка та історія педагогіки / І. В. Погонець ; Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. — 2021 — укp.

Реформування національного шкільництва в контексті концептуальних засад «Нова українська школа» актуалізує проблему вдосконалення змісту освіти, використання сучасних педагогічних технологій, а також модернізації засобів навчання, серед яких важливе місце посідає шкільний підручник. З огляду на те, що в Україні триває процес створення та видання альтернативної навчальної літератури, проблема її ілюстрування набуває особливого значення, оскільки комплекс наочних зображень у підручнику є основою для формування понять; впливає на учня як у навчальному, так і в інтелектуальному та емоційному плані; розвиває уміння спостерігати, осмислювати побачене, зіставляти його з прочитаним.Зважаючи на те, що процес конструювання цього виду навчальної літератури тісно пов'язаний з теорією шкільного підручника як концептуальною основою творення навчальної книги, – вивчення досвіду підручникотворення другої половини ХХ століття є важливим у розробці сучасної стратегії ілюстрування навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти.Об'єкт дослідження: процес ілюстрування вітчизняних шкільних підручників.Предмет дослідження: теорія і практика ілюстрування навчальних книг для початкових шкіл України другої половини ХХ століття.Мета дослідження полягає у розкритті педагогічних основ ілюстрування підручників для початкових шкіл України другої половини ХХ століття задля використання позитивних ідей минулого в системі вітчизняного підручникотворення.Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що:– вперше здійснено комплексне дослідження педагогічних основ ілюстрування підручників для початкових шкіл України другої половини ХХ століття, зокрема: виокремлено етапи ілюстрування вітчизняних підручників для початкової школи другої половини ХХ століття (1-й етап – 50-ті рр. ХХ століття – обґрунтування теоретичних основ ілюстрування навчальної книги; 2-й етап – 60–70-ті рр. ХХ століття – політехнізація змісту наочних зображень підручників; 3-й етап – 80-ті рр. ХХ століття – удосконалення наукових підходів до ілюстрування шкільної навчальної літератури для початкової школи; 4-й етап – 90-ті рр. ХХ століття національне спрямування ілюстративного матеріалу підручників) з урахуванням таких чинників: реформування національного шкільництва, розвиток теорії шкільного підручника та розвиток книжкової графіки; визначено тенденції кожного з виділених етапів;– розроблено модель аналізу ілюстративного матеріалу підручників для початкової школи, яка охоплює дидактичний, гігієнічний і художньоестетичний критерії та відповідні їм показники;– уточнено розуміння сутності, функцій, видової різноманітності ілюстративного матеріалу як структурного компонента навчальної книги; поглиблено наукові підходи до аналізу й оцінювання ілюстративного матеріалу підручників для початкової ланки освіти;– набули подальшого розвитку вимоги до наочних зображень навчальних книг для молодших школярів.Практичне значення одержаних результатів полягає в реалізації розробленої моделі в процесі аналізу ілюстративного матеріалу підручників для початкових шкіл України, виданих у другій половині ХХ століття; підготовці науково-методичних рекомендацій щодо використання наочних зображень у структурі навчальної книги для школи першого ступеня. Ці рекомендації, а також запропонована модель можуть бути використані в процесі створення ілюстративного матеріалу для нових навчальних видань; працівниками освіти під час моніторингу якості оформлення навчальної літератури; учителями початкової школи для підвищення ефективності роботи з візуальним рядом навчальної книги.Упродовж 2011–2019 рр. здійснено натурне обстеження 140 підручників для початкових шкіл України, виданих у період другої половини ХХ століття, уфондах обласних, регіональних, шкільних і наукових бібліотек та приватних колекцій. Зібрано та опрацьовано значну кількість фотоматеріалів (понад700 одиниць), що дають уявлення про ілюстрування книг для молодших школярів досліджуваного періоду. На основі отриманих результатів підготовлено науково-методичні рекомендації щодо використання ілюстративного матеріалу в підручниках для початкової школи, які поділяються на загальні (вимоги до зв'язку ілюстративного матеріалу з текстом та іншими структурними компонентами підручника) і спеціальні (вимоги, що стосуються відповідності ілюстративного матеріалу віковим особливостям молодших школярів; гігієнічні вимоги до ілюстративного матеріалу підручників для початкової школи; художньоестетичні; додаткові рекомендації до використання ілюстративного матеріалу).

Постачальник даних: УкрІНТЕІ (Український Інститут науково-технічної експертизи та Інформації)

  Завантажити автореферат

З матеріалами дисертації можна ознайомитись в НРАТ (Національний репозитарій академічних текстів)
 
Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
Пам`ятка користувача

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського